Scorn naozaj vypadá už od prvých videí, ako keby na tom pracoval samotný dizajnér prvého filmu s Votrelcom a to švajčiarsky umelec H.R. Giger. On vytvoril toto desivé vesmírne monštrum, ktoré patrí medzi najobľúbenejšie v celej filmovej histórii. Filmy boli natoľko úspešné, že sa Votrelec (Alien – Xenomorph) dostal do všetkých dôležitých odvetví, či už sa jedná o knihy, hračky, komiksy, videohry, spoločenské hry, no proste všade. Giger však okrem tohto monštra vytvoril aj dizajn vesmírnej lode z filmu a ak poznáte jeho tvorbu, viete, že tých desivých výtvorov má oveľa viac. Ja osobne som bol v jeho múzeu vo Švajčiarsku, ktoré je venované výhradne jeho tvorbe a bol to naozaj veľký zážitok. Aj vďaka tomu som sa na Scorn tešil a bol som veľmi zvedavý, ako sa s tou zaujímavou sci-fi tematikou, ktorá bola výrazne inšpirovaná Gigerom, popasujú. Už ukážky z hry ukazovali, že to nebude tak úplne FPS žáner a bude sa jednať skôr o atmosférickú adventúru.

Je zaujímavé, že hra mala naozaj veľký počet rôznych videí, ktoré ukazovali herné pasáže a pritom sa jedná o dosť krátku hru. Prejdenie vám pravdepodobne nebude trvať oveľa viac ako 3 hodiny, čo mňa osobne prekvapilo. Zaskočený som bol vlastne aj tým, že je hra naozaj výrazne zameraná na priestorové hádanky a streľba je zatlačená do úzadia. Ak by som mal pravdu povedať, podľa mňa by si hra nezískala ani zďaleka takú pozornosť, keby nebola tak výrazne inšpirovaná tvorbou Gigera a Votrelcom ako takým. Určite veľa hráčov neočakávalo adventúru, ale skôr hororovú akciu na štýl Votrelca. Kampaň však bola zvládnutá naozaj dobre, lebo hra mala pri svojom štarte na Steame takmer 8 000 naraz hrajúcich hráčov, čo je jednoducho na singleplayerovú hororovú adventúru pekné číslo a hlavne keď mala hra dosť zmiešané recenzie. Predsa len na Xboxe má hra z recenzií len 60% v priemere a na PC je to 71%, čo tiež nie je nejak vysoké číslo. Hlavne musela odradiť hráčov aj prepálene vysoká cena a to 35,99 eur, keď sa dozvedeli, že je hra vlastne dosť krátka.

Ale poďme k samotnej hrateľnosti. Tá je zo začiatku zaujímavá, má atmosféru a celkovo je hra a jej príbeh dosť tajomný a nejasný. Veľmi hre pomáha dobrá kvalita grafického spracovania a naozaj vydarený dizajn úrovní. Hra je celkovo krvavá a je plná nechutností a ak ste fanúšik podobných divočín a máte radi aj čvachtavé horory ako Votrelec, Horizont udalostí alebo Symptom Pandorum, budete sa v tomto hernom prostredí cítiť ako doma. Celý štýl hry je taký techno-organický, čo znamená, že je tu množstvo prapodivných technológií založených na používaní živej hmoty. Samozrejme vám príbeh veľmi nebude dávať zmysel, je to naozaj dosť veľký bizár, ale prispieva to k tomu, že nebudete tušiť, čo si pre vás tvorcovia pripravili v neskorších pasážach hry. Zo začiatku putujete po atmosférických chodbách bez zbraní a riešite priestorové hádanky. Neskôr dostanete do ruky zbraň na blízko, no nejedná sa práve o nejaký smrtiaci kaliber a tak si budete musieť na nepriateľov aj tak dávať pozor a skôr sa súbojom vyhýbať. Dopĺňanie života je totiž obmedzené a dosť vzácne a preto je viackrát lepšie sa súbojom vyhnúť. Neskôr dostanete do ruky aj strelnú zbraň, ale tiež je tam málo nábojov. Aj práve preto sa hra veľmi za FPS označiť nedá, aj keď prvky tohto žánru samozrejme obsahuje. Skôr sa jedná o hororovú sci-fi adventúru s riešením hádaniek a občasným strieľaním. Je to aj vďaka tomu svieže, ale v druhej polke hry je už tých nepriateľov predsa len možno až zbytočne veľa. Hlavne keď sa jedná asi o najsmiešnejšie monštrá, aké som v podobných hrách vôbec videl, naozaj sú to skôr smiešne monštrá, ktoré svoj rešpekt vzbudzujú len tým, že máte málo liečivej hmoty a tak sú pre vás tieto obludy nebezpečné, lebo sa často nemáte poriadne čím liečiť.

Ak hľadáte hororové sci-fi v pekných kulisách ako z Votrelca, z bizarným príbehom a radi riešite hádanky, budete túto hru milovať. Inak s tým budete mať menší či väčší problém.

Oficiálna stránka hry. 

Hra vyšla na: PC a Xbox Series X.

Žáner: Adventúra/FPS.

Multiplayer: Nie.

Hru vydali:

 

 

  • 80%
    - 80%
80%

Hodnotenie

Scorn je skôr adventúra z pohľadu vlastných očí, ako FPS strieľačka, ale dočkáte sa aj toho. Len to nečakajte ako primárny žáner. Inak je to vydarený sci-fi horor, ktorý je výrazne inšpirovaný ságou Votrelec a tvorbou geniálneho švajčiarskeho úchyla H.R. Gigera. Krátke, ale intenzívne.

Autor – Rado