Kruan je Československá komiksová legenda. Kultová séria z časopisu ABC, ktorý vychádzal od roku 1957 a Kruan sa v ňom objavil prvý krát tak ako ho poznáme v roku 1973. Autorom námetu a scenára bol Vlastislav Toman a kreslil František Kobík. Kruan bol natoľko obľúbený, že jeho príbehy vznikali s prestávkami až do dnes. Scenáristom bol stále Vlastislav Toman, ktorý bohužiaľ tento rok zomrel vo veku 92 rokov. Autori kresby sa však za tie roky menili, hlavný František Kobík kreslil sériu až do roku 1997, potom mu to už jeho zdravotný stav nedovolil a následne sa vystriedalo pri Kruanových príbehoch viacero kresličov. Najnovšie súborné vydanie od Josefa Vybírala vyšlo v edícii Galerie českého komiksu v ktorej už vyšlo viacero známych Československých komiksov. Toto súborné vydanie obsahuje všetky klasické príbehy, ktoré kreslil František Kobík, ale aj úplne nové spracovanie záverečného dielu (ktorý Kobík už nemohol dokončiť), ktoré kreslil Karel Zeman.

Kruan bol vôbec jeden z prvých komiksov, aké som kedy čítal a vtedy sa mi samozrejme veľmi páčil. Mali sme doma ABC špeciál z roku 1985, v ktorom boli príbehy Příhody Malého boha, Příchod bohů a Kruanova dobrodružství. Spracovanie od Vybírala obsahuje ešte aj Kruanovu cestu, Kruan v kraji jezer a nový príbeh Kruan a návrat zářících. Pre mňa to bolo veľmi príjemné nostalgické čítanie a je to ideálna kniha pre všetkých Kruanových fanúšikov, ale aj pre tých, ktorí obľubujú staršie komiksy z našich luhov a hájov. Po príbehovej stránke je to o tom, že na Žltú planétu priletí jedného dňa z vesmíru sonda. Na planéte žijú Gron-c-chovia, čo sú vlastne primitívni lovci a zberači a vidia ako zo sondy vystúpi prieskumný robot. Toho nazvú Malý boh, lebo ho považujú za syna svojho boha Žiariaceho (slnko). Robot tomuto kmeňu pomáha, ochraňuje ich a učí ich pomocou holografických správ používať rôzne nástroje ako luk, sekeru či loď s plachtou. V ďalšom príbehu zasa ľudia navštívia Žltú planétu, aby zistili, prečo sa ich robot odmlčal a nevysiela správy. V týchto príbehoch sú hlavnými hrdinovia náčelník Ru a kňažná Kan. V Kruanových príbehoch je to potom ich syn, ktorý je ešte mladý a musí podstúpiť skúšku dospelosti…Tých dobrodružstiev je v príbehoch viacero, riešia sa tam rôzne udalosti a komiksy obsahujú aj viacero príšer, s ktorými musia hlavné postavy bojovať.

Z dnešného pohľadu je to už samozrejme veľké retro, ale stále je to príjemné a kto má k týmto príbehom vzťah, tak je to pre neho ideálne nostalgické čítanie. Prekvapilo ma, že sa na to stále dobre pozerá aj po toľkých rokoch, k čomu prispieva aj zatiaľ najlepšia kvalita papiera, na aký vôbec bol kedy Kruan vydaný. Vybíral na tomto nešetrí, jednoducho svojim knihám vždy dopraje ten najkvalitnejší papier a pekné kvalitné spracovanie. Okrem úplne nového príbehu obsahuje kniha aj popis udalostí, ako Kruan vôbec vznikol, aký bol jeho vývoj, ako sa pri ňom menili tvorcovia, že bol plánovaný aj film v réžii Tomáša Krejčího, ktorý bol zafinancovaný cez Hithit sumou 181 210 Kč z požadovaných 170 000 Kč a že to bol v podstate celé podfuk a k ničomu nakoniec nedošlo. Vlastislav Toman si želal, že by sa toho filmového spracovania dožil, no nepodarilo sa a ktovie, či sa ho vôbec dožijeme my. V každom prípade však pán Toman stvoril dnes už kultové príbehy, ktoré obľubovali tisíce čitateľov a ak si ich chcete pripomenúť v TOP kvalite, s knihou Kruan ze Žluté planety máte skvelú príležitosť.

Komiks si môžete kúpiť momentálne na stránke verneovky.cz (čo je oficiálna stránka od pána Vybírala).

Pre záujemcov je aj možnosť objednať si špeciálne vydanie s podpísaným grafickým listom od Vlastislava Tomana.

Počet strán: 176

Scenár: Vlastislav Toman (Vlastimil Kočák)

Kresba: František Kobík, Karel Zeman

5

Nové vydanie Kruana obsahuje okrem kultových starých príbehov aj úplne nový príbeh kreslený Karlom Zemanom. Kruan je už dnes celkovo veľké retro, ale stále je to príjemné nostalgické čítanie. Bol to jeden z mojich prvých komiksov, ktorý formoval moju lásku k tomuto médiu a aj preto na neho nedám dopustiť. Ideálny darček pre fanúšikov, lebo Vybíralove spracovanie je už tradične TOP kvalita aj papierom. Okrem komiksov obsahuje kniha aj zaujímavé čítanie o zrode, vývoji a aj o veľkých plánoch na filmové spracovanie, ktoré však nevyšlo.