Tak v prvom rade musím napísať, že komiks som prvýkrát čítal asi pred jedenástimi rokmi a dosť sa mi vtedy páčil. Považoval som ho za jeden z najsilnejších komiksov, aké som kedy čítal. Nikdy som vlastne tak úplne nepochopil, že prečo tu tie dlhé roky nebol vôbec vydaný, prečo sa mu nakladateľstvá vyhýbali a vydávali rôzne iné a menej známe dramatické komiksy. Samozrejme tu nie je žiadna akcia, ani superhrdinovia a príbeh je založený na smrti a živote a na životných rozhodnutiach a celkovo žití. V každom prípade však komiks vyhral v roku 2011 tie najdôležitejšie komiksové ceny ako Harvey a Eisner. Ani to však tunajšie komiksové nakladateľstvá nepresvedčilo o vydaní u nás. Čudoval som sa tomu, ale vždy som si myslel, že nadíde aj u nás ten deň, kedy tu tento skvelý komiks vyjde. Crew sa o to postarali, vydali ho v patričnej úprave a v tvrdej väzbe a som im za to vďačný.

O čom je vlastne príbeh? Hlavnou postavou je Brás de Oliva Domingos, ktorý je synom svetoznámeho brazílskeho spisovateľa a živí sa písaním nekrológov. Vždy sníval o tom, ako bude písať o živote, no miesto toho píše o smrti. V komikse vidíme viacero rokov a rôznych etáp z Brásovho života, uvidíme ľudí, ktorí ho formovali, jeho rodinu, priateľov, lásky a rôzne miesta, ktoré navštívil. Budeme svedkami jeho narodenia a aj posledných mesiacov jeho života.

Život je jako knížka, synku a každá knížka má konec. Bez ohledu na to, jak moc se Ti ta knížka líbí. Dostaneš se na poslední stránku a knížka skončí.

Za týmto príbehom stoja autori z Brazílie, dvojičky Gabriel Bá a Fábio Moon, od ktorých už u nás vyšla okrem iných séria Umbrella Academy, ktorú kreslil práve Gabriel Bá. Fábio sa však na nej autorsky nepodieľal. Každý jeden den je však komiks zo života, ktorý sa týmto dvom bratom naozaj veľmi vydaril. Aj keď ma síce pred jedenástimi rokmi tento príbeh zasiahol viac, páčil sa mi aj teraz. Tak príjemne plynie ako život, ukazuje nám radosti ale aj strasti, život aj smrť. Záleží na našich rozhodnutiach, my otáčame svoj osud, aj keď nie vždy ho máme vo svojich rukách a občas sa udejú veci, ktoré ho obrátia úplne iným smerom. Sledujeme viaceré etapy Brásovho života, ale všetky majú niečo spoločné a to, že v každom na konci umrie. Silné myšlienky, taká špeciálna nostalgická/smutná atmosféra a príjemná kresba. Aj keď ma tento príbeh pred rokmi zasiahol podstatne viac ako dnes, aj tak to však patrí medzi tie najsilnejšie komiksy, aké som kedy čítal. Ak hľadáte nápaditý komiks zo života, Každý jeden den je perfektnou voľbou a síce viete čo? Prečítať by si ho mali úplne všetci.

Počet strán: 272

Scenár: Gabriel Bá, Fábio Moon

Kresba: Gabriel Bá, Fábio Moon

Preklad: Ľudovít Plata (Turlogh)

Redakcia: Filip Gotfrid, Jolana Tichá

5

No konečne to tu vyšlo! Pred 11 rokmi ma tento príbeh zasiahol viac a vtedy som si vravel, že je to snáď najsilnejší komiks aký som kedy čítal. Môže to byť však aj kvôli tomu, že som ho vtedy čítal prvýkrát a už teraz to pre mňa nebol tak prekvapivý emotívny zážitok. Stále je to však skvelé čítanie, ktoré má takú zvláštnu smutno-nostalgickú atmosféru, pekné myšlienky a príjemnú kresbu. Podľa mňa by si to mal prečítať úplne každý.