Devítiletý sirotek Tina má netradičního společníka. Je jím robot jménem SAM-53, který byl naprogramovaný tak, aby Tinu za každou cenu chránil. Přes nízký věk se tak díky svému ochránci podařilo Tině přežít na ulicích Berlína roku 2062 a neučit se zvládat život o samotě v poněkud drsném prostředí. Berlín budoucnosti je totiž ovládán korporacemi a rozhodně nejde o vysněné místo k životu. Jednoho dne však zjistí, že jí otec zanechal důležitý úkol, na němž závisí přežití lidstva a možná i nalezení smyslu života…Od studia Chaosmonger jde o vůbec první herní počin, jelikož jsou původně filmovým studiem.

Encodya vychází z animovaného filmu Robot Will Protect You (2018) a jde o humornou point and click adventuru inspirovanou například hrou The Secret of Monkey Island. Hratelnost se tak podobá klasickým adventurám, tentokrát v 2,5D grafické podobě a s dvěma hratelnými postavami. Tvůrci nabízí spoustu logických hádanek a obrazovky s více než stovkou různých lokací. Nechybí ani animované cutscény a plnohodnotný dabing. Co se týče hratelnosti, nečekejte žádnou revoluci. Encodya jde ve znamení klasických adventur, takže herní náplň spočívá především v přecházení z jednoho místa na druhé, prozkoumávání míst, klikání na všechny možné předměty v okolí a promlouvání k všelijakým postavám, na které narazíte. Zkrátka a dobře, uplatňují se osvědčené adventurní principy, takže staromilci mohou jásat. Mezi Tinou a Samem můžete každopádně libovolně přepínat. Autoři tuto funkci pěkně implementovali přímo do hry a mezi postavami musíte střídat v závislosti na dané situaci.

Co se týče děje, nejedná se o kdovíjak sofistikovaný a zvraty prošpikovaný scénář. Během hraní dojde na řadu klišé, která z narativního hlediska příběhu spíš škodí, než že by mu přidávala na kvalitách. Neberte mě špatně, sem tam se otřepaný vyprávěcí postup použít musí, protože se do dané situace hodí, anebo jsou s daným žánrem natolik spjaté, že se bez nich neobejde. Jenomže některé z nich působily jako pěst na oko a zbytečně kazily  herní zážitek. To se projevuje především v druhé polovině, která je, co se výpravné stránky týče, slabší. Graficky se jinak jedná o solidní kousek. Nejde sice o žádný zázrak, ale styl je líbivý a vcelku roztomilý, což se vždycky počítá. Nicméně, z objektivního hlediska nemusí sednout každému. Dále nesmím opomenout ýběr obtížnosti, kdy máte na výběr mezi jednoduchou variantou hraní (Easy) a těžkou variantou (Hard), která se liší hlavně tím, že v ní není možné si v situacích, kdy si nevíte rady, pomoci nápovědami od Sama. Hráč tím pádem musí své mozkové závity zapojit o to více a musí se nad některými pasážemi více zamyslet. Pro milovníky výzev je to naprosto ideální, zvlášť když mezi odemknutelnými achievmenty je takový, jenž splníte pouze za předpodkladu že nepoužijete ani jednu nápovědu.

Žáner: Adventúra.

Hru vytvorili:

• 75%
    - 75%
75%

Sečteno a podtrženo, Encodya je sympatická a silně nadprůměrná adventura, která má hodně kladných, ovšem i řadu záporných stránek. Obecně ale jde o příjemný herní zážitek, který neurazí a fanouškům adventur ho mohu vcelku doporučit.

Autor – Lukas