Crew oslavuje tento rok 25 rokov svojej existencie! Rôzne sprievodné akcie boli hlavne viditeľné na Crwecone, kde si redakcia užila oslavy priamo so svojimi fanúšikmi a pri tejto príležitosti si dopriali aj dva darčeky vo vydaní komiksov. Jedným z nich je Perverzní páprda (Recenzia) čo sú vlastne humorné perverzné a drzé stripy. Druhým komiksom, ktorý si v Crew dopriali ako darček je 2000 CREW. Jedná sa o komiksy z obľúbeného nakladateľstva 2000 AD, s ktorým v Crew spolupracujú úplne od ich začiatkov. Komiksy s postavami ako Sudca Dredd, Sinister a Dexter či Devlin Waugh vychádzali už v prvých číslach kultového magazínu Crew a v redakcii sa chceli k týmto u nás populárnym drsným príbehom vrátiť a znovu ich čitateľom ponúknuť v špeciálnom komikse, ktorý tu vyšiel s troma variantami obálok. Kto mal tieto komiksové začiatky rád a s nostalgiou spomína na prvé čísla magazínu, ten bude určite nadšený. Za tento nápad si zaslúži Crew obrovskú pochvalu, predsa len tu znovu vydať príbehy, ktoré vyšli v magazíne, ktorého prvé čísla sú už dávno vypredané a znova ich tak pripomenúť čitateľom je proste super. Ja osobne som prvé čísla magazínu Crew zbožňoval a preto to pre mňa je veľmi milý návrat v čase.

Kniha má 184 strán a je na rozdiel od Perverzního páprdu plne farebná. Nájdeme tu hneď na úvod 3 príbehy so Sudcom Dreddom, z ktorých prvé dva sú kratšie na 6 strán a tretí má tých strán 47. Všetky tri sú veľmi vydarené, skvelo vypointované, nahláškované, vtipné a ten tretí je aj poriadne výpravný a Dredd sa tam pozrie to futuristického Luxoru v Egypte. Úvod ako hrom a skvelá zábava! Tým sa to nekončí, ale Dredda už vystriedajú príbehy s dvojkou zabijakou a to Sinister a Dexter. Tiež sú tu tri príbehy a cítiť na nich inšpiráciu vo filme Pulp Fiction od Tarantina, čo je len dobre, lebo ten patrí k mojim vôbec najobľúbenejším filmom. Tu už sa jedná o tri krátke 6 stránkové príbehy a znovu sú veľmi vtipne napísané a hlavne pri konverzačke v aute som si na Pulp Fiction naozaj spomenul. Ďalšie postavy už majú po jednom príbehu a jedná sa o Misionára a Devlina Waugha. Kým Misionár je krátky príbeh a pôsobí znovu sviežo, Devlin má takmer 80 strán a u mňa sa jedná o nasjlabší príbeh z celej knihy a pri čítaní ma dosť mrzelo, že je práve tento taký dlhý. Inak sa však jedná o luxusnú zbierku príbehov, ktoré sú drsné, vtipné a brutálne a pracovalo na nich veľké množstvo slávnych autorov. Scenáre písali Alan Grant, Mark Millar, Grant Morrison alebo John Wagner., čo sú všetko v komiksovom svete obrovské pojmy. S kresbou je to podobne a tiež sú tu slávne mená ako Simon Bisley alebo Sean Phillips.

Veľmi sa mi páčilo, že je celá kniha spracovaná naozaj ako niečo špeciálne a je vidieť, že je to pre redakciu srdcová záležitosť. Máme tu informačný a predstavovací text o nakladateľstve 2000 AD, ďalej aj o jednotlivých komiksových hlavných postavách a aj pozadí ich vzniku a o ich autoroch. Na konci knihy je potom aj rozhovor so zakladateľmi nakladateľstva Crew a to Vladimír Veverka, Petr Litoš (riaditeľ nakladateľstva Crew), Jirka Pavlovský (šéfredaktor Crew), Štepán Kopriva a Karel Stibral. Jedná sa o skvelú nostalgickú záležitosť, avšak tie komiksy sú väčšinou natoľko zábavné a svieže, že to kľudne môže osloviť aj mladšie generácie, ktoré si magazín Crew nekupovali. Dúfam, že sa bude komiksu dariť a podobnej knihy sa tu čoskoro ešte dočkáme s novými príbehmi. Predsa len 2000 AD vychádza už od roku 1977 a má za sebou cca 2270 čísel a teda je z čoho čerpať.

Počet strán: 184

Scenár: Daniel Abnett, Alan Grant, Mark Millar, Grant Morrison, Gordon Rennie, John Smith, John Wagner

Kresba: Simon Bisley, Julian Gibson, David Millgate, Sean Phillips, Dermot Power (POWER), Frank Quitely

Preklad: František Fuka, Petr Litoš, Jiří Pavlovský, Šimon Španihel

5

2000 CREW je návrat v čase do roku 1997, kedy začal vychádzať kultový komiksový magazín Crew a viacerým z nás vtedy ukázal svetové komiksy, ktoré sme dovtedy ani nepoznali. Crew oslavuje 25 rokov tento rok a vydali si naozaj parádny darček plný drsných humorných príbehov s postavami ako Sudca Dredd, Sinister a Dexter či Devlin Waugh. Až na posledný príbeh s Devlinom som sa perfektne bavil a dúfam, že tu niečo podobné ešte vydajú. Musím dať plné hodnotenie, urobilo mi to totiž radosť.