Nakladateľstvo Meander tu už za posledné roky vydal viacero komiksov of francúzskeho komiksového autora s menom Nicolas de Crécy. Začalo to v roku 2008 titulom Doba ľadová a pokračovalo až v roku 2016 titulom Nebeský bibendum a v 2017 titulom Salvatore. Všetko sú to bizarné, satirické komiksy zo života s fantasy prvkami. Všetko sú to dosť špecifické komiksy a rozhodne nie sú pre každého. Autor však má dostatok hravej fantázie a aj zaujímavé myšlienky a nápady. Komiksy síce nie sú žiadne veľké predajné hity, ale Meander má tohto autora rád a vo vydávaní komiksov pokračuje. Visa Transit kniha prvá nasledovala v roku 2020 a kniha druhá vyšla v minulom roku. Je to však trilógia a tak nás pravdepodobne ešte v tomto roku čaká záverečný tretí diel príbehu.

Rozhodne sa musí nechať, že tému má Visa Transit dosť zaujímavú a celkovo pre čitateľov lákavú. Je to totiž o cestovaní v mladom veku a o spoznávaní iných krajín a tamojších obyvateľov. Veď koho by nelákalo ísť spoznávať okolité alebo aj vzdialenejšie krajiny len tak autom s kamarátom? Samotný autor Nicolas de Crécy takúto jazdu absolvoval vo svojich 20 rokoch spolu so svojím bratrancom. Písal sa vtedy rok 1986 a on na základe svojich spomienok vytvoril komiks o cestovaní v Citroëne Visa po východnej juhovýchodnej Európe. Jedná sa tak vlastne o autobiografický román, v ktorom svoju cestu naprieč krajinami autor popisuje a máte tak možnosť vidieť viacero udalostí aké sám autor zažil. Nečakajte však žiadny bláznivý či nebodaj akčný road trip, jedná sa o také príjemné a kľudné cestovanie. Samozrejme sa tu udejú aj nejaké tie nepríjemné veci ako strata dôležitého batoha, v ktorom majú hrdinovia všetky dôležité dokumenty či peniaze, ale inak sa jedná prevažne o kľudný a nevzrušivý road trip. Niekomu to samozrejme môže vadiť, inému to naopak môže veľmi sadnúť. Ak máte chuť na cestovateľský komiks založený na realite, určite do toho choďte. Vyrušovali ma však tie občasné fantazmagórie hlavných hrdinov, ktoré sa mi do príbehu tak úplne nehodili.

Samotný road trip sa odohráva len pár mesiacov po výbuchu Černobyľu a tak je vo vzduchu cítiť neustálu obavu a hrozbu z nebezpečnej radiácie. Dvojica mladých mužov cestuje vlastne bez akéhosi úplne jasného cieľa, chcú dôjsť hlavne čo najďalej a akýmsi pomyselným finálnym bodom je Turecko. Cestujú cez Taliansko, Juhosláviu, Bulharsko a popri tom stretávajú nových ľudí, opravujú často pokazený Citroën Visa, fajčia cigarety, spia v spacákoch po vonku a nečítajú knihy, ktorých majú plné auto. Druhý diel je veľmi podobný tomu prvému, vlastne vznikol len o rok neskôr ako diel prvý a samotný ešte nevydaný tretí diel vyšiel tiež o ďalší rok a to v roku 2021 vo Francúzsku. Určite sa ho tu v blízkej dobe dočkáme a tak tu budeme mať tento pokľudný road trip kompletný. Druhý diel zachytáva našich cestovateľov už v Turecku a na ich ceste do Instanbulu, čo je vlastne brána medzi dvoma rozdielnymi svetmi. Celé je to také príjemné, aj sa niečo dozviete, len je škoda, že tých zaujímavých zážitkov je pomenej. Nesmiete čakať žiadne dobrodružné cestovanie, je to naozaj možno až príliš realistické a komorné, ale aj napriek tomu ma to bavilo. Meander tu oba diely vydal v originálnom veľkom prevedení a v tvrdej väzbe. Nič sa nezmenšovalo a aj vďaka tomu vypadajú obe knihy naozaj pekne.

Ak vás komiks zaujal, kúpte ho priamo na stránke Meander.cz.

Počet strán: Prvý diel 136, Druhý diel 136

Scenár: Nicolas de Crécy

Kresba: Nicolas de Crécy

Redakcia: Pavel Kořínek, Ivana Pecháčková

Vydavateľstvo: Meander

4

Visa Transit 1 a 2 je cestovateľským komiksom podľa skutočných udalostí. Samotný autor Nicolas de Crécy tu opisuje svoju cestu z Francúzska do Turecka, na ktorú sa vybral so svojím bratrancom na aute Citroën Visa ešte vo veľmi mladom veku len pár mesiacov po výbuchu Černobyľu. Spoznávajú nové krajiny, nových ľudí a celý tento road trip je možno až príliš kľudný a neakčný. Tých naozaj zaujímavých príhod tu tak veľa nie je a jedná sa hlavne o pokojné cestovanie. Niekomu to však práve takto môže veľmi vyhovovať. Pre mňa príjemný komiks. Záverečný tretí diel už vo Francúzsku vyšiel a my sa ho pravdepodobne tiež čoskoro od Meandru dočkáme.