Komiks Jim Hawkins poznám už od jeho vzniku v roku 2015, kedy Sébastien Vastra vytvoril prvý diel. Už vtedy som si vravel, že je tá kresba veľmi pekná a bol by som veľmi rád, keby tu tento komiks niekto vydal. Čuduj sa svete, chopilo sa toho malé nakladateľstvo Zanir s Janom Schejbalom na čele a bol som z toho veľmi príjemne prekvapený. Predsa len sa o svoje tituly vedia príkladne postarať. Čakal som to však skôr od Crew alebo Vybírala a v hre bolo aj Argo, aj keď u nich by to bolo jednoznačne najhoršie, keďže ich európske komiksy nemajú práve najlepšiu kvalitu papiera. Jim Hawkins je inak vo Francúzsku skvelo hodnotená krátka séria, ktorej prvý diel obsadil v roku 2015 v hlasovaní o TOP100 najlepších komiksov za daný rok pekné 76. miesto a predbehol tak napríklad aj prvý diel nových Metabaronov alebo tretí diel série Dobyvatelé (obe série tu vydalo Crew). Druhý diel si v hlasovaní TOP100 komiksov za rok 2018 viedol dokonca ešte lepšie a obsadil výborné 37. miesto a predbehol napríklad Ekho číslo 8. (Crew) a aj prvé 3 diely európskeho Barbara Conana, ktorého tu vydáva Argo. Záverečný tretí diel Jima Hawkinsa sa tiež dostal do TOP100 za rok 2021 a obsadil 53. miesto. To všetko dokazuje, že sa jedná o naozaj kvalitný komiks a o to radšej som, že sa dostal aj na náš skromnejší trh.

Žánrom sa jedná o dobrodružný pirátsky komiks, ktorých u nás nie je veľa a dajú sa spočítať na prstoch jednej ruky. O to som bol nadšenejší týmto výberom, keďže dobrodružný pirátsky žáner obľubujem už od útleho detstva. O čom je vlastne príbeh tohto titulu? Už z názvu sa dá vyčítať Stevensonov Ostrov pokladov a jedná sa o komiksové spracovanie tohto kultového románu, ktorý poznajú generácie čitateľov. Samozrejme si to však autor kresby a aj scenára Sébastien Vastra svojsky upravil a výrazným rozdielom sú hlavne antropomorfné zvieratá v hlavných úlohách miesto ľudí. Dodalo to komiksu šmrnc a keďže patrí komiks Blacksad medzi vôbec moje najobľúbenejšie, podobné komiksy so zvieratami v hlavných úlohách majú môj veľký záujem. Príbeh teda sleduje mladého Jima Hawkinsa na pevnine pri pomáhaní svojim rodičom a pravidelne sníva o dobrodružstvách na mori. Jedného dňa k nim však zavíta Bill Bones so svojou truhlicou a dá Jimovi úlohu, aby každý deň sledoval návštevníkov v hostinci a ak zbadá podozrivého jednonohého námorníka, má mu dať vedieť. Príchodom Billa Bonesa sa samozrejme začnú problémy, lebo o obsah truhlice majú záujem aj iní a nebezpečnejší…

Komiks má prekvapivo dynamický spád a aj úvodné strany, ktoré sú kľudnejšie sú dostatočne kvalitne a pútavo napísané. Veľkým plusom komiksu je skvelá detailná kresba od Sébastiena a pestré farby od Mélanie Pop. Vizuál je celkovo veľmi silnou stránkou, ku koncu knihy sa tu nájdu aj nádherné dvojstrany a celkovo sa mi páčil aj už spomenutý nápad so zvieratami miesto ľudí. Príbeh samozrejme ide viac-menej v zabehnutých pravidlách dobre známej knihy, no scenárista si neodpustil vlastné nápady, čo je pre mňa len plusom. Už len tým, že sú v úlohách rôzne druhy zvierat je podľa mňa skvelý a vizuálne veľmi atraktívny, hlavne keď ich vie Sébastien Vastra veľmi kvalitne kresliť. Krásny a celkovo veľkolepý komiks a Jan Schejbal si zaslúži obdiv, že celý príbeh vydal v jednej knihe a v originálnej veľkosti bez zmenšovania kresby. Klobúk dole a pevne dúfam, že sa komiks bude dobre predávať, aby sa ani do budúcna nebál ísť do takýchto krásnych európskych komiksov. Naviac tu vyšiel komiks v dvoch krásnych obálkach a sám by som mal veľký problém, ktorú si vybrať. Zatiaľ jeden z komiksov roku!

Počet strán: 176

Scenár: Sébastien Vastra

Kresba: Sébastien Vastra

Preklad: Tereza Beránková

Redakcia: Jan Schejbal

5

Jim Hawkins je skvelým komiksovým spracovaním dobre známeho Stevensonovho Ostrova pokladov. Scenárista a autor kresby Sébastien Vastra si však ide svojou cestou a hlavné úlohy tu majú miesto ľudí antropomorfné zvieratá. Spolu s Blacksadom zatiaľ najlepší komiks, ktorý u nás s takýmito zvieratami vyšiel a podobne ako Juanjo Guarnido tak aj Sébastien Vastra ich vie naozaj perfektne kresliť! Celkovo je vizuál na veľmi vysokej úrovni a ku komiksu sa určite neraz vrátim. Veľké uznanie za vydanie celej série v jednej knihe + zachovaný veľký formát. Zatiaľ jeden z komiksov tohto roka a určite si ho nenechajte ujsť!