Tento nenápadný sci-fi komiks obsadil vo Francúzsku medzi čitateľmi v hlasovaní o najlepšie komiksy roka 2016 skvelé 5. miesto v TOP100. Pozor na to! V hlasovaní za sebou nechal napríklad so známych komiksov posledný diel pirátskej Barakudy, Thorgala číslo 35, posledný diel Dobyvateľov (Modrá Crew) alebo Ekhö číslo 5. Centrála raz za čas vydá naozaj zaujímavý komiks a už minulý rok ma veľmi milo prekvapili titulom Ptáčatko, ktorý som zaradil medzi komiksy roku a pravdepodobne v tomto rebríčku bude za tento rok Šangri-La. Pevne dúfam, že Centrála bude aj naďalej vydávať podobne mainstreamovo zaujímavejšie komiksy a kľudne aj viackrát do roka.

Príbeh tohto sci-fi komiksu je tak trochu podobný aktuálnemu titulu Matka od Mighty Boys. Planéta Zem je neobývateľná a v budúcnosti o niekoľko stovák rokov žijú ľudia na obrovskej vesmírnej stanici. Všetko ovláda nadnárodná firma Tianzha Corporation, ktorá chce zasiať úplne nový život pomocou nových vyšľachtených ľudských bytostí na vzdialenom obývateľnom území Titana. Úplne od znovu ako v Genesis. Boh už totiž v ľudských mysliach neexistuje, už nie sú žiadne náboženstvá, nie sú žiadne vojny. Človek sa zbavil boha a neostáva mu nič iné, ako sa tým bohom stať. Na vesmírnej stanici však vzniká nespokojná skupina, ktorá chce ponúknuť občanom inú alternatívu a vznikajú tak veľmi nebezpečné extrémistické nepokoje. Uprostred toho všetkého sa ocitajú dvaja bratia Scott a Virgil a kým Scott je s tunajším systémom úplne spokojný, jeho brat Virgil patrí k extrémistickej skupine.

Na prvý pohľad zaujme komiks svojou peknou kresbou a výraznými farbami, ktoré sú ladené na niekoľkých stranách do žltej , potom do modrej či zelenej, ale vypadá to veľmi dobre. Preto veľká škoda kvality papiera, predsa len by tu viac sedel kriedový alebo podobne lesklý papier aké používajú v Crew či Vybíral. Ešte viac by tie farby vynikli. Mladý Francúzsky autor Mathieu Bablet si to celé sám napísal a aj nakreslil a rozhodne si zaslúži obdiv. V roku 2020 vytvoril ďalšie zaujímavé sci-fi Carbone & Silicium, ktoré obsadilo za rok 2020 skvelé 7. miesto v TOP100 rebríčku. Tak snáď tu Centrála vydá aj tento komiks. Šangri-La ma veľmi chytila, je totiž svojou tematikou veľmi aktuálna v dnešnej dobe a autor si celý ten príbeh vymyslel naozaj pútavo. Dej je skôr konverzačný, ale aj napriek tomu je tu viacero akčnejších pasáží, ktoré majú potrebnú dynamiku a dej posúvajú ďalej. Odohráva sa v zaujímavých a naozaj dobre nakreslených zákutiach vesmírnej stanice a aj mimo nej. Celkovo je prostredie veľmi vizuálne bohaté. Je tu aj pár naozaj prekvapivých, až šokujúcich momentov, ktoré som absolútne nečakal a normálne som pri nich uznanlivo kýval hlavou, že sa autorovi naozaj podarili. Nebojte sa toho, témou je to síce ťažšie dielo, ale je dostatočne dynamické a vďačné aj pre mainstreamovejšieho diváka. Rozhodne to nie je taký ten divný artový komiks, ktorý človek ani poriadne nepochopí. Aj keď som bol takmer celý čas presvedčený, že komiksu plné hodnotenie nedám, aj keď ma čítanie bavilo, veľmi sa mi páčilo samotné ukončenie a doznieva to vo mne. Dávam teda plný počet a som celkovo veľmi milo prekvapený.

Ak vás komiks zaujal, kúpte ho na stránke Centrala

Počet strán: 224

Scenár: Mathieu Bablet

Kresba: Mathieu Bablet

Redakcia: Judita Hoffmanová, Hanna Kurczyna, Michał Słomka

Za komiks ďakujeme Centrala

5

Vizuálne krásne sci-fi pre náročnejších čitateľov. Témou trochu podobné komiksu Matka od Mighty Boys. Aj tu je planéta Zem neobývateľná a tak ľudia žijú na obrovskej vesmírnej stanici, ktorá je ovládaná nadnárodnou korporáciou, ktorá plánuje vytvoriť ľudský život na Titane. Na stanici však začína vznikať extrémistická skupina, ktorá chce prevziať nad stanicou velenie. Uprostred diania sú dvaja bratia s rozdielnymi pohľadmi na situáciu…Komiks je dynamickejší, ako by som si z popisu myslel a obsahuje aj pár naozaj šokujúcich prekvapení, pri ktorých som uznanlivo kýval hlavou, že sa autorovi fakt vydarili. Nebojte sa toho, nie je to žiadna artová blbosť, ktorú by ste nepochopili. Zrozumiteľné a kvalitné sci-fi. Vo Francúzsku obsadil komiks v hlasovaní za rok 2016 skvelé 5. miesto v rebríčku TOP100 komiksov.