Zabij, nebo budeš zabit (Kill or be Killed) je komiksová séria, ktorá začala vychádzať v roku 2016 a skončila v roku 2018. Séria bola veľmi dobre predávaná a bola nominovaná na viacero cien Willa Eisnera, čo sú vlastne také komiksové Oscary. Dokonca bolo oznámené aj filmové spracovanie s momentálne veľmi populárnym režisérom Chadom Stahelskim (tvorcom filmovej série John Wick). Na komikse pracovala zohraná a veľmi populárna dvojica a to scenárista Ed Brubaker a kresbu mal na starosti Sean Phillips. Ed Brubaker má za sebou už bohatú prácu pre DC, Image alebo Marvel. Napísal tituly ako Batman, Deadenders, Sandman Presents: Dead Boy Detectives, Catwoman, Sleeper, The Authority, Gotham Central, Uncanny X-Men, Daredevil, The Immortal Iron Fist, Captain America a jeho najslávnejšími kúskami sú Criminal, Velvet, Fatale, Zatmívačka a aj Kill or be Killed. Na viacerých komiksoch spolupracoval práve so Seanom Phillipsom.

Hlavnou postavou príbehu je vysokoškolák Dylan. Nemá však ľahké obdobie a zužujú ho ťažké depresie. Všetko sa však zmení jeho neúspešným pokusom o samovraždu, keď sa mu následne zjaví diabol a dá mu ultimátum. To, že prežil pokus o samovraždu totiž nie je len tak zadarmo. Každý mesiac má zabiť nejakého ťažkého hriešnika, inak zomrie on sám. Spočiatku tomu Dylan neverí a myslí si, že sa mu to len zdalo z jeho liekov a podobne, ale ku koncu mesiaca mu začne byť už tak neskutočne zle, že si myslí, že je to už predzvesť smrti. Preto si nájde svoju prvú obeť, kým je brat jeho kamaráta z mladosti, ktorý svojho mladšieho brata zneužíval. Dylan ho zastrelí a neskôr sa ukáže, že obchodoval s detským pornom. Dylan je znovu vďaka tomu zdraví a začína veriť, že tá zmluva s diablom bude naozaj pravdivá. Jeho zabíjanie však zmobilizuje vyšetrovací policajný tím, ktorý ho chce v zabíjaní zastaviť.

Z prvých strán sa môže zdať, že sa jedná o drsný akčný komiks plný prestreliek. Drsný je určite, ale akcia je skôr sporadická. Ed Brubaker však podobné komiksy píše stále, aj jeho predošlá tvorba je skôr zameraná na postavy, psychológiu, vnútorné pocity, myšlienky a silné dialógy. Komiks má prvotriednu temnú atmosféru, Dylan je sympaťák a budete mu v jeho zabíjaní zločincov naozaj fandiť. Celá tá premisa príbehu mi prišla veľmi podobná kultovej manga klasike Death Note, ktorú tu vydalo Crew. Aj tam bol hlavnou postavou študent, aj tam boli pravidelné stretnutia a rozhovory s diablom a aj tam zabíjal hlavný hrdina zločincov. Dokonca po ňom išli aj policajti na čele s poriadne šikovným detektívom. Podobnosť s touto slávnou manga sériou mi prišla naozaj veľká, ale nič to nemení na tom, že je Zabij, nebo budeš zabit prvotriedna komiksová kvalita. Chytľavý príbeh a dobrá realistická kresba Seana Phillipsa robia z tohto komiksu jeden z najlepších komiksových titulov roku. Ak máte radi drsné príbehy, máte radi tvorbu Eda Brubakera, tak toto je pre vás komiks, ktorý jednoducho musíte mať. BB/art to tu vydal v peknom prevedení a ešte v prvej polovici roka a to konkrétne 8. júna by malo vyjsť dokončenie príbehu.

Ak vás komiks zaujal, kúpte ho priamo na stránke Comics Point.cz

Počet strán: 280

Scenár: Ed Brubaker

Kresba: Sean Phillips

Preklad: Štěpán Kopřiva

Redakcia: Mirka Jarotková, Pavel Kořínek

Vydavateľstvo: BB/art

5

Drsný, napínavý a veľmi dobre napísaný príbeh od obľúbeného Eda Brubakera. Zabij, nebo budeš zabit je jeden z komiksových titulov roku a veľmi ma teší, že sa dokončenia príbehu dočkáme už v júni. Inak čo sa týka príbehu, prišlo mi to ako taký americký takmer-remake legendárnej mangy Death Note. Tých podobností je tu viac, či už je to diabol, ktorý sa s hlavným hrdinom rozpráva, zabíjanie zločincov, hlavným hrdinom je študent a podobne. Inak však skvelý komiks a jednoznačne plné hodnotenie.