Olija je malou indie hrou od štúdia Skeleton Crew, ktorú mediálne zastrešil úspešný vydavateľ Devolver Digital, ktorý má už za sebou množstvo vydaných a úspešných hier. Devolver je mi veľmi sympatický tým, že sa nebojí menších indie hier a dáva im šancu, spraví im reklamu, mediálnu kampaň a celkovo projekt zastreší. Už tu vďaka nim vyšlo viacero podarených hier ako napríklad Carrion, Katana Zero, My Friend Pedro, Ape Out, Gris a mnohé iné. Olija je novinka, ktorá je u kritikov veľmi úspešná a má zatiaľ priemer zo všetkých platforiem pekných 77% na Metacritic.

Olija je hra o Faradayovej výprave. Faraday a jeho družina stroskotajú pri veľkej búrke a zostanú uväznení v tajomnej krajine Terraphage. Faraday však na potulkách krajinou nájde legendárnu harpúnu s veľkou silou. Tú bude na svojej misii potrebovať, lebo starodávne zlo nespí. Vďaka dobrodružnému prieskumu a súbojom budete objavovať podivný svet a jeho obyvateľov. Starý muž transportuje Faradaya na rôzne ostrovy, aby preskúmal a vyhľadal tri magické kľúče a otvoril tak dvere, ktoré vedú späť domov.

Hra je vlastne plošinovka s častými bojmi. Ostatné ostrovy obývajú podivní ľudia (a zvieratá) a skrývajú v sebe niekoľko tajomstiev. Faraday zachráni klobučníka, ktorý vyrába čarovné čiapky (ak mu prinesie požadované súčasti), veľmi záhadnú princeznú a niektorých členov posádky z jeho potopenej lode. Na svojich potulkách si vždy na začiatku misie môžete zvoliť, aký klobúk/čiapku si dáte na hlavu, každá má inú špeciálnu schopnosť. Vďaka jednej sa bude vaša harpúna môcť točiť a dávať tak na mieste väčší damage, môže sa nabiť bleskom a dať tak silný úder nepriateľom a podobne.  Na svojom prieskume po ostrovoch nájdete aj iné zbrane ako napríklad mušketu, meč či kušu. Harpúna má špeciálnu schopnosť a to schopnosť teleportu. Ak hu hodíte do nepriateľa či do špeciálnych objektov v úrovni, môžete sa vďaka nej rýchlo teleportovať priamo k nepriateľovi/k objektu. Veľmi sa to hodí pri bojoch, ale na tomto teleporte je postavených aj veľa hádaniek. Jeden z ostrovov slúži ako hlavný bod, z ktorého budete na výpravy vyrážať. Na tomto ostrove sú aj iné postavy, je tam vaše útočisko, viete si tam doplniť zdravie, vymeniť klobúky, posielať obchodníka po suroviny a viete tam pokecať aj s vašou družinou, ktorú počas výprav zachraňujete. Celý tento ostrov sa postupne mení a ku koncu hry už vypadá pomaly ako pekná malá osada. 

Čo sa mi na Oliji skutočne páčilo, boli neustále prekvapenia, neustále nové objavy, keď ste skúmali ostrovy. Čudní obyvatelia, rozličné predmety, pár kusov nového vybavenia, zvraty príbehu … nikdy to neomrzelo. Nie je to ani nijako zvlášť náročné, ani veľmi dlhé, tak akurát, aby to nezačalo nudiť. Ponúka to aj súboje s bossmi, ktoré tiež nie sú náročné, ale sú spravené zaujímavo. Olija je jednoducho kvalitný malý titul, ktorý síce nebude zbierať ocenenia za hru roku, ale pobaviť dokáže. Graficky sa jedná o jednoduchý pixelart a ak tento grafický štýl nemáte radi, do hry sa ani nepúšťajte a ak máte tento grafický štýl radi, prídete si na svoje. Páčili sa mi aj zvuky a hlasy postáv. 

Hra zatiaľ vyšla na: PC, Switch, PS4, Xbox One.

Žáner: 2D plošinovka.

Herná doba: 4-5 hodín.

Multiplayer: Nie.

Hru vytvorili:

 

  • 75%
    - 75%
75%

Hodnotenie

Olija je vydarenou pixelartovou plošinovkou. Cestovanie po ostrovoch, preskúmavanie, bojovanie, to všetko baví vďaka zaujímavo vymyslenej harpúne, ktorú používate ako zbraň a aj ako rýchly teleport na riešenie hádaniek. Síce sa nejedná o nezabudnuteľný zážitok, no zabaviť Olija dokáže celkom obstojne.

Autor – Rado