Celé sa to začalo ešte v roku 2009, keď Fínske štúdio Frozenbyte vytvorilo logickú fantasy plošinovku Trine, ktorá obsahovala troch rôznych hrdinov s rôznymi schopnosťami a množstvo logických hádaniek. Na tú dobu bola aj obtiažnosť celkom vysoká, ale hru som si veľmi zamiloval a pamätám sa, že na ňu so záujmom pozeral aj môj otec, ktorého len tak hocijaká hra nezaujme. Kto by to bol vtedy povedal, že Trine sa stane populárnou sériou, ktorá bude vychádzať ešte aj v roku 2023 a bude mať už 5 dielov. Jedná sa aj o najvýraznejšiu a najslávnejšiu značku Fínskeho štúdia.

Aby som však bol férový, nebolo to pre nich s touto sériou tak jednoduché a skoro zanikla ako séria tak aj štúdio, ktoré malo nemalé finančné problémy. Druhý diel z roku 2011 a aj následné DLC Goblin Menace o rok neskôr boli ešte v poriadku a znovu ohúrili tisíce hráčov po celom svete. Pokračovanie bolo výrazne výpravnejšie ako prvý diel a aj graficky sa jednalo o krásny pestrofarebný svet. Štúdio bolo na vrchole a začalo mať veľké plány, lebo s Trine 3 už koketovali s 3D vizuálom a kamerou a aj celé to malo byť filmovejšie, čo však štúdiu spôsobilo finančné problémy a predstavte si, tretí diel vznikol nedokončený a to tak že viditeľne. Bolo to pre mňa veľké sklamanie, keďže som štúdiu fandil a aj sériu som mal veľmi rád, tretím dielom som však bol výrazne sklamaný a predpovedal som zánik štúdia Frozenbyte. Hlavne keď dieru do sveta nespravili ani nasledujúce hry z roku 2016 Shadwen a ani Nine Parchments z roku 2017. So štúdiom to už vypadalo naozaj zle, lebo obe hry boli v podstate prepadáky, nejakým zázrakom sa však vývojárom podarilo zohnať dostatok financií na štvrtý diel série Trine a tak v roku 2019 vydali Trine 4: The Nightmare Prince, čo bol samozrejme znovu úspech a Frozenbyte to pravdepodobne zachránilo krk. Vrátili sa v sérii k osvedčenému 2D v kombinácii 3D, ale išli v šľapajách prvých dvoch dielov, bez prehnaných ambícií, ale všetko to bolo aj tak dosť veľkolepé a plné fantázie. Hráčov to znovu bavilo a preto tu máme momentálne už piaty diel série.

Znovu sa vracajú starí známi hrdinovia, ktorí sú tu s nami už od prvého dielu a to čarodejník Amadeus, zlodejka Zoya a tučný rytier Pontius. Aj tentokrát má každý z hrdinov rôzne schopnosti, ktoré budete pravidelne využívať v priestorových častých hádankách a bojoch s nepriateľmi. Znovu hra obsahuje aj lokálnu kooperáciu pre troch hráčov na jednej obrazovke a aj online kooperáciu troch hráčov. Aj vďaka tomuto je hra medzi hráčmi dosť obľúbená a aj keď občas online nefunguje až tak bezchybne, stále je to zábava. Rozprávkový svet je tentokrát znovu v ohrození a bude proti vám stáť mechanická armáda bojovníkov. Na ceste ich samozrejme musíte poraziť, stretnete rôzne zvieratká a iné bytosti a celé je to znovu krásne pestrofarebné a plné fantázie. AK máte radi túto sériu, jedná sa pre vás jednoznačne o hru, ktorú si musíte zahrať, znovu sa tvorcom hrateľnosť a aj jednotlivé prostredia vydarili a celé je to znovu čarovné. Po grafickej stránke je to naozaj krásne a síce niekomu tento prečačkaný pestrofarebný rozprávkový štýl nesedí, ja ho mám rád veľmi a vždy som zvedavý, čo si autori pre nás nové vymyslia. Hrateľnosť je zachovaná a teda za čarodejníka musíte čarovať, za zlodejku strieľať šípy a vystreľovať svoj hák na plošiny a za rytiera zasa máte okrem iného meč a ochranný štít. Síce je to viac-menej už po piaty krát stále o tom istom, ale stále je to pre mňa dostatočne zábavné a hru určite odporúčam.

Hra vyšla na: Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows, Xbox Series X a Series S.

Žáner: Plošinovka.

Multiplayer: Áno (lokálny a aj online multiplayer pre troch hráčov).

• 85%
    - 85%
85%

Trine sa vracia už so svojím piatym dielom a stále sa jedná o perfektnú zábavu s krásnou rozprávkovou pestrofarebnou grafikou. Hra je síce viac-menej stále o tej istej hrateľnosti, ale fantázia tvorcov je dostatočne bohatá a pútavá. Prirátajte si k tomu aj vydarenú lokálnu a aj online kooperáciu až pre troch hráčov a máte tu znovu perfektný titul pre rodinu či kamošov na spoločné hranie. Hrať sa to však aj tentokrát dá aj single a stále ma táto séria veľmi baví a môžem ju smelo odporúčať.