Minulosť tejto značky je zaujímavá, predsa len originál vznikol ešte v roku 2014 a poliaci z CI Games mali s celou značkou veľké plány. Malo sa totiž jednať o prvý diel, ktorý následne dostane ešte väčšie a epickejšie pokračovanie. To však nikdy neprišlo, keďže sa CI Games dostali do finančných problémov a celkovo sa Lords of the Fallen nepredávali tak dobre ako čakali. Inšpirácia v úspešnej a kultovej sérii Dark Souls od japonských FromSoftware bola zrejmá a síce bola hra kvalitná a ponúkla aj veľmi peknú grafiku, vývojári z DECK13 Interactive už pokračovanie do rúk nedostali a celkovo bolo nejasné, či sa ešte vôbec tejto značky dočkáme. Nakoniec sme sa takmer po 10 rokoch dočkali, no jedná sa v podstate o novú hru, ktorá nie je pokračovaním. Odohráva sa v tom istom svete, originál a nová verzia sú prepojené, ale jedná sa o úplne nové dobrodružstvo, ktoré je 5x väčšie ako pôvodná hra. Ak ste originál nehrali, pre novú verziu nie je potrebný a smelo sa môžete pustiť do nového spracovania tejto značky.

Tentokrát CI Games vytvorilo interné štúdio s názvom HEXWORKS, ktoré dostalo za úlohu vytvoriť novú verziu hry. Znovu je tu obrovská inšpirácia Dark Souls hrami, ale to už je vlastne podžáner akčných RPG, ktorý sa dá označiť Souls-like. Tých už vzniklo viacero, ale ešte žiadnej sa úspech japonských hier nepodarilo napodobniť. V podstate pred mesiacom vyšiel ďalší čestvý zástupca tohto žánru Lies of P, ktorý mimochodom veľmi odporúčam, je to perfektná hra a síce sa tam tvorcovia očividne inšpirovali horu Bloodborne, išli si svojou cestou. Podobne je to aj pri nových Lords of the Fallen. Hra síce vypadá ako nové pokračovanie série Dark Souls, no tvorcovia vymysleli viacero zaujímavých vecí. Tou hlavnou je lampáš, ktorý váš hrdina nosí a ak si s ňou posvieti svet naokolo sa mení. Hra sa totiž odohráva ako keby v dvoch svetoch a to vo svete živých, čo je svet primárny, no viete sa kedykoľvek prevteliť do sveta mŕtvych. Ak aj v hre umriete, dostávate ešte jednu šancu vo svete mŕtvych, v ktorom sa môžete znovu oživiť. Oba svety síce majú spoločné základy ale v rôznych objektoch a nepriateľoch sú iné. Ak totiž v reálnom svete napríklad narazíte na koniec cesty, zasvietite lampášom a tam máte cestu otvorenú alebo v reálnom svete sa most končí, no v tom mŕtvom pokračuje ďalej. Iní sú aj niektorí nepriatelia a ak v tom mŕtvom svete umriete, definitívne zomierate a musíte začať od najbližšieho záchytného miesta (niečo ako Bonfire v Dark Souls). Je to veľmi zaujímavá herná mechanika, ktorá veľmi dobre funguje a dodáva to preskúmavaniu sveta nový rozmer.

Inak v príbehu hráte za Temného križiaka, ktorého si zvolíte hneď na začiatku pri tvorbe postavy a musíte zabrániť povstaniu zlého Boha. Zvolíte si triedu (rytier, barbar, klerik a podobne) a upraviť si môžete aj jeho vzhľad. Každá trieda má svoje výhody a nevýhody, iné začiatočné predmety a aj inak rozdelené body skúseností. Niekto má teda väčšiu silu, iný má zasa viac staminy či many a podobne. Je to rozdielne a záleží len na vás, čo vám asi najviac bude sedieť a na aký štýl hry sa cítite. Samozrejme sú tu rozličné zbrane, brnenia, obojručné silné a ťažké zbrane, ľahké zbrane, kúzla, luky, kuše a proste všetko čo z fantasy hier poznáte. Samotné hranie je potom až na tie dva rozdielne svety veľmi podobné souls hrám a teda svet je plný nepriateľov, levelujete sa ich zabíjaním a zbieraním ich duší. Preskúmavate svety, prostredia, nachádzate fajn predmety, zbrane či brnenia a čakajú na vás aj silní bossovia všemožných veľkostí. Obtiažnosťou je hra dosť ťažká, ale harcovníkov odchovaných na tomto žánri to neprekvapí a je to pre nich fajn výzva. Pre mňa osobne je to asi rovnako ťažké ako souls hry či Elden Ring. Tiež tu máte aj možnosť online multiplayeru. Môžete si na pomoc privolať druhého hráča a prechádzať určitú časť ale kľudne aj celú hru v kooperácii alebo môžete ísť na pomoc niekomu inému do jeho hry. Podobne ako v Dark Souls tak aj tu vás môže iný hráč napadnúť vo vašom svete alebo môžete napadnúť vy niekoho iného. Raz som takýto prepad mal a vyšiel som z neho prekvapivo víťazne aj keď nájazdník ktorý ma napadol vypadal poriadne sebavedomo a nabúchane.

Prostredia sú rôzne a v podstate nikoho neprekvapí, že sa jedná o podobné fantasy svety ako v souls hrách. Máme tu teda nejaký ten temný les s osadou, bažiny, staré chrámy či hrady a tak podobne. Každé z prostredí má väčšinou aj iných nepriateľov, ktorí sa tam perfektne výzorom hodia a väčšinou aj dávajú iný efekt ako napríklad v bažinách na vás útočia hlavne jedovaté tvory a tak si budete musieť zvýšiť odolnosť voči jedu. Nepriateľov je dostatočné množstvo, ich dizajn je kvalitný a celkovo vypadajú dobre a bavili ma. Len niektorí úplne vypadajú, ako keby vypadli z Dark Souls série, ale chápem, že vymyslieť tu niečo úplne nové čo sa na niečo nepodobá je dosť náročná úloha. Po grafickej stránke vypadá hra veľmi dobre, je to naozajstný next gen a viackrát som sa po hradoch či chrámoch obzeral, že ako pekne sú nasvietené, či aké zaujímavé detaily majú v dizajne. Vizuálne to vypadá naozaj dobre. Hlavne aj keď meníte medzi dvoma svetmi a svet pred vami sa mení o úplne iné cesty či objekty. Zvuky sú tiež na úrovni ako aj hudba. Jediné čo by som momentálne vypichol je optimalizácia, ktorá momentálne nie je ideálna a potrebuje ešte nejaké opravy, keďže som mal po hodinách hrania poriadne sekanie v hre, čo je vraj známa chyba a mala by byť rýchlo opravená ešte pred oficiálnym vydaním. Hru som skúšal aj na PS5, kde bolo sekanie občas príliš časté a skúšal som aj na PC, kde sa to dostavilo na ULTRA nastaveniach až po nejakých dvoch hodinách, no potom už to trhanie bolo dosť otravné a nepomohlo ani zníženie detailov na low. Takže po technickej stránke hra ešte potrebuje opravy, ale vypadá fakt pekne.

Celkovo hru určite odporúčam, bavím sa a veľmi ma teší, že v priebehu mesiaca vyšli dve naozaj perfektné hry v žánri souls-like alebo ak chcete oficiálny žáner tak akčné RPG a to Lies of P a aktuálny Lords of the Fallen (obe hry sa vyrovnajú kvalitatívne kultovej Souls sérii). Všetkým fanúšikom rozhodne odporúčam, hra ma chytila a bavil som sa naozaj veľmi dobre. Za mňa je to rozhodne lepšie ako originálna hra z roku 2014.

Hra vyšla na: PC, PlayStation 5, Xbox Series.

Žáner: Akčné RPG/souls-like.

Multiplayer: Áno (online multiplayer + kooperácia).

• 90%
    - 90%
90%

Nová verzia Lords of the Fallen sa veľmi vydarila a tú z roku 2014 posiela do zabudnutia. Je to samozrejme veľmi podobné Dark Souls sérii, ale aj preto sa podobné hry nazývajú už posledné roky souls-like. Tvorcom sa však podaril husárky kúsok a vytvorili v podstate dva svety, primárne hráte v tom živom, no prepínať pomocou lampáša môžete do sveta mŕtvych a vizuálne je to teda niečo úplne iné. Iné cesty, objekty, nepriatelia, no jednoducho je preskúmavanie sveta v tejto hre naozaj veľmi zaujímavé. Vizuálne to vypadá veľmi pekne a síce to momentálne má technické problémy, bavil som sa veľmi dobre. Hra obsahuje aj online kooperáciu a multiplayer na štýl Dark Souls. Ak máte tento žáner radi, hor sa do nového dobrodružstva!