Asterix je fenomén, ktorý pozná takmer každý. Oficiálna séria má už 39 dielov a Asterix sa prvýkrát objavil v roku 1959 a následne v roku 1961 vyšiel jeho prvý diel dlhej a úspešnej série. Goscinny a Uderzo boli géniovia a dokázali to mnohokrát a nie len týmto malým Galským hrdinom. Kým však Asterix je multigeneračná séria a čítať ju môžu ako malí tak aj veľkí, tak nová séria príbehov so psom Idefixom je zameraná primárne na mladších čitateľov. Samozrejme s tým už nemajú Goscinny a Uderzo nič spoločné, obaja sú už totiž bohužiaľ po smrti, ale Asterix je silná značka a dobrodružstvá jeho psa Idefixa by predsa tiež mohli čo to zarobiť.

Séria sa rozbehla vo Francúzsku pred rokom a už má tri diely. Český Egmont sa rozhodol tento rok, že túto sériu skúsi tiež a prvé dobrodružstvá Idefixa vydal. Sám som zvedavý, či sa komiksu bude dariť tak dobre, aby vyšli aj tie nasledujúce diely. V každom prípade však prvý komiks obsahuje tri príbehy, v ktorom vystupuje Idefix a jeho svorka nepoddajných. Jedná sa o silného buldoga Vazbixa, ktorý tak trochu pripomína Obelixa a o Vrtuľu, čo je zasa najrýchlejšia fenka v celej Lutécii, no jej veľká nedokonalosť je, že stále rýchlo zabúda na dôležité veci. Ďalej im často robia spoločnosť Drapula, čo je čiernobiela prefíkaná mačka, starý holub Astmatix, ktorý má bohaté skúsenosti a rád ich predáva druhým a ide sa zblázniť za omrvinkami z chleba. Ešte je tu aj sova Zmatix, ktorá zasa dokáže namiešať čarovné lekváre, ktoré stále odkuká od druida Amnesixa, no nikdy nemajú požadovaný účinok, vždy totiž niečo na prísadách popletie. Toto sú teda naši hlavní zvierací hrdinovia, z ktrých ten najhlavnejší je Idefix, ktorý zasa svojou šikovnosťou a múdrosťou pripomína Asterixa. Vo svojich príbehoch čelia Rimanom a ich psom a zákernej mačke Monalise.

Povedal by som, že prvý diel tejto série má značne nenaplnený potenciál. Chápem, že sa jedná o psov a iné zvieratá ako hlavné postavy, no predsa len by tie zápletky mohli byť zaujímavejšie ako hľadanie vzácnej loptičky. Kým v Asterixoch hlavné postavy cestovali po rôznych kútoch sveta a zažívali rôzne dobrodružstvá, tak prvé tri príbehy Idefixa sa odohrávali všetky v mestečku Lutécia. Aj keď je to hneď v úvode nakreslené na prvej stránke, že dejiskom príbehov je práve Lutécia, určite je to škoda a výrazné obmedzenie vo fantázii. Nenaplnený potenciál vidím aj v tom, že sa tu zatiaľ neobjavili vlastne skoro žiadne známe ľudské postavy z hlavnej série. Predsa len by sa tam občas mohol mihnúť Asterix, Obelix, Panoramix alebo iný známy ix a určite by to potešilo. Takto riešime v prvom príbehu hľadanie ukradnutej loptičky, ktorá veľmi skáče a stále niekoho trafí do hlavy, čo mi neprišlo nejak extra zábavné. V druhom príbehu sa rieši epidémia škytavky a v treťom príbehu je to zasa o spevákovi, ktorý ma rebelské pesničky, ktoré poburujú Rimanov. Celkovo teda naozaj jednoduchšie zápletky, v ktorých sú v akcii stále naši zvierací hrdinovia a stále sa dostanú do konfliktu hlavne s rímskymi psami. Kresba je taká detskejšia, ale je v štýle Asterixov a celkovo to nie je zlé, len by to potrebovalo hlavne premyslenejšie zápletky, ale pre deti je to fajn.

Počet strán: 72

Scenár: Matthieu Choquet, Yves Coulon, Jérôme Erbin

Kresba: Jean Bastide, Philippe Fenech

Preklad: Helena Vosecká

Redakcia: Stanislav Kadlec, Alena Mrázová

Vydalo: Egmont ČR (Albatros Media a.s.)

3

Som veľký fanúšik Asterixa, hlavne čo sa týka komiksov a tých starších animovaných seriálov. Sériu s Idefixom ako hlavným hrdinom považujem za dobrý nápad, len by to chcelo zaujímavejšie zápletky. Nenaplnený potenciál vidím aj v tom, že sa tu takmer vôbec nevyskytujú známi ľudský galskí hrdinovia. Predsa len ak by boli nejaké dobre vymyslené cameá Asterixa, Obelixa, Panoramixa či iných kultových hrdinov, určite by to potešilo. Asterix je séria, na ktorej sa zabávajú všetky generácie čitateľov, Idefix je však ideálny len pre tých najmladších. Pre deti to môže byť fajn, dospelých to veľmi nemá čím zaujať.