Goblin alebo aj prekladom Skřet je novinka od Dark Horse Comics z roku 2021. U nás ho vydalo Comics Centrum a tak ako vždy, si dalo na výslednej podobe knižky záležať. Je to ten menší formát a síce je komiks plný farieb, vôbec by tu nebol väčší formát potrebný, práve naopak by potom bola kniha zbytočne predražená. Skřet je dobrodružné fantasy o pomste. Je to na prvý pohľad možno trošku detskejšie, ale určite to dospelým čitateľom až natoľko vadiť nebude. Príbeh rozpráva o malom skřetovi s menom Rikt a jeho ceste za pomstou. Jeho rodičov mu totiž v noc jeho narodenín zabije potetovaný človek a on sa zaprisahá, že sa pomstí a tohto človeka zabije. Tak sa teda vydáva na výpravu za týmto potetovaným človekom a spoločnosť mu bude robiť biela vlčica, ktorú oslobodí zo zajatia.

Aj keď možno znie ten základný príbeh drsne, komiks má vekové doporučenie 10+ a tak sa jedná o vhodné čítanie aj pre deti a mládež. Veď napokon sa tu nejaké brutálne scény nenachádzajú a dobrodružná výprava sa zaobíde bez krvi či príliš drsných udalostí. Eric Grissom je scenáristom tohto titulu a je vidieť, že fantasy žáner pozná a tak nám ponúka zaujímavú dobrodružnú výpravu, na ktorej malý Rikt zažije pre neho veľké dobrodružstvá. Zachráni vlčicu, stretne sa s medveďom, bude musieť prekabátiť obrovského Minotaura, bojovať s kostlivcami a napokon ho čaká aj ten potetovaný chlap. Komiks má príjemné tempo, vlastne sa v ňom stále niečo deje a nestíha nudiť. Jasné, cítiť tu síce nenaplnený potenciál, je to predsa len taký jednoduchší príbeh, ale je to taká príjemná relaxačná fantasy jednohubka. Aj keď síce komiks nepatrí k tým najlepším titulom, aké u nás boli v minulom roku vydané, určite dokáže zaujať. Ericovu inšpiráciu v Dungeons and Dragons na komikse cítiť a je to vlastne také jednoduchšie fantasy pre fanúšikov od fanúšika. Dočkáte sa tu viacerých typických fantasy prvkov, či už je to putovanie za pomstou rôznymi udalosťami, viaceré dobre známe príšery zo žánru, získanie silnej zbrane, skúšky, finálny súboj a tak podobne. Príbeh však rozpráva aj o dospelejších témach ako sú rasizmus či ekologický problém a je to aj príbeh o sebapoznaní. Za kresbu je zodpovedný Will Perkins a je taká detskejšia, ale inak sa na ňu aj vďaka farebnosti nepozerá vôbec zle. Príbeh má celkovo taký ten feeling fantasy filmov z 80. rokov ako napríklad The Dark Crystal (1982), Legenda (1985) alebo Nekonečný príbeh (1984). Ak vás tie filmy bavili, komiks vás nesklame.

Počet strán: 192

Scenár: Eric Grissom

Kresba: Will Perkins

Redakcia: Veronika Černá, Radek Chaloupka, Václav Dort, Eliška Hanzlíčková, Tomáš Náprstek, Ladislav Niklíček, Martin Trojan, Milena Vojtková

4

Skřet je takým jednoduchším príbehom o pomste. Náročnejších čitateľov možno až tak nezaujme, ale ak máte chuť na dobrodružné a nenásilné fantasy, Skřet má feeling filmov z 80. rokov ako sú The Dark Crystal (1982), Legenda (1985) alebo Nekonečný príbeh (1984). Má to dobré tempo, vlastne sa v komikse neustále niečo deje a síce to nepatrí k tým najlepším titulom za minulý rok, spríjemniť vám chvíľu určite dokáže.