Král, jenž byl a bude (v originále Once & Future) je sériou od vydavateľstva BOOM! Studios, ktorá začala vychádzať v auguste 2019 a séria končí piatou knihou, ktorá vyšla vo svete začiatkom tohto roka. Comics Centrum tu už vydalo teraz štvrtú knihu z tejto série a poslednú vydá pravdepodobne tiež tento rok a tak tu budeme mať ďalšiu dokončenú skvelú sériu. Séria bola nominovaná aj na prestížnu cenu Willa Eisnera (v komiksovom svete niečo ako Oscar v tom filmovom) za najlepšiu novú sériu. Séria bola napríklad nominovaná aj na Hugo Awards za rok 2021 za najlepší komiks. Jednoducho tu stvorili autori zaujímavú a kvalitnú komiksovú fantasy sériu založenú na britských legendách.

O čom vlastne táto séria je? Jedná sa o dobrodružný fantasy horor, keby som to mal k niečomu prirovnať, dokonale by na to sedela filmová Múmia z roku 1999 a jej pokračovania. Je to akčné, občas vtipné, napínavé a má to aj hororové momenty. Príbeh prvého dielu rozpráva o pošve na legendárny meč Excalibur, ktorá sa dostane do rúk fanatickým nacionalistom, ktorí chcú naplniť dávne proroctvo o návrate kráľa Artuša. Dozvie sa však o tom babča Bridgette McGuireová, ktorá sa už roky venuje ochrane nášho sveta pred netvormi a silami zo sveta nemŕtvych. Zasvätí do toho aj svojho vnuka Duncana a spoločnými silami sa snažia zabrániť prichádzajúcej katastrofe. Spolu tak budú čeliť démonom, netvorom a temným silám zo starých legiend. Štvrtý diel je už naplno rozbehnutý a celá Británia je vtiahnutá do Zásvetia, čo je svet legiend a príšer. Zdá sa, že už to horšie ani nemôže byť. Artuš však má vyzývateľa a Británia je vrhnutá do vojny. Samozrejme sú v tom zapletení aj naši hlavní hrdinovia, ktorým hrozí neustále nejaké nepríjemné nebezpečenstvo a tak teda babča Bridgette, Duncan a Rose budú mať znovu čo robiť, aby vyviazli živí.

Jedná sa o predposledný diel série a som vážne veľmi zvedavý na vyvrcholenie. Mňa to jednoducho baví a síce mi štvrtá kniha príde jemne naťahovaná a veľmi sa tu neudejú zásadné udalosti pre dej, no aj napriek tomu je to stále zaujímavé fantasy dobrodružstvo, ktoré mám naozaj veľmi rád aj kvôli perfektnej kresbe a krásnym farbám. Čudujem sa, že je na našom trhu táto séria hodnotená skôr priemerne, no ja ju považujem za veľmi sviežu a patrí u mňa k tým najlepším rozbehnutým sériám. Štvrtá kniha obsahuje tiež viacero akčných scén, v ktorej budú naši hlavní hrdinovia bojovať s príšerami z legiend a znovu nás čaká aj nejedno prekvapenie.

Počet strán: 160

Scenár: Kieron Gillen

Kresba: Dan Mora

Farby: Dan Mora

4

Nemôžem si pomôcť, ale mňa táto séria veľmi baví! Sympatickí hlavní hrdinovia, perfektná kresba, krásne farby a množstvo všemožných príšer z legiend. Je to síce taká jednoduchšia zábava, ale na štýl filmovej Múmie z roku 1999 a to ja mám rád. Som veľmi zvedavý na záver tejto série, ktorý príde s piatou knihou.