Som veľký fanúšik hororov a veľmi ma bavia aj hororové komiksy. Nevychádza ich však u nás veľa, o to vzácnejšie je, keď sa nejaký zaujímavý objaví. Špecifická je aj hororová manga, japonskí autori sa neboja nechutností a ich príbehy sú často veľmi brutálne a plné naozaj divokých zverstiev. Medzi najznámejších autorov hororov v komiksovej podobe, v tomto prípade mangy, je Junji Ito, od ktorého tu už v Crew vydali tri zaujímavé manga horory. Titul Ryby – Útok z hlubin vyšiel v roku 2017 a bol o mäsožravých rybách, ktoré dostali nohy a vyšli na pevninu terorizovať obyvateľstvo prístavného mestečka. Ryby sa predávali dobre a preto sa k autorovi vrátili znovu v roku 2019 titulom Balónky oběšenců a další hororové příběhy, jedná sa o poviedkový titul, ktorého kvalita je síce kolísavá, ale má niekoľko naozaj atmosférických a nechutných poviedok. Posledným titulom od autora bola Spirála z roku 2021, ktorá tu už vyšla skôr, ale bola beznádejne vypredaná. Tú považujem zo zatiaľ vydaných titulov za najlepšiu a je to naozaj veľmi vydarený horor.

Hororové tituly, ktoré u nás už od Junjiho Ita vyšli:

Keďže sa predošlé spomenuté hororové mangy od Junjiho Ita predávali dobre a celkovo je to u nás obľúbený autor, na ktorého meno už čitatelia reagujú a vyhľadávajú ho, tak sa v Crew rozhodli vydať aj jeho súborné vydanie Tomie. Jedna z poviedok už vyšla skôr v spomenutom titule Balónky oběšenců. Príbeh celej knihy Tomie je zameraný na femme fatale s menom Tomie, krásne dievča, ktoré pletie všetkým mužom hlavu a ničí životy nie len im, ale aj ženám vo svojom okolí. Hlavnou témou celej knihy je, že je veľmi zvodná a jej kráse nevie žiadny muž odolať. Nevedia pred ňou utiecť a ani sa jej zbaviť, vždy sa totiž vráti späť, aj keď ju zabijú.

Hlavným problémom celej knihy je jej repetitívnosť. Predsa len sa tá téma príliš často v celej knihe opakuje. Spirála bola výrazne bohatšia a veľkolepejšia na dej a udalosti. Tam to bolo naozaj plné nechutností a síce je na Tomie tiež vidieť, že je to titul od Ita, je to však výrazne komornejšie a tých nechutností tiež nie je až tak veľa. Možno je to tým, že sa jedná o autorovu prvotinu a uzdu svojej zvrátenej fantázii popustil až neskôr. Nechápte ma zle, Tomie fakt nie je neškodné dielo pre deti, je to horor, ktorý má viacero hnusných častí, ale príbeh ako taký ma strhnúť nedokázal. Je to síce zložené z viacerých poviedok, ale koncept je proste až príliš podobný a tempo jednotlivých poviedok často stagnuje. Kreslí si to aj tentokrát sám autor Ito a tiež aj z tohto hľadiska vidno, že hlavne tie skoršie poviedky, ktoré patrili medzi jeho prvé sú slabšie nakreslené. Predsa len už bol autor napríklad v titule Ryby alebo Spirála značne rozkreslený. Samozrejme je to však stále kvalitný horor a fanúšikov autora určite poteší aj poriadne veľká porcia strán, Tomie má totiž 748 strán a jedná sa o jeho najrozsiahlejšie dielo, aké zatiaľ u nás bolo vydané.

Ak vás manga zaujala, kúpte ju priamo na e-shope CREW.

Počet strán: 748

Scenár: Junji Ito

Kresba: Junji Ito

Redakcia: Tereza Micková, Andrea Nekvapilová

4

Crew tu titul Tomie vydali v kompletnej verzii a je to veru poriadne veľký titul a 748 strán vám chvíľu vydrží. Je to autorova prvotina a na celkovej kvalite kresby a aj scenára to vidieť. Hlavne prvé poviedky sú ešte dosť jednoducho a nevábne kreslené a to mám inak Itovu kresbu rád. Aj po scenáristickej stránke je to dosť repetitívne dielo a ten istý koncept sa opakuje príliš často v celej knihe. U mňa je to zatiaľ najslabší Ito, aký tu vyšiel, ale aj napriek tomu je to stále kvalitný horor a nemal by ho žiadny fanúšik autora či hororových máng minúť.