Aj napriek tomu, že často sa českí či slovenskí komiksoví tvorcovia zahraničnej produkcii nevyrovnajú, opätovne domáce komiksy čítam a dávam im šancu. Samozrejme tu bolo a aj je viacero autorov, ktorí sú veľmi šikovní a ich tvorba by sa nestratila ani v zahraničí (Nikkarin, Dan Černý atď.). Komiks Idea. Lid ma zaujal hlavne svojim vizuálom, ktorý my prišiel nápaditý a zaujímavo spracovaný. Je to však komiks dosť rozporuplný, ako scenárom, tak aj vizuálom. Príbeh sa odohráva v alternatívnej dystopickej budúcnosti v ktorej vymenili ľudia svoju slobodu za pohodlie. Všade poletujú drony a ľudia si nechali zobrať svoju pamäť. 28. septembra sa však v Prahe objaví maskovaná osoba, ktorá chce ukázať ľuďom, že im už nepatrí ani ich vlastná myšlienka. Babiš je prezident a vládne tak celej krajine veľmi prísnou rukou. Proti nemu a jeho režimu tu máme už spomenutého maskovaného záškodníka…

Komiks je taký mix medzi Pérakom, Minority Report a V jako Vendeta. Len je škoda, že je to celé dosť zbrklo spracované. Scenár od Filipa Burdycha prináša zaujímavé myšlienky, ale predsa len nedrží až tak pokope. Hlavná postava sa túla po meste, zachraňuje občanov mesta pred zlobou Babišovho režimu, potom ho napadne monštrum v kanáloch, medzitým vidíme samotného prezidenta ako rozpráva o svojich plánoch a to je tak skoro všetko. Chýba tomu jasnejšie smerovanie príbehu. Ten je naozaj až príliš zbrklý a síce má zaujímavé myšlienky a samotný nápad, keď o ňom autor rozprával musel tiež znieť veľmi fajn, no prevedenie je slabšie. Podobne je to aj s vizuálom, na ktorý som bol veľmi zvedavý. Ten je však v niektorých scénach naozaj dobre spracovaný, ale v niektorých je možno až zbytočne neprehľadný a tmavý. Do budúcna môžu ešte títo autori ukázať zaujímavé komiksové veci, len treba viac prepracovať ako scenár tak aj vizuál. Scenár musí byť jasnejší, určite by prospelo, keby bol príbeh jednoduchší a zrozumiteľnejší, napríklad ako v Pérakovi od Maceka a Kopla. Samozrejme sa mi páči, že si ide Burdych svojou cestou, len je škoda, že to celé nie je viac prepracované a všetko vlastne je len naznačené, ako keby to bola len taká ochutnávka. Čo možno aj tak trochu je, lebo na konci sa píše, že pokračovanie bude v komikse Stínovec, no pevne dúfam, že tam autor popracuje na scenári viac. Je to presne tak ako aj sám autor o sebe v komikse píše, že má v hlave veľa neotesaných príbehov a presne to komiksu chýba – otesanosť. Za vizuál je zodpovedná La Sacra a ako som už napísal, niektoré jej výtvory sú v tomto komikse naozaj kvalitné, ale tiež by mala zapracovať do budúcna na prehľadnosti. Na pokračovanie som však aj napriek kritike zvedavý a dúfam, že sa autori aj vďaka skúsenostiam na tomto komikse posunú o level vyššie.

Ak vás komiks zaujal, kúpte ho priamo na stránke nakladateľstva Canc alebo niekde inde, kde bude ešte dostupný.

Počet strán: 56

Scenár: Filip Burdych

Kresba: La Sacra

Redakcia: Dagmar Digma Čechová, Rosana Zvelebilová

Vydavateľstvo: Canc

2

Idea. Lid má zaujímavé myšlienky a na niektorých stránkach aj nápaditý a pekný vizuál. Trpí však značnou neotesanosťou. Dej je totiž zbrklý a chýba mu jasnejšie smerovanie. Podobne je na tom aj vizuál, ktorý je občas neprehľadný a príliš tmavý. Autorom však do budúcna fandím a dúfam, že na tomto komikse nabrali dostatok skúseností na to, aby avizované pokračovanie alebo iný komiksový projekt posunuli na vyšší level.