Král, jenž byl a bude (v originále Once & Future) je novou sériou od vydavateľstva BOOM! Studios, ktorá začala vychádzať v auguste 2019 a séria ešte stále beží. Comics Centrum tu už vydalo 2 knihy z tejto série a tretia je už tiež vo svete dokončená. Séria bola nominovaná aj na prestížnu cenu Willa Eisnera (v komiksovom svete niečo ako Oscar v tom filmovom) za najlepšiu novú sériu. Séria bola napríklad nominovaná aj na Hugo Awards za rok 2021 za najlepší komiks. Jednoducho tu stvorili autori zaujímavú a kvalitnú komiksovú sériu a nechápem, ako je možné, že má prvý diel napríklad na comicsdb.cz len jemne nadpriemerné hodnotenia.

O čom vlastne táto séria je? Jedná sa o dobrodružný fantasy horor, keby som to mal k niečomu prirovnať, dokonale by na to sedela filmová Múmia z roku 1999 a jej pokračovania. Príbeh prvého dielu rozpráva o pošve na legendárny meč Excalibur, ktorá sa dostane do rúk fanatickým nacionalistom, ktorí chcú naplniť dávne proroctvo o návrate kráľa Artuša. Dozvie sa však o tom babča Bridgette McGuireová, ktorá sa už roky venuje ochrane nášho sveta pred netvormi a silami zo sveta nemŕtvych. Zasvätí do toho aj svojho vnuka Duncana a spoločnými silami sa snažia zabrániť prichádzajúcej katastrofe. Spolu tak budú čeliť démonom, netvorom a temným silám zo starých legiend z minulosti, ktoré však môžu ohroziť náš svet ľudí.

Toľko k príbehu, ktorý je podľa mňa veľmi svižne napísaný a neustále sa v príbehu niečo deje. Od scenáristu Kierona Gillena vyšli na našom trhu vydarené komiksy zo Star Wars univerza (vo svete vyšli pod značkou Marvel). Kieron vniesol do príbehu celkom zaujímavý zvrat, keď spravil z legendárnej mýtickej ikony kráľa Artuša fakt hnusného a zákerného extrémistu. V hlavnej úlohe je tiež dosť netradičná dvojka, kde síce Duncan je zo začiatku klasický vtipný ňouma, ktorý sa však postupne učí a napríklad v druhom diely už je oveľa odvážnejší a šikovnejší v súbojoch. No netradičná je hlavne babča Bridgette, ktorá je poriadne drsná zabíjačka mýtickej hávede. Keď v druhom diely vytiahne motorovú pílu, určite mi dáte za pravdu. Aj keď sa v príbehu vyskytujú aj iné postavy, ktoré našim hrdinom pomáhajú, jedná sa vlastne o buddy movie. Duncan nemá babču príliš v láske, navzájom sa doberajú, podpichujú, hláškujú, ale aj si stále pomáhajú a sú jeden pre druhého ochotní obetovať svoj život. Kieron pojal scenár veľmi akčne a neustále sú hlavné postavy vrhané do nového boja, stále na nich čaká nejaká nová príšera a za mňa je to skvelá jazda, ktorá sa nebojí byť krvavá a tak sa pripravte na drsnú a poriadne čvachtavú akciu, v ktorej budú končatiny lietať vzduchom. Prvá kniha je ešte možno trochu chaotická v tom, že kto je vlastne vyvolený, kto je čí syn a podobne. No okrem toho to nemá výraznejšie mínusy a ja som sa bavil prekvapivo veľmi.

Druhá kniha je už príbehom jasnejšia a už je to čistokrvná vychutnávková akčná jazda. Ten príbeh je v druhom diely zameraný takmer výhradne na vysporiadanie sa s novými nebezpečnými hrozbami. Akcia strieda akciu a čitateľ si ani nemá čas poriadne vydýchnuť. Kráľ Artuš je tentokrát v pozadí a len kuje svoje zákerné plány, pomáha mu v tom nová postava čarodejníka Merlina a k tomu aj obávaný Béowulf, ktorého využijú, aby išiel hrdinom po krku. Scenárista sa pekne pohral s legendou o Béowulfovi, ktorá je viacerým čitateľom dobre známa, ale tu na nej pekne ukazuje fungovanie sveta.

Za kresbu je zodpovedný Dan Mora pochádzajúci z Kostariky a vďaka komiksu Král, jenž byl a bude som spoznal skvelého umelca a vďaka tejto geniálne kreslenej sérii ho od teraz budem veľmi pozorne sledovať a dúfam, že tu od neho vyjde viacero titulov. Zatiaľ tu vyšla Buffy, přemožitelka upírů 1 tiež od Comics Centra. Dan Mora je veľmi šikovný v kompozícii, je bezchybný v postavách a v ich mimike a obdivuhodne zvláda aj akčné scény a všelijaké monštrá na ktoré je radosť pozerať. Musím však povedať, že obrovskú zásluhu na krásnom vizuály má aj koloristka Tamra Bonvillain, ktorá s farbami doslova čaruje. Séria má vďaka nej neskutočne živé a pestré farby, dokáže vytvoriť nesmierne pôsobivé scény. Musím povedať, že je to jeden z najlepšie kolorovaných komiksov, aké som kedy videl.

Úprimne, nechápem tie slabšie hodnotenia prvých dvoch kníh (aj keď na databazeknih.cz má prvý diel pekných 88% a druhý 85%), neviem či čakali čitatelia náročnejší scenár, plno filozofovania alebo ja neviem čo, no je to krásne priamočiare, hravé, nahláškované fantasy hororové dobrodružstvo plné akcie. Ja som sa bavil kráľovsky a za mňa jedna z najlepších sérií, čo tu momentálne vychádza.

Ak vás komiks zaujal, kúpte ho priamo na stránke COMICS CENTRA!

PRVÚ KNIHU KUPUJTE TU

DRUHÚ KNIHU KUPUJTE TU

Počet strán: 160

Scenár: Kieron Gillen

Kresba: Dan Mora

Farby: Tamra Bonvillain

Redakcia: Ondřej Černý, Veronika Černá, Radek Chaloupka, Barbara Doe (Warneke), Václav Dort, Tomáš Náprstek, Ladislav Niklíček, Martin Trojan, Milena Vojtková

Vydavateľstvo: Comics Centrum

5

Hodnotenie.

Král, jenž byl a bude je perfektný dobrodružný fantasy horor. Séria má zatiaľ u nás dve knihy, vo svete stále vychádza a dúfam, že si takúto úroveň udrží čo najdlhšie. Za mňa je to maximálna komiksová zábava, ktorá má poriadne akčný, nahláškovaný scenár a má sympatickú buddy dvojku. K tomu perfektná kresba a úchvatné farby. Jedna z najlepších sérií, čo tu vychádza.