Ďalší kvalitný Ennis a ďalší kvalitný Punisher. To poteší! Garth Ennis je celkovo veľmi zaujímavý komiksový scenárista, ktorý má už toho za sebou naozaj veľa. Začínal so scenármi pre kultové britské nakladateľstvo 2000AD, kde písal scenáre pre populárneho Sudcu Dredda. Dá sa povedať, že je obľúbený aj na našom trhu a síce tu niektoré série nevyšli celé, ako napríklad Banda čo je asi známejšie pod menom The Boys, čo dostalo aj veľmi vydarený a obľúbený seriál, no u nás to začal vydávať BB/art ešte roky pred seriálom a nemalo to u nás želaný predajný úspech. Po dvoch dieloch sa od vydávania upustilo. Snáď sa ešte k tejto sérii vrátia nejakým omnibusom, teda kompletným vydaním, ako napríklad vydávajú v poslednej dobe komiksy od Eda Brubakera. Okrem tejto nedokončenej série tu našťastie vyšlo aj viacero dokončených a to kultové veci ako Preacher/Kazatel, Hitman alebo Punisher.

Posledným Punisherom od Ennisa bol u nás Punisher MAX 9: Dlouhá chladná tma začiatkom roku 2017, potom dlho nič a Ennis sa vrátil s Punisherom pred rokom s veľmi vydareným dielom Punisher: Svět sovětů, ktorý si v našej recenzii odniesol maximálne hodnotenie. Medzi rokmi 2017 a 2021 tu vychádzali diely Punishera od populárneho scenáristu Jasona Aarona. Teraz vydáva BB/art ďalšieho kvalitného Punishera s názvom Četa a príbeh sa venuje postave Punishera (v civile Frank Castle), keď ešte ani len Frank netušil, že nejaký Punisher vôbec bude. Príbeh sa odohráva v roku 1968 vo Vietnamskej vojne, kde sa mladý poručík Frank Castle dostáva prvýkrát do vojenskej akcie. Velí svojej čate, z ktorých preživší rozprávajú tieto príbehy jednému reportérovi v bare už ako starci. Spomínajú na svojho poručíka, ktorý bol ochotný pre svoju čatu aj zomrieť…

Je to príbeh z vojenského prostredia, ktorý vlastne nemá s tým pravým Punisherom nič spoločné a mohlo by sa to menovať hocijako. Dokonca sa tu Frank Castle nevyskytuje tak často, ako by ste možno čakali, aj keď sa vlastne celý komiks točí okolo jeho postavy. To však vôbec nevadí a prišlo mi to aj vďaka viacerým zaujímavým postavám dostatočne dejovo pútavé. Striedajú sa tu v podstate až tri pohľady na daný konflikt. Sledujeme rozhovory a spomienky starých veteránov z vojny, ďalej tu máme pohľad zo strany vietnamského vojska, kde sú hlavnými postavami vrchný plukovník Letrong Giap a fanatická veliteľka Ly a napokon tu máme priamo Franka a jeho čatu priamo v dianí vo vojenskom konflikte. Veľmi sa mi páčilo, že príbeh nie je čiernobiely a ukazuje konflikt z viacerých strán. Vlastne sa jedná o protivojnový komiks, ktorý je naozaj rozumne napísaný, ale ak čakáte akčný masaker, vravím rovno, že toho sa tu nedočkáte. Samozrejme sú tu akčné pasáže, ktoré ukazujú brutalitu vojny, ale nie je ich veľa a sú krátke. Je až zarážajúce, že Punisherovských prvkov je tu vlastne veľmi málo, celkovo je to brané ako akýsi prvotný zrod Franka Castla ako Punishera, jeho prvá akcia, prvé zabíjanie ľudí. Samozrejme tu však ešte Frank ako Punisher nepôsobí a ani len netuší, že k niečomu takému v budúcnosti dôjde a je to pasáž jeho života pred Punisherom, no už tu sa ukazoval jeho charakter a isté schopnosti. Za mňa plná paľba a veľmi fajn čítanie.

Ak vás komiks zaujal, kúpte ho priamo na stránke Comics Point.cz

Počet strán: 136

Väzba: Brožovaná

Žáner: Akčný/Vojenský

Scenár: Garth Ennis

Kresba: Goran Parlov

Redakcia: Viktor Janiš, Mirka Jarotková

Vydavateľstvo: BB/art

5

Ďalší kvalitný Punisher od Ennisa. Ale pozor, ak čakáte Punishera ako ho poznáte, teda nekompromisného pomstiteľa s lebkou na hrudi a s poriadnou dávkou akcie, tak možno budete trochu zarazení. To vás však určite rýchlo prejde. Ennis totiž napísal znovu kvalitný príbeh, tentokrát protivojnový z Vietnamu. Frank Castle sem prichádza ako mladý poručík, aby velil čate v tomto hnusnom vojenskom konflikte, ktorý zabíja a ak vás aj nezabije, tak vás poznačí na celý život. Presne v tomto duchu je to celé napísané a páči sa mi, že to nie je čiernobiele. Komiks má viacero postáv a až tri pohľady, prvým je rozprávanie starých veteránov, druhým je pohľad Vietnamcov a tretím je Frank Castle a jeho čata priamo v akcii.  Punisherovských prvkov to však má prekvapivo málo a kľudne by sa to mohlo volať hocijako inak, to však nemení nič na tom, že je to kvalitný komiks. Plná paľba.