K tomuto portugalskému komiksu som sa dostal pred pár rokmi úplne náhodou niekde na internete a veľmi sa mi páčila kresba, následne v roku 2016 vyšla táto komiksová séria aj v hernej podobe ako adventúra a zachovala si identický výzor postáv a celkovo aj grafický štýl. Nedosiahla však veľký úspech, odstávala skôr priemerné hodnotenia a zapadla. V každom prípade ma však komiks zaujal v tom čase ešte viac a pamätám sa, že som sa pristihol pri myšlienke, že u nás to asi nikdy nikto nevydá. A pozrime sa! Comics Centrum tu vydalo rovno všetky komiksové príbehy v jednej tlstej knihe. 416 strán vám chvíľu vydrží a okrem troch hlavných príbehov kniha obsahuje aj štyri poviedky na pokračovanie. Kompletné vydanie v jednej knihe! No lepšie to už s tunajším vydaným tohto portugalského klenotu dopadnúť naozaj nemohlo.

Hlavnými postavami celého príbehu sú poslíček s pizzou Eurico, vyšetrovateľ paranormálnych javov a vlkolak v jednom Rafan Mendonça, 6 000 rokov starý démon v tele malého dievčatka a hovoriaca hlava kamenného chrliča. Originálne postavy, ktoré sa dajú do kopy aby porazili sily zla a zachránili svet hneď niekoľkokrát. Väčšina knihy sa odohráva v meste Lisabon, kde si našli útočisko za 2. svetovej vojny rôzne známe monštrá, ktoré žijú v utajení medzi ľuďmi. Práve Rafan Mendonça dozerá na poriadok, aby sa neporušil nastavený kódex. V prvom príbehu ich čaká boj proti zombie nacistom, v druhom budú čeliť totálne apokalypse a v treťom príbehu sa vráti starý Rafanov nepriateľ, ktorý chce získať jeho vlkolačiu silu. Pomedzi to tu máme poviedku na pokračovanie, ktorá ukazuje Rafanovu minulosť.

Na prvom príbehu veľmi vidno, že bol prvý a tvorcovia vôbec nečakali, že budú aj príbehy ďalšie. Tie ostatné už majú prepracovanejší vizuál a povedal by som, že sú výrazne iné. O kresbu sa postaral Argentínčan Juan Cavia, ktorého kresba sa mi naozaj páčila, ale rozhodne je prvý príbeh po tejto stránke slabší. Napriek tomu je hneď prvý príbeh aj najlepší a je výrazne komediálne zameraný. Vtípky sú tam neustále, postavy sa medzi sebou nonstop doberajú, hláškuje sa je to celkovo veľmi vydarená zábava. Druhý o apokalypse mi prišiel najslabší, aj keď to bola stále príjemná zábava, no nepáčili sa mi tam až tak protivníci. Potom nasledujú krátke poviedky, ktoré sú fajn a finále v podaní tretieho príbehu. Ten je už výrazne osobnejší, vážnejší, ale aj napriek tomu je tam stále vydarený humor a veľmi ma bavil. Páčilo sa mi ako sa tvorcovia rozlúčili so svojimi postavami. Celé by som to nazval hororovou komédiou, aké často vznikali hlavne v 80-tych rokoch. Veď napokon aj predhovory napísali obľúbení hororoví režiséri tvorcov komiksu a to konkrétne John Landis (Americký vlkolak v Londýne), George A. Romero (Úsvit mŕtvych) a Tobe Hooper (Texaský masaker motorovou pílou). Jednoducho scenárista Filipe Melo má rád horory a Juan Cavia ich rád kreslí. Celkovo je tu viacero odkazov na rôzne kultové hororové filmy a znalci určite uznanlivo pokrútia hlavou. Bavil som sa a určite odporúčam.

Počet strán: 416

Scenár: Filipe Melo

Kresba: Juan Cavia

Preklad: Ladislav Niklíček

Redakcia: Veronika Černá, Radek Chaloupka, Václav Dort, Tomáš Náprstek, Alexandra Niklíčková, Martin Trojan, Milena Vojtková

5

Žánrom sa jedná o hororovú komédiu, ktorá je inšpirovaná viacerými horormi a znalci sa určite potešia (predhovor napísali takí kultoví hororoví režiséri ako John Landis, George A. Romero alebo Tobe Hooper). Sympatickí a originálni hrdinovia, kopec vtípkov, hlášky a zaujímavé hororové dobrodružstvá. Naozaj som sa veľmi dobre bavil. Tento komiks som poznal už dlho, no nikdy som ani len nedúfal, že ho tu niekto niekedy vydá a stalo sa! A ešte aj v kompletnom vydaní!