Pôvodné a prvé Layers of Fear vyšlo v roku 2016 a jednalo sa o prekvapivo veľmi kvalitný horor plný nápadov. Poľský Bloober Team s tou hrou vlastne prerazil a aj sa profiloval na vývojára prepracovaných hororov s poriadne temnou atmosférou. V roku 2019 vytvorili pre Layers of Fear pokračovanie, ktoré síce nedosiahlo popularity prvého dielu, ale kvalitne vystrašiť dokázalo tiež. Následne Bloober Team presedlal na iné projekty, či už na sci-fi Observer, horor so známou značkou Blair Witch alebo ich zatiaľ najväčší herný projekt a to hororovú adventúru The Medium vydanú v roku 2021, ktorá bola silno inšpirovaná sériou Silent Hill. A svetu div sa, presne na Silent Hill značne práve pracujú a jedná sa o remake druhého a teda najslávnejšieho diela. Predtým sa však pustili do remaku svojej sériu Layers of Fear a priniesli celú sériu (prvý diel, DLC, druhý diel a nejaké bonusy) v jednej hre a v novej grafike Unreal Enginu 5.

Najskôr som si nebol istý, či to vôbec má zmysel, sa k týmto ešte nie tak starým hrám vracať a prepracovávať ich grafickú stránku. Predsa len tie hry vypadajú dobre aj dnes a prišlo mi divné im dávať nový grafický kabát. Nová kolekcia/remake však má nakoniec zmysel. Predsa len tu máte všetko čo v tejto sérii vzniklo pokope, spojené príbehom, máte tu bonusy ako novú kapitolu a aj tá nová grafika je naozaj pekná. Prvý Layers of Fear bol extra strašidelná hororová záležitosť, ktorú si pamätám do dnes. Poriadna dávka hororových nápadov, vydarených ľakačiek a nepríjemnej atmosféry a po rokoch som si to dal znovu v novej grafike. Bavilo ma to veľmi a znovu to bolo značne nepríjemné aj keď už o niečo menej, predsa len som už vedel o čo vlastne ide. Prvú kapitolu hráte za utrápeného maliara, ktorý hľadá inšpiráciu, má rodinné problémy, šibe mu, bojuje s alkoholom, návalmi hnevu atď. To všetko sa odohráva v jednom dome, no ten dom je tak premenlivý, že to pôsobí ako hororová horská dráha. Neustále sa niečo mení, niečo sa v miestnostiach deje a podobne. Je to vážne skvelý zážitok a ak ste aj prvý diel hrali pred rokmi, dajte si to určite teraz znovu. Ak ste to nehrali, tak je nová remake kolekcia pre vás povinnosť, ak holdujete hororom. Naviac sa jedná o horor plný nápadov, riešite tu aj hádanky alebo zdrháte pred nástrahami alebo sa im pomocou špeciálnej lampy bránite a vytvárate si ňou aj cestu dopredu. Potom nasleduje prerobený druhý diel na obrovskom parníku s novou postavou, maliara vystriedal herec. Druhý diel je celkovo slabší ako ten prvý a nie je to až taká napínavá a nápaditá hororová jazda. Aj kvôli tomu bol druhý diel menej populárny v dobe vzniku. Stále je to však kvalita. Ďalej sú tu dve DLC, v jednom hráte za maliarovu dcéru a v druhom za jeho ženu. Prekvapením je nový obsah v podobe nového príbehu za spisovateľku v starom majáku. Túto kapitolu hráte postupne behom hry a medzi povôdnými hrami a celkovo spája celú sériu spoločným príbehom, čo sa tvorcom naozaj podarilo.

Po technickej stránke sa samozrejme vďaka novému enginu máme na čo pozerať a hlavne prvý diel je prepracovaný naozaj veľkolepo. Predsa len v roku 2016 bežal na engine Unity a nový Unreal Engine 5 je kvalitatívne niekde inde. Prvý diel je preto naozaj po vizuálnej stránke zážitok, pri druhom diely to nie je až také výrazné, ten už v dobe vydania totiž bežal na Unreal Engine 4. Autori sa vyhli starým konzoláma  taj hru vydali len na tie najnovšie plus PC a urobili dobre. Po vizuálnej stránke sa jedná o jednu z najlepšie vypadajúcich hier a naozaj krásny horor. Perfektné nasvietenie, množstvo vizuálnych detailov či efektov robí Layers of Fear pastvou pre oči. Musíte však mať radi horory, lebo toto je hlavne pre hororových fanúšikov. Veľmi sa vydarili aj zvuky a hudba, ktoré perfektne podporujú strašidelnú atmosféru. Určite si novú verziu týchto hier zahrajte, stojí naozaj za to.

Hra vyšla na: PlayStation 5, Microsoft Windows, Xbox Series X a Series S.

Žáner: Horor.

• 90%
    - 90%
90%

Nová remasterovaná kolekcia série Layers of Fear fakt stojí za to! Prináša celú sériu do nového Unreal Enginu 5 a po grafickej stránke je to jedna z najlepšie vypadajúcich hier! A to, že všetky tie hororové nápady uvidíte v modernej prepracovanej grafike je už lákadlom samo o sebe. Celá séria je totiž naozaj kvalitná a hlavne prvý diel je poriadna hororová horská dráha s množstvom desivých hravých nápadov. Hra obsahuje prvý a druhý diel, plus všetky DLC a ešte aj úplne novú kapitolu. Ak ste hororový fanúšik, musíte si to zahrať!