Crew oslavuje tento rok 25 rokov a tomuto kultovému komiksovému nakladateľstvu ďakujeme za tie roky naozaj za veľa. Komiksový magazín začali vydávať v roku 1997 a odvtedy sa ich vydávanie komiksov poriadne zväčšilo a zrýchlilo. Nemali to vždy jednoduché, ale sú najväčším komiksovým nakladateľstvom v celých Čechách a na Slovensku a v počte vydaných komiksov za rok nemajú v tunajších vodách konkurenciu. Začínali hlavne dospeláckymi americkými či britskými komiksami, ukázali, že aj európske komiksy môžu byť úspešné a dajú sa tu vydávať, výrazne spopularizovali mangu a vydávajú aj superhrdinov od DC a Marvelu. Želám všetko najlepšie k 25 výročiu a snáď im to nadšenie do komiksov ešte dlho potrvá.

K tomuto výročiu si spravili v Crew radosť a vydali tu komplet príbehov Perverzního páprdu (Pervers Pépère) od Gotlieba. Jeho humorné skeče vychádzali v prvých číslach magazínu Crew a majú na neho výrazné nostalgické spomienky. Je to dosť špecifický komiks, ktorý je výrazne nekorektný a humor je už na túto dobu predsa len drsnejší, s akým sa môžeme v komiksoch bežne stretnúť. Prvé čísla magazínu Crew však boli výrazne tvrdšie a celkovo obsahovali viac drsnejších komiksov a Perverzní páprda tam svojím humorom určite patrí. Poteší rozhodne hlavne pamätníkov a tých, ktorí majú podobný humor radi. Pre mladšiu generáciu to však môže byť príliš bizarný oriešok, ktorý nebude schopná stráviť. Celkovo však čo sa týka humorných komiksov, tak je to vždy s humorom na tenkom ľade, lebo čo príde jednému vtipné, druhému už vtipné prísť nemusí a hlavne keď sa jedná o takýto špecifický perverzný a drsný humor. Taký Asterix má obrovský úspech hlavne preto, že je tam humor univerzálny a smejú sa na tom už generácie čitateľov. Petr Litoš a Jirka Pavlovský to však vedeli a sami vravia, že Perverzní páprda je predovšetkým hlavne darček pre nich samotných a neprikladajú tomu až takú váhu, aký bude mať komiks úspech.

Sú to čiernobiele krátke humorné skeče, v ktorých sa takmer vôbec nerozpráva. Teda hlavne v prvej polovici sú príbehy, ktoré vytvoril Gotlieb skôr a tie boli takmer výhradne bez hovoreného slova. Až neskôr do nich dával aj viac textu a mne osobne sa viac páčili tie v prvej polke knihy. Perverzní páprda v hlavnej úlohe je dedko, ktorý má rád zvrhlé vtípky a je pre ne ochotný urobiť naozaj všetko. Vyprdí sa malému chlapcovi do balóna a potom mu ho praskne a chudák chlapec reve no hneď prestane lebo cíti ten zaprdený smrad a starý páprda sa na tom ide ušúľať od smiechu. Alebo si posadí malé dievčatko na kolená a jej ruku si strčí pod kabát a vypadá to dosť perverzne, ale pod kabátom má pascu na myši a do toho sa jej ruka zacvakne. Podobný humor je v celej knihe a je ťažké to hodnotiť, niektoré stripy mi prišli vtipné, iné zasa vôbec. Poteší však viacero odkazov na popkultúru a to napríklad na Tarzana, Votrelca či Supermana.

Počet strán: 64

Scenár: Audie

Kresba: Marcel Gotlieb (Gotlieb)

3

Perverzní páprda je veľmi špecifický komiks plný perverzného drzého humoru. Rozhodne to každému nesadne a veľa čitateľom to nepríde vôbec vtipné, to však neznamená, že to nie je dobre vymyslené. Na viacerých epizódach som sa usmial, ale asi polovica so mnou ani nepohla. Odporúčam však všetkým, ktorí hľadajú nekorektný humor, taký už v dnešnej dobe veľmi nevidno.