Legendárni tvorcovia Alejandro Jodorowsky a Juan Giménez vytvorili kultový sci-fi komiks Kasta metabaronů, ktorá začala vychádzať ešte v roku 1992 a dokončená bola v roku 2003. Inšpirácia knižnou Dunou bola zrejmá, veď sám maestro Jodorowsky sa ju snažil jedného času sfilmovať, ale nevyšlo mu to. O kresbu sa postaral vtedy už žijúca legenda Juan Gimenez a celkovo vznikol veľmi vydarený komiks. V roku 2015 sa do tohto sveta tvorcovia vrátili, aj keď už je to len na motívy Jodorowskeho a scenár samotný už píše Jerry Frissen a v kresbe sú už tiež úplne iné mená. Príbehy Metabarona pokračujú aj v druhej knihe, kde máme znovu 4 príbehy, ktoré vychádzali od roku 2017 do roku 2022 a teda sa jedná o naozaj čerstvé záležitosti. Síce nie sú najnovšie príbehy Metabarona nejak extra obľúbené ani vo Francúzsku a sú skôr považované za síce pekne kreslené, ale oproti originálnej sérii predsa len výrazne scenáristicky slabšie kúsky. Dokonca sa neumiestnili ani v hlasovaní TOP100 komiksov za dané roky vydania. Sci´fi fanúšikov a špeciálne fanúšikov tohto univerza by však nové príbehy mohli potešiť a baviť.

Príbeh rozpráva o Metabaronovi, ktorý bol nútený vstúpiť do paralelného vesmíru, aby našiel vzácny epyfit, ktorý mu má pomôcť zachrániť jeho vlastný svet. Ocitne sa tak na planéte Algoma, kde je však epyfit veľmi dobre chránený a Metabaron sa bude musieť snažiť zo všetkých svojich síl, aby ho získal. Všetko sa naviac výrazne skomplikuje, keď sem dorazí armáda, ktorá chce tento svet zničiť…

Znovu výrazne zaujme hlavne grafické spracovanie. Kresliči Valentin Sécher a Pete Woods odviedli naozaj dobrú prácu a hlavne kresba od Valentina Séchera v úvodných dvoch príbehoch vyráža doslova dych. Kreslil príbehy už v prvej knihe Metabarona, ktorú tu Crew v edícii MDEK (Mistrovské díla európskeho komiksu) vydali v roku 2020. Jeho tvorbu môžete poznať aj z európskeho komiksu Conan z Cimmerie, svazek IV. Príbeh je už značne občas prekombinovaný, ale hlavne prvá polka knihy evokuje takú zvrhlejšiu a brutálnejšiu verziu Cameronovho Avatara. V ktorej sú pôvodní obyvatelia (tu sú tiež podobní ľuďom a sú modrí) napadnutí vyspelejšou armádou s modernými zbraňami a technikou. Aj tu bojujú títo obyvatelia planéty pomocou luku a šípov a sú prepojení s faunou planéty, ktorá im v hojnom počte pomáha v boji. Inak je to však podľa mňa celkovo vydarené a síce to genialitu originálnej série nedosahuje, nové príbehy z tohto univerza Metabaronov potešili.

V edícii MDEK sa jedná už o 32. komiks. Jednotlivé komiksy z tejto edície nájdete na stránkach e-shopu Crew

Počet strán: 228

Scenár: Jerry Frissen

Kresba: Valentin Sécher, Pete Woods

Redakcia: Filip Gotfrid, Jolana Tichá

4

Síce nové príbehy nedosahujú ani zďaleka scenáristických kvalít pôvodnej série, ktorá tu vyšla pod názvom Kasta metabaronů, no aj napriek tomu sa jedná o fajn zvrhlú a brutálnu sci-fi zábavu, akú si pod pojmom Metabaron predstavíme. Je to pekne kreslené a hlavne kresba od Valentina Séchera v prvých dvoch knihách vyráža dych.