Toto mesto je ako pohyblivý piesok, čím viac sa z neho chceš dostať, tým viac si v ňom hlbšie.

Cyberpunk 2077 bol vo vývoji viac ako 8 rokov a niekoľkokrát bola hra odložená kvôli jej veľkosti, komplexnosti a potrebe opraviť a vychytať množstvo vecí v hre. CD Projekt RED je veľmi skúsené poľské herné štúdio, ktoré má za sebou sériou hier z obľúbeného fantasy sveta Zaklínača. Hlavne tretí diel povyhrával množstvo ocenení. Witcher 3 má na Metacritic priemerné hodnotenie od recenzentov 92% a od hernej komunity ešte o niečo vyššie číslo. Jednoducho sa tá hra podarila po všetkých stránkach a je to fenomenálne obrovský komerčný úspech pre poľské štúdio, predalo sa ho do dnešného dňa takmer 30 miliónov kópií a nachádza sa na 24. mieste najlepšie predávaných hier všetkých čias. Jednoznačne ohromný úspech a aj preto bol Cyberpunk 2077 tak očakávanou hrou. Hráči a aj kritici dobre vedia z predchádzajúcej tvorby CD Projektu, že ich scenáristi vedia písať dobré príbehy a celkovo vie toto štúdio robiť naozaj kvalitné hry. Cyberpunk 2077 prináša viac-menej aj originálne zasadenie deja, jasné, už tu bolo viacero cyberpunkových hier, ale ani jedna nemala ešte tak obrovský svet a nemala tak veľký rozpočet. To všetko jednoducho hráčov veľmi lákalo a už len z obrovských predobjednávok sa vývoj hry takmer zaplatil. Hra sa však odložila niekoľkokrát a hráči už začínali byť nervózni do takej mieri, že sa poniektorí narušení jedinci začali vyhrážať vývojárom CD Projektu smrťou a podobne. 10.12.2020, v jednom z najhorších rokov pre svet kvôli covidu-19 hra konečne vychádza.

A je to masívny úspech hneď v úvode. Cyberpunk 2077 prekonáva na Steame (PC) všetky rekordy v hranosti a v deň vydania je to najhranejšia singleplayerová hra všetkých čias s počtom 1,003,262 súčasne hrajúcich hráčov. Tento rekord držal dovtedy v singleplayerových hrách titul Fallout 4 od Bethesdy s počtom 472,962 a Cyberpunk tento rekord prekonal viac ako dvojnásobne. Jednoducho rozmetal na márne kúsky všetku dostupnú konkurenciu a obsadil v hranosti na Steame úplne prvé miesto v čase vydania a prekonal tak aj všetky obľúbené multiplayerové hry v tom čase. Bol to tak masívny úspech, že na na krátky čas dokonca spadol celý Steam. Takéto niečo sa pravdepodobne tak skoro prekonať čisto singleplayerovej hre prekonať nepodarí. Veď akákoľvek herná konkurencia sa zo strachu pred Cyberpunkom radšej z tohto dátumu odkladala na iné. Masívny úspech a vlastne hneď po vydaní boli náklady na hru zaplatené. Problém však bol práve s hrou samotnou, síce je tu obrovská kvalita po všetkých stránkach a vidieť naozaj veľkú prepracovanosť, na tak obrovskú hru stále nebolo dosť času na vychytanie všetkých chýb. Pri štarte mala hra množstvo bugov, problémov s grafikou, s náročnosťou a stará generácia PS4 a Xbox One mala s hrou obrovské problémy a veľmi veľa hráčov hru refundovalo (chceli naspäť zaplatené peniaze za hru). Dokonca sa spoločnosť Sony s CD Projektom dohodla, aby sa hra prestala predávať úplne, kým nebude hra dostatočne opravená. Oproti slávnemu Zaklínačovi 3 mala hra aj výrazne horšie hodnotenia aj u hráčov, kým na PC má hra od kritikov na Metacritic priemer hodnotení 85%, od hráčov to je už len 72%. Výrazne horšie je hra na tom na konzolách, na PS4 má hra od kritikov 56% a od hráčov len 35%, na Xbox One 61% a od hráčov 48%. Hra teda mala veľmi pekný štart čo sa týka predajov, ale bola tak zamorená chybami a zlou optimalizáciou, že to spustilo vlnové požiadavky hráčov o vrátenie peňazí, zastavenie predaja hry a výrazné klesnutie akcií celej firmy CD Projekt.

Je to bezpochyby dobrá hra, za ktorou sú vidieť tisíce hodín kvalitnej práce. Priniesla hra to, čo od nej hráči očakávali? Tu si každý samozrejme môže odpovedať za seba, podľa môjho názoru úplne nenaplnila svoj potenciál. Rozhodne najsilnejšia stránka hry, v ktorej Cyberpunk 2077 priamo exceluje, je príbeh a questy. CD Projekt to ovláda proste na jedničku a už dlhodobo dokazuje, že má na týchto miestach zamestnaných veľmi šikovných ľudí. Hoci je hlavná linka pomerne béčkovým príbehom, je plná zaujímavých a nezabudnuteľných postáv a má naozaj kvalitne napísané dialógy. Vedľajšie questy potom svojou kvalitou hlavnú linku mnohokrát prevyšujú. Všeobecne je príbeh hráčovi výborne prezentovaný, a je to ten dôvod, vďaka ktorému som sa celý čas hrania bavil a vždy som sa tešil na stretnutia s postavami, na rozhovory a na smerovanie príbehu. Voľby sú prítomné predovšetkým vo vedľajších questoch, kde tiež všetok ich dopad aj končí. Hlavná príbehová linka je ovplyvniteľná viac-menej iba v tom, koľko koncov sa objaví vo finálnom výbere pred záverom hry. Nemožno tak tvrdiť, že by čokoľvek, čo počas hrania urobíte, ovplyvnilo, ako príbeh dopadne. Dopadne presne tak, ako si vyberie v rozhovore na konci hry, čo je tak trochu sklamanie, ale vynahradzuje to už spomenutá kvalita. 

Hrateľnosť, boje a RPG prvky sú tu prítomné podobne ako v iných hrách tohto typu a nie je v tom Cyberpunk nejak výnimočný. Samotné súboje, či už na blízko či na diaľku, prípadne zakrádanie, neobsahuje žiadny výraznejší prvok, ktorý by Cyberpunk posunul nad ostatné hry tohto typu. Samotný rozvoj postavy je tiež vlastne pomerne chudobný, zameraný hlavne na pasívne perky dvíhajúce% pri zbraniach, výdrži a podobne. Ako jediný aktívny skill ma napadá snáď vrhanie nožov, ktoré ale vzhľadom k tomu, že hodený nôž nejde získať späť, je viac-menej nepoužiteľný. K aktívnym schopnostiam potom prispievajú úpravy tela, kde však 3 zo 4 bojových úprav sú melee útoky, ktoré sa od seba zas tak nelíšia. Kapitola sama o sebe je technický stav hry. Aj PC verzia obsahuje množstvo bugov, ktoré síce priamo nebránia v hraní hry, ale dokážu vás z hry zbytočne vytiahnuť a rozladiť. Vyššie spomínaný kvalitný príbeh tieto veci našťastie prevyšuje. Viac ako tieto bugy však hru zhadzujú nedokončené mechaniky, u ktorých je vidieť, že nie sú chybou, ale že boli kvôli nedostatku času zalepené narýchlo do stavu, aby aspoň nejako fungovali. Príkladom je napríklad AI civilistov a najmä systém polície, u ktorého by momentálne bolo lepšie, keby tam vôbec nebol. Je jasné, že chyby budú do budúcna hromadne opravované a CD Projekt si bude chcieť pošramotenú povesť aspoň čiastočne opraviť. U niektorých hráčov už však pokazený dojem nenapravia. Kým na PC sú hráči na podobné zabugované hry v posledných rokoch zvyknutí, na konzolách to veru nie je častý jav. Sony si na takéto veci väčšinou potrpí. Celkovo je Cyberpunk 2077 jedným z titulov, ktoré si treba jednoznačne zahrať, ak však chcete hrať hru v najlepšej možnej kvalite, je potrebné si ešte na nejaké tie opravy počkať. Inak je však zážitok z hry veľmi dobrý, neokukaný cyberpunkový svet, skvelé postavy, ktoré sú jedny z najlepších, aké som v hrách vôbec videl, skvelý príbeh, pekná grafika, hudba, hrateľnosť…to všetko je naozaj skvelé, hra však má svoje chyby, ktoré zbytočne občas kazia dobrý dojem. V druhej polovici roku 2021 by mal vyjsť update aj na prepracovanú next gen verziu hry pre PS5 a Xbox Series X a Series S.

Oficiálna stránka hry. 

Hra zatiaľ vyšla na: PC, Xbox One, PS4 (next gen verzie pre PS5 a Xbox X prídu niekedy behom roka 2021)

Žáner: Akčné RPG v otvorenom svete.

Herná doba: Hlavný príbeh okolo 20 hodín a celkovo sú to desiatky hodín.

Multiplayer: Nie.

Hru vytvorili:

 

  • 85%
    - 85%
85%

Hodnotenie

Cyberpunk 2077 je kvalitnou hrou, ktorá má prepracovaný príbeh a dialógy, obsahuje zaujímavé a nezabudnuteľné postavy, peknú grafiku, dobrú hrateľnosť a má aj skvelú atmosféru mesta budúcnosti. Hra dopláca predovšetkým na svoju veľkosť a kvôli tomu obsahuje aj nemálo bugov a horšiu optimalizáciu. CD Projekt po fenomenálnom Zaklínačovi 3 síce neprekročil svoj tieň, ale ani nesklamal a na hre vidieť to obrovské množstvo hodín a šikovnosť vývojárov. Len by to ešte potrebovalo celé viac času na doladenie a to už bolo po toľkých odkladoch hry nepredstaviteľné. Inak je to však samozrejme povinnosť pre všetkých, čo majú radi kvalitné hry.

Autor – Rado