Retro FPS hier je v posledných rokoch celkom dosť a samozrejme je to len a len dobre. Jasné, nie každý tomu vie prísť na chuť, predsa len sa vo väčšine prípadov jedná o FPS hry s hrateľnosťou naozaj jednoduchou a založenou len na strieľaní, ale o tom tie najslávnejšie FPS hry v 90. rokoch aj boli. Je veľa hráčov, čo sa do tých zlatých čias chcú vrátiť a nezaujíma ich príbeh alebo nejaké prepracované herné mechaniky. Jednoducho si chcú zastrieľať. Dnešné retro FPS hry síce väčšinou nepredajú milióny kópií, ale viaceré si nájdu svojich spokojných zákazníkov. Podobný prípad to bol aj v roku 2019 s hrou Ion Fury, ktorá mala Build engine, slávny to grafický engine, na ktorom boli také legendy FPS žánru ako Duke Nukem 3D, Shadow Warrior alebo Blood. Hra bola úspešná a vydavateľ 3D Realms sa pustil do nepriameho pokračovania s názvom Phantom Fury. Vracia sa aj hlavná hrdinka Shelly „Bombshell“ Harrison.

Kým Ion Fury však mal v podstate veľmi kladné recenzie a ohlasy od hráčov, Phantom Fury na tom až tak dobre nie je. Hra má totiž veľa technických problémov a celkovo čakali asi hráči trochu viac. Dokazuje to aj počet hráčov na Steame, kým Ion Fury hralo v tom istom čase najviac takmer 1500 hráčov, pokračovanie Phantom Fury len 380. Čo ukazuje, že niečo nie je tak, ako by malo. Hra bola vo vývoji už dlhšiu dobu a vývoj bol asi problémovejší ako by sa patrilo. Jedná sa v podstate v predajnosti o prepadák a nezachráni to ani fakt, že sa jedná o retro FPS a náklady teda boli výrazne menšie ako tomu býva u AAA projektoch s najmodernejšou grafikou. Vráťme sa však k hre samotnej, ja osobne som sa dosť tešil a síce ma zmiešané recenzie schladili, aj tak som bol celkom zvedavý.

Hlavnou postavou je teda už spomenutá Shelly „Bombshell“ Harrison, tentokrát však má aj mechanickú ruku, s ktorou vie dávať silné údery a viete s ňou rozbíjať rôzne predmety alebo s ňou vytvoriť obranný štít. Okrem nej máte samozrejme aj poriadny arzenál zbraní, ktorý postupne získavate. Začínate pištoľou, pokračujete brokovnicou, výbušnými guľami, koltom a rôznymi inými zbraňami. V FPS hrách je najhlavnejšie samozrejme strieľanie, zbrane, nepriatelia, prostredia a celková zábavnosť toho všetkého. Príbeh tu nehrá až tak dôležitú úlohu, ale je to v podstate taká akčná roadmovie s poriadne veľkou interaktivitou. Môžete tu manipulovať takmer so všetkým, dôležité je aj používanie počítačov, v ktorých viete odblokovať dvere alebo z neho viete získať prístupový kód a aj si zajazdíte alebo použijete viacero strojov. Tvorcovia sa inšpirovali v takých hrách ako Half Life alebo SiN a síce sa úroveň Half Life nedosahuje, zábavnosť tento titul má. Síce tu nemáte až tak veľa druhov nepriateľov a v podstate sa jedná o vojakov, mutantov a nejakých tých robotov, no do prostredia sa hodia a síce by nevyhrali cenu za najnápaditejších nepriateľov, ich menšia rôznorodosť mi až tak nevadila. Čaká tu na vás samozrejme aj pár súbojov s rôznymi bossmi a súboje boli fajn. Dočkáte sa tu aj nejakých tých vylepšení vašej robotickej ruky alebo zbraní. Tých mohlo byť kľudne aj viac a je celkom škoda, že tak interaktívne prostredie nemá aj nejaké zaujímavé zberateľské predmety. Väčšinou sú vo veľkom počte hier, nie sú veľmi zaujímavé a nebaví ma ich zbierať, no tu mi niečo také chýbalo. Škoda aj hlavnej hrdinky, ktorá nie je veľmi ukecaná a nemá žiadne poriadne hlášky ako tomu bolo v prípade slávneho Duke Nukema. Shelly síce má byť drsná, ale je skôr nudná.

Grafické spracovanie je síce retro, ale už výrazne modernejšie ako tomu boli v prípade Ion Fury a jeho Build Enginu. Tu je vizuálna stránka značne prepracovanejšia a modernejšia a síce to samozrejme nie je grafika dnešných dní, no vypadá celkom dobre aj vďaka častej zmene prostredí. Vizuálne je to teda dostatočne bohaté a celkovo to vypadá ako výrazne krajší prvý Half Life. Prostredia sú rôzne a tak sa pozrieme do tovární, laboratórií, baní, kaňonov, motorestov, zničeného mesta či šrotoviska. Občas ma to vizuálne naozaj prekvapilo a normálne som sa okolo seba obzeral ako dobre niekedy táto hra vypadá. Celkovo sa jedná o fajn retro FPS, ktorá síce nenadchne, ale baviť sa pri nej môžete prekvapivo dobre. Ja som sa bavil. Kampaň je naviac celkom dlhá a zaberie až takmer 15 hodín.

Žáner: FPS.

• 75%
    - 75%
75%

Phantom Fury už podľa prvých trailerov vypadalo, že to bude poriadny retro FPS masaker a síce to mohlo byť aj lepšie, strieľanie, prostredia a aj vizuálna stránka sú na dobrej úrovni. Hra ponúka dlhú kampaň a síce sa na najlepšie hry žánru nechytá, dokáže fanúšikov určite zabaviť. Len je škoda, že sa tvorcovia ešte viac neodviazali a hlavná hrdinka takmer vôbec nehláškuje.