Historická komiksová séria Murena patrí ku klenotom európskeho komiksu, jedná sa o kultové dielo z dielne Jeana Dufauxa (scenár) a Phillipeho Delabyho (kresba), ktorí patria vo svojich profesiách k úplnej špičke. Jeana Dufauxa už poznajú čitatelia aj u nás, vyšlo tu už z jeho bohatej komiksovej tvorby viacero kvalitných a kompletných diel ako drsná pirátska séria Barakuda (v troch knihách), dobrodružné historické fantasy z Amazonského pralesa Conquistador (dve knihy) a fantasy Sága Valty (jedna kniha). Séria Murena ešte nie je dokončená a mala by mať ešte jeden a posledný diel, čím sa uzatvorí tretí cyklus príbehu. Séria vznikla v roku 1997 a zatiaľ posledný diel vznikol v roku 2020. Už to však nie je za účasti Phillipeho Delabyho, ktorý v roku 2014 zomrel na zástavu srdca ako 53 ročný. Sériu kreslil až do jej 9 dielu a teda do roku 2013 a okrem Mureny sa preslávil aj fantasy sériou Nárek spustošených zemí, ktorú kreslil predtým slávny tvorca Thorgala Grzegorz Rosiński. Zo série Murena u nás zatiaľ vyšiel v roku 2019 prvý cyklus, ktorý obsahoval 4 diely série a podobne je tomu aj teraz.

Ak sa trochu vyznáte do Rímskej histórie (alebo do napaľovania CD), tak vám bude meno Nero veľmi dobre známe. Jedná sa o problémového a veľmi kontroverzného cisára, ktorý vraj podpálil Rím, usporadúval krvavé a veľmi populárne hry (bitky Gladiátorov, preteky koňských záprahov), bol básnikom, hercom aj športovcom a vo všetkom musel byť najlepší. Jeho radcom bol známy filozof Seneca, zavraždil svoju vlastnú matku, pravidelne dával zabíjať svoje milenky a manželky, prenasledoval kresťanov a to je len malý výčet toho, čím bol vlastne tak veľmi kontroverzný. Postupne bol považovaný za krutého blázna a podľa historických zápisov vrak na konci svojho pôsobenia ušiel z Ríma kvôli povstaniu prétoriánov a následne spáchal samovraždu. Ak si aj myslíte, že jeho príbeh poznáte, scenárista Jean Dufaux išiel svojou vlastnou cestou a ponúkol svoj vlastný pohľad na túto etapu Ríma a na kontroverzného Nera. Ponúkol svoju verziu histórie, ktorá sa opiera o reálne udalosti, ale ide na to iným a dosť zaujímavým pohľadom. Ako sám autor napísal, mohlo sa to kľudne stať aj takto a mne osobne to prišlo veľmi zaujímavé. Príbeh je plný intríg, točí sa okolo cisára Nera a jeho života a rozhodnutí, ale hlavnou postavou príbehu je v podstate Lucius Murena, niekdajší dobrý priateľ cisára. Ich dobré vzťahy sú však výrazne naštrbené a Murena si bude musieť dávať na cisára veľmi dobrý pozor, pôjde mu totiž o život…

Úplne chápem kultový status tejto série a jej veľkú obľúbenosť. V hlasovaniach TOP 100 najlepších komiksov roka získavala séria stále popredné miesta a vôbec sa tomu nečudujem. Jean Dufaux tu naplno ukázal svoje majstrovstvo a to, prečo je považovaný za jednu z najväčších európskych scenáristických hviezd. Príbeh obsahuje veľa výrazných a nezameniteľných postáv, ktoré hrajú dôležité úlohy. Je tu naozaj množstvo intríg a príbeh má prekvapivo dobré tempo a prišlo mi, že sa vlastne neustále niečo deje a síce tu samozrejme akcie veľa nie je, no aj intrigovanie je v tomto smere veľmi zaujímavé a nie je tu núdza ani o zvrhlosti, erotiku či brutálne scény. Veľmi výrazná séria a síce nechcem veľa prezrádzať z príbehu, v tomto druhom cykle dôjde aj na legendárne horenie Ríma a je to vážne veľkolepá scéna. Okrem toho dôjde aj na nejaké tie súboje a na pár strán aj na úplnú zmenu prostredia. Za mňa je to jednoducho skvelé dielo a sám som veľmi zvedavý, ako sa podarí celú sériu ukončiť a či sa aj v nasledujúcich dieloch podarí udržať vysoko nastavenú latku kvality príbehu. S kúpu veľmi neváhajte, lebo prvý cyklus sa už onedlho u Vybírala vypredá. Kniha je znovu perfektne spracovaná a na konci je aj niekoľko skíc v galérii.

Počet strán: 216

Scenár: Jean Dufaux

Kresba: Phillipe Delaby

Preklad: Jitka Musilová

Redakcia: Zbyněk Froněk, Jiří Nevěřil, Josef Vybíral

5

Séria Murena druhým cyklom dokazuje, prečo má status kultového komiksového diela a prečo je Jean Dufaux považovaný za európsku scenáristickú hviezdu. Príbeh plný intríg s množstvom výrazných postáv. Veľmi dobre napísaný, pútavý a historicky veľmi zaujímavý. V druhom cykle dôjde aj na známy obrovský požiar Ríma a je to naozaj veľkolepá scéna. Jednoducho perfektná séria, ktorú by ste si nemali nechať ujsť. Veľká škoda, že Phillipe Delaby na začiatku tretieho cyklu zomrel (dokončil 9. diel a následne začal sériu kresliť Theo – mimochodom tiež veľmi šikovný kreslič), lebo jeho kresba je na veľmi vysokej úrovni.