Vydavateľstvo Crew rozbehlo minulý rok nový komiksový projekt, dve edície, v ktorých sú kvalitné a zásadné komiksy najznámejších komiksových superhrdinských vesmírov a to Legendy Marvel a Legendy DC. Kým v Legendách Marvelu to je na hrdinov rôznorodejšie, v Legendách DC to je hlavne o postave u nás veľmi populárneho Batmana. Ako nápad je to podľa mňa veľmi fajn, lebo viaceré kvalitné a zásadné komiksy tu boli vydané v nedôstojných edíciách ako napríklad populárny Ultimátní komiksový komplet (UKK), ale za prvé je už viacero komiksov vypredaných a za druhé tu naozaj vyšli v horšom prevedení. Preto je tento nápad od Crew sympatický a rozhodne je to pre nich zaujímavé určite aj po komerčnej stránke. Predsa len vydať znovu po rokoch niektoré z komiksov, ktoré boli úspešné, je stávka na istotu. V edícii Legendy Marvel zatiaľ vyšiel komiks Wolverine: Zrození (naša recenzia), ktorý bol skvelý a opätovné vydanie si rozhodne zaslúžil a vyšla tu aj Občanská válka (naša recenzia), Deadpool: Klasické příběhy (naša recenzia) a Vision: O trochu horší než člověk, o trochu lepší než zvíře (naša recenzia).  V Legendy DC sú to zatiaľ len komiksy s Batmanom a zatiaľ tam vyšiel Návrat Temného rytíře (naša recenzia) od Franka Millera, Batman Mikea Mignoly (naša recenzia) a Batman: Černé zrcadlo od Scotta Snydera (naša recenzia). Rozhodne potešilo, že sa momentálne v Legendách DC objavil komiks, v ktorom hrá Batman len veľmi malú úlohu a je tu množstvo iných superhrdinov. Snáď to tak bude v tejto edícii v budúcnosti aj častejšie.

O čom je príbeh? Manželka Elongated Mana Sue Dibnyová je zavraždená v jej vlastnom dome. Samozrejme to poriadne ovplyvní psychiku superhrdinov, ktorí sa snažia odhaliť vraha. Rozdelí to superhrdinov do viacerých skupiniek, ale hlavne dlhoročné tajomstvo Green Arrowa, Hawkmana, Black Canary, Atoma a Zatanny spôsobí u superhrdinov poriadny šok. Naviac sa superhrdinovia začnú po tejto vražde báť o svojich najbližších, čo ak sa môže niečo podobne hrozné stať aj im? Čo ak niekto pozná ich pravú identitu a vie, kto sú ich rodičia, priatelia, manželky, manželia? Čo ak im hrozí nebezpečenstvo?

Komiks Krize identity vyšiel v roku 2004 a spôsobil vtedy poriadny rozruch. Jednalo sa o výrazný superhrdinský komiks, ktorý ovplyvnil tvorcov a ich nasledujúce komiksy. Scenáristom komiksu je Brad Meltzer, od ktorého ešte u nás nevyšlo vlastne nič, ak teda nepočítame spoluúčasť na komikse Batman Detective Comics 5: Gothtopie. V DC bola jeho prvotina séria Green Arrow: The Archer’s Quest. Scenárista to zvládol veľmi dobre a vniesol do superhrdinského komiksu ľudskosť. Aj superhrdinovia zažívajú strach a zraniteľní sú hlavne tým, že môžu prísť o svojich najbližších. Aj preto je dôležité, aby bola ich identita utajená. Brad Meltzer zakomponoval do svojho detektívneho príbehu obrovský počet postáv a čuduj sa svete, nepôsobí to chaoticky a vôbec to príbehu nevadí. Práve naopak je aj vďaka tej rôznorodosti superhrdinov príbeh pútavejší. Za príbeh je zodpovedný Rags Morales a dobre sa na jeho postavy pozerá. Spája taký klasický štýl s modernejším a odviedol na komikse naozaj dobrú prácu. Veľmi zaujímavé na knihe je aj to, že sa tu miešajú tie najznámejšie postavy DC univerza s takmer úplne neznámymi, ktoré poznajú len tí najvernejší fanúšikovia DC univerza. Po dočítaní musím súhlasiť, že je to naozaj vydarený komiks s dobre vystavaným príbehom a vôbec sa nečudujem, že to malo tak veľký úspech a ovplyvnilo to viacerých tvorcov a komiksy. Dúfam, že sa dočkáme aj v budúcnosti v tejto edícii viacerých komiksov, v ktorých budú aj iní superhrdinovia ako len Batman.

Počet strán: 288

Scenár: Brad Meltzer

Kresba: Rags Morales

Preklad: Ľudovít Plata (Turlogh)

Redakcia: Filip Gotfrid, Jiří Pavlovský

5

Krize identity je právom legendárny superhrdinský komiks a som veľmi rád, že to v Crew vydali. Scenárista sa s príbehom vyhral a síce tu vystupuje naozaj veľký počet všemožných superhrdinov, vôbec to nevadí a je to prekvapivo prehľadné. Komiksu pomáha aj kvalitná kresba a celkovo sa u mňa jedná o zatiaľ najlepší komiks z edície Legendy DC.