Koľko bolo rečí, že westerny sa u nás nepredávajú, že o ne nie je záujem a že je to okrajový žáner. Hovorilo sa to aj o filmoch, ale podľa mňa vzniká úspešných filmových westernov stále dostatok (Tarantinov Django, True Grit od Coenovcov atď.) a westerny v komiksoch sú v Európe celkovo veľmi obľúbené. U nás sa westernov všetky nakladateľstvá báli, potom prišlo Crew s Hrobařom (Undertaker) od Xaviera Dorisona a Vybíral so Sykesom a zrazu to išlo. Záujem o tieto westernové komiksy bol obrovský a zrazu ich začalo vychádzať výrazne viac – pridalo sa Argo s kultovým Bouncerom, Crew rozbehlo westernovú mangu Green Blood a Vybíral pokračoval s ďalšími westernovými hitmi ako Až do posledního (vypredané), Texaský Jack (od tvorcov Sykesa), Lonesome, Wild West a určite sa už westernov aj do budúcna u nás nikto báť nebude. Vždy som sa čudoval, prečo si niektorí ľudia u nás mysleli, že westernové komiksy sú smrť a nepredajú sa, keď u nás generácie vyrastali práve na westernoch ako Vinnetou, Sedem statočných, spaghetti westerny a podobne. Go West Young Man je projektom viacerých známych európskych autorov. Scenár napísal Tiburce Oger, ktorý už má za sebou okrem iných komiksov aj pár úspešných westernov, ktoré si sám napísal a aj nakreslil a písal napríklad aj scenár pre veľmi úspešnú Prugneho indiánku Canoë Bay. Go West Young Man bol podľa očakávania hit, ako v predajnosti, tak aj v obľúbenosti čitateľov a za rok 2021 obsadil v hlasovaní o TOP100 komiksov krásne 6. miesto.

Na Go West Young Man je najzaujímavejší zoznam kresličov. Sú to veľké mená európskeho komiksu a viaceré bude poznať už aj tunajší čitateľ, keďže sa už s komiksami od nich stretol aj u nás. Medzi tých najznámejších patrí určite Ralph Meyer (tvorca Hrobára od Crew) a François Boucq (Bouncer, Dobrodružství Jeronýma Moucherota atď.). Na našom trhu sme sa už však mohli stretnúť aj s komiksami od autorov ako sú Paul Gastine (Až do posledního), Patrick Prugne (Děti z Montmartru) alebo Ronan Toulhoat (Conan od Arga). Nájdeme tu 14 krátkych príbehov a každý kreslil niekto iný. Všetky príbehy majú iných hrdinov, iné miesta, iné roky, udalosti, ale všetkých spájajú zlaté vreckové hodinky, ktoré sa v týchto príbehoch vyskytujú a putujú Divokým západom a postupne menia svojich majiteľov. Máme tu príbehy o osídľovaní Ameriky, indiánoch, pomste, nevere, o mladíckej ješitnosti, o oslobodení, o banditoch a podobne. Nájdeme tu aj známe osobnosti westernovej histórie ako Geronimo, Cattle Kate alebo Pancho Villa. Príbehy sa odohrávajú od roku 1763 do roku 1938. Celkovo je to skvelý nápad, len to podľa mňa dopláca na nevyrovnanosť. Niektoré príbehy totiž vyšumia úplne do prázdna a chýbajú im zaujímavejšie nápady či pointy. Bavilo ma to však aj napriek tomu a páčilo sa mi, že každý príbeh kreslil niekto iný a rozdielne sú aj zápletky. Mojimi favoritmi sú Sestry Austinovy od Bertaila, Holky a doktor od Hérenguela a Viva Villa od Ronana Toulhoata (od ktorého snáď u nás vyjde viacero komiksov, kreslí perfektne). Celkovo bol komiks vo Francúzsku úspešný a vznikla už aj podobná kniha od toho istého scenáristu a tiež od rôznych kresličov (nových a aj tých istých) s názvom Indiáni. Vybíral sa už vyjadril, že aj bude mať komiks Go West Young Man úspech, dočkáme sa aj Indiánov. Tak snáď bude predajnosť dobrá, predsa len je to dosť atraktívne spracovanie Divokého západu a knihu určite odporúčam. Komiks mimochodom vyšiel s tromi rôznymi obálkami, z čoho dve verzie sú zberateľské.

Počet strán: 120

Scenár: Tiburce Oger, Hervé Richez

Kresba: Dominique Bertail, Michel Blanc-Dumont, Benjamin Blasco-Martinez, François Boucq, Steve Cuzor, Paul Gastine, Éric Hérenguel, Hugues Labiano, Ralph Meyer, Félix Meynet, Patrick Prugne, Christian Rossi, Michel Rouge, Olivier Ta (TaDuc), Ronan Toulhoat

Preklad: Zbyněk Froněk

Redakcia: Zbyněk Froněk, Josef Vybíral

4

Go West Young Man je veľmi atraktívnym westernovým komiksovým projektom. Máme tu 14 rôznych príbehov, z ktorých každý má iné zápletky, postavy, miesta a čo je hlavné, všetky majú iných kresličov. Jedná sa o popredných európskych komiksových tvorcov a také mená ako Ralph Meyer (tvorca Hrobára od Crew) alebo François Boucq (Bouncer, Dobrodružství Jeronýma Moucherota atď.) už určite poznáte viacerí. Komiks však dopláca na nevyrovnanosť, niektoré príbehy sú perfektné, iné vyšumia do prázdna a chýbajú im zaujímavejšie nápady či pointy. Celkovo sa však jedná o kvalitu a bavilo ma to. Vo Francúzsku obsadil komiks v hlasovaní TOP100 komiksov za rok 2021 skvelé 6. miesto. Ak bude komiks úspešný, od Vybírala sa dočkáme aj pokračovania s názvom Indiáni.