Načmáranec vyšiel v roku 2018 a vo Francúzsku obsadil zo všetkých komiksov za daný rok krásne 14. miesto v obľúbenosti, čo je obrovský úspech. Komiks tak trochu klame telom, nie je to totiž to, ako to zo začiatku pôsobí. Prvých 40 strán pôsobí komiks ako vzťahová dráma, až potom sa prvýkrát na scéne objaví operený čudák a vnáša do príbehu prvky thrilleru a ku koncu je to už fantasy horor.

Paríž 2015. V hlavnej úlohe sú tri ženy rodiny Couvreurovej (neskôr zistia, že Singerovej). Babička Maud, jej dcéra Betty a vnučka Clara. Babička Maud má niečo spoločné so záhadným opereným chlapom, ktorý žiada od mladej Clary balíček, v ktorom je 10 000 eur. Lenže Maud v tej chvíli leží v nemocnici v kóme. Clara je samozrejme z cudzinca vystrašená a spolu so svojou matkou Betty sa snažia zistiť viac. To och privádza k minulosti rodiny a vrátia sa na miesto, kde strávila Betty svoje detstvo, ale na nič si nepamätá. Má však veľmi zvláštne a strašidelné sny a v meste z minulosti sa záhadne zosunula pôda a opakuje sa to každých 30 rokov. Čo to všetko má znamenať? Kto je ten nebezpečný operený cudzinec?

Ak by sme odkryli ešte niečo o hlavných postavách, tak sa dozvieme, že Maud je úspešná autorka detských fantasy kníh, Betty zasa trpí občasnými záchvatmi, keď jej úplne odíde hlas a veľmi ťažko sa jej vráti späť a mladá Clara je zasa ukecaná aj za ňu. Kniha postupne odhaľuje viac a viac zo záhadnej minulosti z rodiny týchto žien. Autor scenára Serge Lehman vytvoril veľmi zaujímavú premisu, keď ani sám čitateľ dlho netuší spolu s s hrdinkami príbehu, čo sa vlastne v príbehu deje. Postupne sa rozmotáva minulosť, vystrkujú sa mytologické prvky a celé sa to postupne mení čitateľovi pred očami. Ako som už napísal, zo začiatku to pôsobí ako vzťahová dráma, no v polke knihy, keď sa naplno v akcii ukáže záhadný cudzinec, dokáže byť kniha až prekvapivo brutálna. Celý príbeh však funguje veľmi dobre, aj keď je tých rozhovorov o minulosti možno niekedy už príliš veľa. Veľmi dobrú prácu odviedol na kresbe Frederik Peeters, ktorého čiernobiela kresba je maximálne atmosférická a perfektne zvláda kresbu postáv a veľmi pekne kreslí aj prostredia Paríža a tajuplné mestečko a jeho okolie. Scenárista teda vymyslel zaujímavý fantasy thriller a Peeters si to v kreslení náramne užil, čo vidieť na viacerých stránkach, v ktorých sa pohral s panelovaním.

U titulu trochu zamrzí, že hlavné hrdinky takmer nezlezú z príbehu a takmer stále teda sledujeme ich pátranie po minulosti a pritom najzaujímavejšia postava cudzinca s maskou a pierkami je až príliš odstrčená do úzadia. Pritom sa jednoznačne jedná o najzaujímavejšiu postavu a vždy keď je na scéne, dostáva komiks nový rozmer. Veľká škoda, že ho scenárista používa len zriedka a viac sa rieši jeho minulosť v nezáživných rozhovoroch ako by mal byť ukázaný v akcii. Inak ak hľadáte kvalitne napísaný príbeh, máte radi napätie a vyšetrovanie minulosti a nevadia vám hororové prvky, určite vám Načmáranec urobí dobre. Kvalitný komiks.

Ak vás komiks zaujal, kúpiť ho môžete na stránkach najväčšieho predajcu kníh Panta Rhei.

Počet strán: 336

Scenár: Serge Lehman

Kresba: Frederik Peeters

Za komiks Načmáranec ďakujeme: Panta Rhei.

4

Načmáranec klame telom, prvých 40 strán sa jedná o vzťahovú drámu, potom sa dej mení na detektívny thriller a ku koncu už je to fantasy horor. Príbeh je dobre vymyslený a skvelo ho dopĺňa atmosférická kresba Frederika Peetersa, ale najzaujímavejšia postava opereného cudzinca s maskou je až príliš odsunutá do úzadia. Niekedy sa tu až príliš rieši minulosť nezáživnými rozhovormi, ale našťastie dokáže následne scenárista vždy niečím dostatočne upútať. Netradičný, ale kvalitný komiks.