Klasické klikacie adventúry majú už svoj vrchol dávno za sebou a síce raz za čas nejaká zaujímavá vznikne, už ani zďaleka nemajú takú pozornosť, aká sa tomuto žánru dostávala v 90tych rokoch. Nie je sa veľmi čomu čudovať, keďže sa často jedná o pomalú hrateľnosť s rozhovormi a hádankami. Dnešná generácia už predsa len ide skôr na rýchlejšie hry, pri ktorých veľmi netreba rozmýšľať. Stále však našťastie kvalitné adventúry vznikajú, len to ja osobne považujem v podstate pre vývojárov za samovraždu a náklady sú síce niekedy veľmi nízke, hlavne keď sa jedná o 2D menšie adventúry a tam je tá šanca na návrat financií väčšia. Občas sú však tie adventúry väčšie projekty, na ktorých sa pracuje niekoľko rokov, sú na vývoj náročnejšie a tak je aj budget na hru vyšší. Práve v týchto prípadoch vývojárom nezávidím a ja osobne by som sa do takýchto hier ako vývojár nikdy nepúšťal. Harold Halibut je práve jednou z nich a samotný vývoj trval 10 dlhých rokov!!!

V Nemecku však majú klasické adventúry radi, veď napokon odtiaľ pochádza aj štúdio Daedalic, jedno z posledných, ktoré sa do veľkej mieri na adventúry zameriavalo, no v posledných rokoch už od nich úplne upustilo a venuje sa úplne iným žánrom. Aj to dokazuje, že klasické klikacie adventúry sú okrajovým žánrom a takmer nikto sa im nevenuje. Harold Halibut bol v tejto komunite dlho očakávaný, ale rozhodne nemal tak veľkú reklamu ako nedávny návrat do série Monkey Island. U Harolda sa v podstate jedná o nenápadnú hru, veď si len porovnajme čísla pri štarte na Steame. Kým návrat do série Monkey Island s názvom Return to Monkey Island dosiahol na Steame viac ako 15 000 naraz hrajúcich hráčov, tak Harold Halibut ich dosiahol len 250. No jednoducho na tejto hre budú tvorcovia určite tratiť, predsa len ten dlho ročný vývoj musel spotrebovať nemálo financií. V každom prípade však buďme radi za novú kvalitnú adventúru, ktorá má prepracovaný a netradičný vizuál v podobe stop-motion animácie. Sú tu použité bábky a ručne vymodelovaný svet, kde je všetko rozhýbané postupne po záberoch tak ako to dakedy robil napríklad mág špeciálnych filmových efektov Ray Harryhausen, ktorý vytvoril efekty napríklad do filmu Súboj Titanov (r. 1981). Žánrom sa jedná o sci-fi, v ktorom hráte práve za Harolda Halibuta, ktorý pracuje ako asistent v laboratóriu profesorky Jeanne Moreaux na generačnej lodi, ktorá bola vyslaná ako archa a posledná šanca na záchranu ľudskej rasy. Medziľudské problémy a hádky zapríčinili však haváriu lode na planéte, ktorá je celá pokrytá vodou. Harold sa snaží poškodenú loď dostať do pohybu, naruší to však nečakané stretnutie s nepreskúmanými hlbinami planéty…

Harold Halibut má pomalé, kľudné tempo, veľa rozhovorov a veľa chodenia po obrazovkách. Nie je to veru pre každého, ale fanúšikovia klasických adventúr si prídu na svoje. Síce nepatrí Harold medzi najlepšie adventúry, ale hlavne po vizuálnej stránke je naozaj pekný a zaujímavý. Síce hra obsahuje aj humor, no jedná sa vlastne o seriózne sci-fi. Od klasických adventúr sa však Harold Halibut líši hlavne v tom, že tu nemáte inventár, do ktorého by ste si hromadili nazbierané predmety a potom ich v rôznych kombináciách používali v hádankách. Hádanky tu síce sú, ale v podstate veľmi jednoduché a vašu šedú mozgovú kôru veľmi neprecvičia. Za to sa pripravte ako som už spomenul na naozaj veľa chodenia po obrazovkách, ktoré sú zložené hlavne z vnútra stanice a náplň hry tvoria hlavne rozhovory s postavami. Tempo je naozaj pomalé a ak nemáte podobné hry radi, budete sa určite nudiť. Inak však fanúšikom tohto žánru hru odporúčam, ja osobne mám adventúry veľmi rád a vždy patrili k mojim najobľúbenejším herným žánrom a Harold Halibut určite nesklamal.

Hra vyšla na: PlayStation 5, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows.

Žáner: Adventúra.

• 80%
    - 80%
80%

Harold Halibut bol vo vývoji viac ako 10 dlhých rokov! Pravdepodobne sa financie vývojárom nikdy nevrátia, ale vytvorili po vizuálnej stránke veľmi peknú hru. Animácia je stop-motion čiže podobne ako boli triky v Súboji Titanov z roku 1981 a vypadá to naozaj veľmi fajn. Zaujímavý je ale aj sci-fi príbeh, ktorému nechýba ani humor. Je to však hra hlavne pre milovníkov žánru, lebo ak nemáte dostatok trpezlivosti, určite vás pomalé tempo, veľa rozhovorov a veľa chodenia bude nudiť.