Régis Loisel patrí vo Francúzsku medzi najobľúbenejších autorov a u nás vyšiel prvýkrát už v roku 2010 ako úplne prvý diel edície MDEK (Majstrovské diela Európskeho komiksu) od Crew, ktorá vychádza už pekných 13 rokov a priniesla desiatky kvalitných komiksov. Je však zaujímavé, že práve fantasy komiks od Loisela s názvom Výprava za ptákem času sa nepredával práve najlepšie. Aj preto sa k tomuto autorovi už Crew viac nevrátila a zatiaľ nevydala ani pokračovanie tejto fantasy, ktoré už má mimochodom vo Francúzsku 11 dielov a stále je veľmi populárne. S Loiselom to teda u nás nevypadalo najlepšie, ale našťastie prišiel Vybíral, pre ktorého je to jeden z jeho obľúbených komiksových tvorcov a povedal si, že jednoducho tu musia jeho najslávnejšie komiksy vyjsť. Koncom minulého roka teda vydal kultový komiks Petr Pan komplet v jednej knihe ako štandardnej tak aj limitovanej. Štandardnú verziu si ešte stále môžete zakúpiť, ale limitovaná v počte 200 kusov je už dávno rozobratá. Aj preto píšem, že s kúpu veľmi neváhajte, nikdy totiž neviete, kedy sa komiks nevypredá a Vybíral veľmi dotisky neplánuje a už vôbec nie limitovanú verziu. Po úspechu Petra Pana sa pustil do ďalšieho slávneho diela a to do série Velký mrtvý, ktorá tu momentálne vyšla ako integrál prvej polovice série a tej druhej polky sa dočkáme budúci rok. Znovu vyšla aj obyčajná verzia a aj limitovaná v počte 200 kusov, ktorá sa vypredala rekordne rýchlo. Do budúcna neváhajte, lebo kto neskoro príde, ten nežerie.

Velký mrtvý je žáner fantasy, ale nie také to klasické, kde máte drakov, rytierov, elfov či trpaslíkov. Príbeh začína tým, že sa Paulína rozhodne stráviť letné prázdniny u svojej kamošky na francúzskom vidieku. Chce sa tu pripravovať aj na svoje skúšky z ekonómie, no plány jej naruší spoznanie chlapíka menom Erwan. Ten jej totiž ukáže druhý svet fantázie. Čas v ňom však plynie úplne inak ako v tom našom a 10 dní v ňom strávených znamená, že v tom našom reálnom svete prejdú 2 roky a náš svet sa rúti do záhuby. Keď sa hlavné postavy z fantasy sveta vrátia do nášho reálneho, všetko je inak. Svet sa totiž začal meniť, všade sú smrtiace epidémie, silné zemetrasenia, teroristické útoky či vojny a Paulína niekam zmizla. Erwan sa vydáva po jej stopách.

Znovu sa jedná o dospelé čítanie podobne ako to bolo v prípade Petra Pana. Tentokrát je však dej plný záhad a je takmer úplne bez akcie, čo však prekvapivo vôbec neprekáža. Je to totiž príbehom tak dobre vymyslené, že to má spád a dynamiku celú dobu. Sám som bol prekvapený, ako som sa do príbehu začítal a absolútne som nevedel, čo sa bude diať na nasledujúcich stranách. Régis Loisel je veľmi šikovný scenárista (ale aj ilustrátor – nie však v tomto komikse) a vymyslel zaujímavú zápletku. Nechcem z deja veľa prezrádzať, aby vám to nepokazilo zážitok, ale bol som veľmi milo prekvapený. Skvelému zážitku pomáha aj pekná kresba od Vincenta Malliého, od ktorého ma veľmi bavili hlavne krásne nakreslené exteriéry. Inak Velký mrtvý vychádzal od roku 2007 do roku 2019 a celkovo má 8 dielov. Vo Francúzsku sa jedná o veľmi populárnu sériu, ktorá sa pravidelne dostávala aj do TOP100 komiksov za daný rok vydania a obsadila napríklad aj 9. miesto či 17. miesto.

Počet strán: 248

Scenár: Jean-Blaise Djian, Régis Loisel

Kresba: Vincent Mallié

Preklad: Jan Havlíček

Redakcia: Josef Vybíral

5

Je skvelé, že nám tu vychádzajú tie najslávnejšie diela od Régisa Loisela. Vypadalo to totiž ešte nedávno, že sa ich tu len tak ľahko nedočkáme. Jeho Výprava za ptákem času u nás vyšla totiž už v roku 2010 ako vôbec prvý MDEK, ale predaje neboli práve najlepšie a následne tu komiksy od tohto šikovného Francúzskeho autora dostali stopku a nedočkali sme sa zatiaľ ani pokračovania Výpravy za ptákem času (vo Francúzsku má už séria 11 dielov a u nás vyšli 4). Prelomil to Vybíral v minulom roku a po 12 rokoch sme teda dostali nového Loisela v podobe kompletu Petra Pana. Velký mrtvý patrí medzi tri najslávnejšie Régisove série a musím povedať, že právom. Je to taká dospelá fantasy dráma bez akcie a bez klasickej fantasy (žiadni draci, elfovia či trpaslíci). Má to veľmi silný a zaujímavý príbeh plný záhad v peknej kresbe. Som rád, že sa moje vysoké očakávania naplnili.