Dead Space je remake stejnojmenného sci-fi survival hororu z roku 2008. Stejně jako v původní hře, i tentokrát se hráči ujmou role mechanika Isaaca Clarkea, který se spolu se svým týmem vydává na obří těžební loď USG Ishimura, jež přestala posílat pravidelná hlášení. Isaac a jeho tým však po příletu namísto posádky nachází nespočet zmutovaných lidských mrtvol zvaných nekromorfové. Pro Isaaca tak začíná nejen boj o svůj život, ale i život své přítelkyně Nicole, která se na palubě Ishimury nachází rovněž. Co se týče hratelnosti, remake se rovněž drží principů originálu a opět tak půjde o survival person viděný z pohledu třetí osoby, kde se Isaac při průzkumu lodi Ishimura musí za pomocí předělaných hornických nástrojů bránit přívalům nekromorfů. Tempo soubojů je však spíše pomalejší a důraz je kladen na precizní amputaci nepřátelských končetin. Remake však nabídne řadu změn, co se týče obsahu hry. Hra nebude obsahovat žádné loadovací obrazovky a rozložení lodi Ishimura bylo poupraveno tak, aby jí bylo možné bez omezení prozkoumávat. Loď nabídne i řadu nových lokací k exploraci a vedlejších úkolů, za jejichž splnění hráč obdrží například upgrady k zbraním jako Plasma Cutter či Pulse Rifle. Vylepšení se dočkaly i sekce zasazené do nulové gravitace, kde má Isaac nově kompletní svobodu pohybu. Novinkou jsou i pasáže s nefunkčními generátory elektřiny, kde bude hráč muset například zvolit, zda chce následující sekci projít bez přísunu kyslíku či bez osvětlení.

Hlavní kampaň se veze po téměř identických kolejích, ale některé věci probíhají jinak a jsou doprovázeny novými dialogy. V příběhu figurují prvky které se objevily až v druhém díle (např. Earth Gov). Do toho přibylo pár vedlejších misí a v režimu New Game + můžete získat alternativní konec. Samotné finále bohužel probíhá téměř stejně jako v původně hře a patří mezi nejslabší pasáže. Po cestě budete potkávat dveře nebo bedny ke kterým potřebujete přístupové povolení (získáváte postupem hry). Tímto odpadl systém z původní hry kde jste si některé dveře mohli otevřít pomocí modulů jinak určených k upgradu výbavy. Obvykle tam jenom dostanete munici, ale občas najdete i nějaký text nebo audio log, případně vylepšení zbraní. No a samozřejmě tam na vás často bafnou nepřátelé. Zásadní problém herní náplně vidím v tom, že nejvyšší obtížnost je Hard, která mi i tak přijde lehčí než si pamatuju. I bez upgradů jste schopni schytat slušný výprask a po upgradech se mi už vůbec nestalo, že bych někde zhebl. Množství peněz, munice a lékárniček je příliš štědré. I základní RIG má velký inventář a v pozdějších upgradech je přímo obrovský. Samotní nepřátelé jsou méně agresivní a občas jakoby zmatení (myslím, že mají nastavené nějaké prodlevy než budou moct zaútočit). Ačkoli se nejedná o vyloženě snadnou hru, v této podobě bych ji jen těžko považoval za survival horor. Nějaký management inventáře neexistuje, nestalo se mi že bych ho zaplnil. Zrovna tak se mi nestalo, že bych musel v obchodech spekulovat jestli prodám lékárničky a koupím munici, nebo budu šetřit na lepší RIG. Během bojů jsem kinetický modul používal spíš jen pro zábavu, munice jsem měl vždy nadbytek. V původní hře se po dokončení kampaně odemkla „Impossible“ obtížnost. Ta ubrala munice, lékárniček i peněz. Ze zabitých nepřátel jste nikdy nedostali dost munice na zabití dalšího a někdy jste nedostali vůbec nic. Tato obtížnost dělala nepřátele agresivnější a umožnila jim se snažit uhýbat vaší střelbě. V remaku sice stále Impossible obtížnost existuje, ale jedná se v podstatě o Hardcore mód z DS2 a 3, kdy celková obtížnost je totožná s Hard, akorát máte jen jeden život. Jediná cesta jak si hru ztížit je odebrat některé upgrady výbavy (v menu pro upgrade lze všechna vylepšení restartovat). Ani tak se ale nedá dostat k původnímu zážitku a vývojáři dle všeho přidání vyšší obtížnosti neplánují.

Po grafické stránce se tento remake nemá za co stydět, ale nepotěší náročností a některé může pozlobit výkon. Škála nastavení detailů je velice malá a ke všemu nelze snížit textury (8GB VRAM se zdá být minimum pro 1440p). Když jsem zkoušel rozdíl mezi nejnižšími a nejvyššími detaily, udělalo to snad jen nějakých 15FPS. Nevěřím, že se ten výkon nedá zlepšit. Jedná o skvělé zvládnutý remake a bylo hezké se vrátit čase o 15 let a zažít znovu hrůzy Ishimury v novém grafickém kabátku. Vše do sebe pasuje na jedničku a atmosféra se dá krájet. Za mě vývojáři tohoto remaku si můžou blahopřát.

Hra vyšla na: PlayStation 5, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows.

Žáner: Sci-fi horor.

Hru vydali:

• 90%
    - 90%
90%

Jedná o skvělé zvládnutý remake a bylo hezké se vrátit čase o 15 let a zažít znovu hrůzy Ishimury v novém grafickém kabátku. Vše do sebe pasuje na jedničku a atmosféra se dá krájet. Za mě vývojáři tohoto remaku si můžou blahopřát.

Autor – Lukas