V prvom rade musím napísať, že Rahan je kultový európsky komiks, na ktorom aj u nás vyrastalo viacero komiksových fanúšikov. V 70. rokoch si mohli čitatelia Sedmičky pionýrů prečítať 4 Rahanove príbehy a aj v 90. rokoch vyšlo pár príbehov u nás v komiksovom časopise Pif. Môj otec do dnes o Rahanovi rozpráva, že keď to videl prvýkrát, tak to pre neho bolo niečo neskutočné a veľmi sa mu to páčilo a bol to práve Rahan, čo ho inšpiroval k tvorbe komiksov. Je to klasika, ktorej prvá epizóda vyšla v roku 1969 vo francúzskom komiksovom časopise Pif Gadget. Rahan sa stal tak populárnym, že následne vychádzal pekných pár rokov a vo Francúzsku sa celkovo jedná o sériu, ktorá má veľký rešpekt, obľubu a úctu. V dnešnej dobe sa však určite nejedná o ideálny komiks pre novú mladšiu generáciu komiksových fanúšikov. Tí, ktorí vyrastajú na superhrdinoch a mangách si s Rahanom pravdepodobne vôbec nebudú rozumieť. Tak ako sa píše aj v komikse, jedná sa o hrdinu dávno zaviatych časov. Pre tých starších pamätníkov sa však jedná o komiks, ktorý jednoducho musia mať. Vybíral to tu začal vydávať od prvého dielu, v každej knihe budú 3 príbehy a síce to bude beh na dlhú trať, ak bude mať komiks úspech, tak je možné aj to, že by tu vychádzal 4x do roka. Môžete si tak skompletizovať pôvodné Rahanove príbehy, ktoré vyšli od Vaillantu a majú 27 kníh.

Prvá kniha obsahuje 3 príbehy s názvami Tajemství slunce, Bláznivá tlupa a Past na ryby. Každá kniha bude mať na konci aj doslov, väčšinou 2 strany textu na rôzne témy. Aktuálny diel má tému Zrodenie Rahana, ale budú nasledovať aj texty o tvorcoch a podobne. Síce tu už tieto príbehy raz vyšli od Egmontu v roku 2003 a vtedy mala kniha 184 strán a obsahovala 8 príbehov, no tento komiks je už nedostupný a v obchodoch ho už nekúpite. V každom prípade to tu však pán Vybíral zobral ambiciózne, jedná sa o jedného z jeho obľúbených komiksových hrdinov a sériu má tak rád, že by ju tu chcel vydať v peknom prevedení celú. Tak uvidíme, ja pevne dúfam, že sa tu bude Rahan kupovať, nájde sa dosť pamätníkov a osloví to snáď aj mladších čitateľov. Kresbu má Rahan v tomto vydaní farebnú a aj keď existujú aj čiernobiele vydania, táto edícia s farbou je tiež fajn. Síce na farbe komiksu vidieť tie roky, ale zasa ak by bol komiks čiernobiely, možno by to bolo ešte viac archaickejšie.

Ak Rahana nepoznáte, musíte sa pripraviť, že sa naozaj jedná o starší komiks, musíte k nemu pristupovať s rešpektom a nesmiete od neho očakávať akčný komiks plný súbojov a neviem ako komplikovaný scenár. Príbehy sú totiž jednoduché, no rozumné a aj na dnešnú dobu sú dobre vymyslené. Rahan je praveký lovec, ktorý sa rozhodol, že spozná svet. Všetko bolo ešte v týchto počiatkoch ľudstva pre obyvateľov sveta neznáme, nebezpečné a tajomné. Rahan sa postupne učí na vlastných chybách ale aj na chybách druhých ľudských bytostí. Človek je tu označovaný ako ,,Ten, čo chodí vzpriamene,, a Rahan sa rozhodol, že chce takýchto ľudí spoznať a učiť ich novým veciam, ktoré sa na svojej ceste naučí on. V prvom príbehu s názvom Tajemství slunce takto prenasleduje slnko a snaží sa prísť na to, kde slnko zapadá, kde má vlastne svoju skrýš. Druhý príbeh s názvom Bláznivá tlupa je zase o spoznaní iného ľudského kmeňa, naučí sa tu hádzať so svojím nožom a bude zápasiť so šabľozubým tigrom. V treťom príbehu s názvom Past na ryby sa naučí chytať ryby a bude sa to snažiť naučiť aj nový kmeň, ktorý však má vlastný spôsob na chytanie rýb a Rahana počúvať nechcú. Jedná sa teda o jednoduchšie príbehy, ale sú naozaj príjemne vymyslené a tie Rahanove dobrodružstvá dávajú zmysel. Celá séria je postavená na spoznávaní nových kútov sveta, na spoznávaní nových metód lovu, predmetov, na spoznávaní nových ľudí a kmeňov a na bojoch s novými s nebezpečnými druhmi živočíchov. Aj v dnešnej dobe sa jedná o príjemný komiks.

Komiks si môžete kúpiť na stránke verneovky.cz (čo je oficiálna stránka od pána Vybírala) za peknú zľavu 35%.

Počet strán: 68

Scenár: Roger Lécureux

Kresba: André Chéret

Preklad: Jitka Musilová

Redakcia: Josef Vybíral

5

Rahan je kultová klasika, na ktorej síce už tie roky vidieť, ale stále je to prekvapivo príjemný a rozumne napísaný komiks. Pre pamätníkov je toto pekné vydanie povinnosť a síce pre mladšiu generáciu je to možno až priveľké retro, možno sa aj z nich niektorí chytia na dobrodružstvá pravekého lovca, ktorý sa rozhodol, že bude spoznávať svet.