Král, jenž byl a bude (v originále Once & Future) je sériou od vydavateľstva BOOM! Studios, ktorá začala vychádzať v auguste 2019 a séria ešte stále beží. Comics Centrum tu už vydalo teraz tretiu knihu z tejto série a štvrtá je už tiež vo svete dokončená. Séria bola nominovaná aj na prestížnu cenu Willa Eisnera (v komiksovom svete niečo ako Oscar v tom filmovom) za najlepšiu novú sériu. Séria bola napríklad nominovaná aj na Hugo Awards za rok 2021 za najlepší komiks. Jednoducho tu stvorili autori zaujímavú a kvalitnú komiksovú fantasy sériu založenú na britských legendách.

O čom vlastne táto séria je? Jedná sa o dobrodružný fantasy horor, keby som to mal k niečomu prirovnať, dokonale by na to sedela filmová Múmia z roku 1999 a jej pokračovania. Je to akčné, občas vtipné, napínavé a má to aj hororové momenty. Príbeh prvého dielu rozpráva o pošve na legendárny meč Excalibur, ktorá sa dostane do rúk fanatickým nacionalistom, ktorí chcú naplniť dávne proroctvo o návrate kráľa Artuša. Dozvie sa však o tom babča Bridgette McGuireová, ktorá sa už roky venuje ochrane nášho sveta pred netvormi a silami zo sveta nemŕtvych. Zasvätí do toho aj svojho vnuka Duncana a spoločnými silami sa snažia zabrániť prichádzajúcej katastrofe. Spolu tak budú čeliť démonom, netvorom a temným silám zo starých legiend z minulosti, ktoré však môžu ohroziť náš svet ľudí. Tretí diel má už ten príbeh rozohratý a jedná sa hlavne o snahu postáv z legiend zo Zásvetia o ovládnutie sveta a návrat kráľa Artuša. Jeho verný čarodejnícky služobník Merlin sa o to snaží z celej sily a rozmiestňuje svoje figúrky na šachovnici. Potrebujú získať Svätý Grál a tým tak navrátiť požadovanú ničivú silu kráľovi Artušovi, v ceste im však aj tentokrát budú stáť babča Bridgette a jej vnuk Duncan a pomáhať im bude ešte pár postáv a osedlajú si dokonca aj draka!

Tretí diel mi prišiel zatiaľ síce najslabší, ale stále je to perfektná fantasy zábava. Hlavným problémom bolo pre mňa to, že sa v prvej polke knihy takmer nič neudeje, jasné, na scéne sa objaví Zelený rytier a síce je s ním fajn krvavá zábava, trvá to len chvíľu. Potom sa dej zbytočne zamotáva do vysvetľovačiek motivácií jednotlivých postáv a do rôznych verzií legiend. V druhej polke sa to však znovu vráti do tej zábavnej akčnej fantasy zábavy. Z nových postáv zaujme hlavne Lancelot a drak, od ktorého som však čakal predsa len viac priestoru a epickejšie veci. Inak je to však pre mňa stále jedna z najlepších sérií, čo u nás momentálne vychádza. Jednoducho ma bavia tie britské legendy, ktoré sa snažia ovládnuť náš svet krvavým zabíjaním. Má to taký zábavný feeling hororov z 80-tych rokov. Monštrá, brutalita, humor, veľa akcie a hlavne perfektná kresba a krásne farby. Aj vďaka namakanej kresbe a živým farbám mám tak veľmi túto sériu rád a nedám na ňu dopustiť.

Počet strán: 160

Scenár: Kieron Gillen

Kresba: Dan Mora

Farby: Dan Mora

4

Zatiaľ síce najslabší diel série, no aj napriek tomu stále perfektná akčná fantasy zábava s hororovými prvkami. Síce je prvá polka knihy trochu nudná a príliš sa v nej vysvetľuje príbeh a motivácie, našťastie sa v nej na chvíľu objaví zábavný Zelený rytier a v druhej polke knihy je to už znovu dynamické ako to mám rád. U mňa sa jedná o jednu z najlepších sérií, aké u nás vychádzajú. Kresba a farby sú ako vždy úžasné.