Vo Francúzsku veľmi obľúbená detektívna séria Čtyřka z Baker Street dostáva aj u nás už svoj šiesty a siedmy diel. Kto by to bol dakedy povedal, že tu táto séria bude vychádzať a že tu pravdepodobne vyjde celá? Veľká vďaka pánovi Vybíralovi, že sa do toho pustil. Predsa len mládežnícke série u nás až tak populárne nie sú a hlavne teda tie európske. Séria je však vo Francúzsku tak populárna, že v hlasovaní o najlepšie a najobľúbenejšie komiksy roka sa pravidelne umiestňuje v TOP100 za daný rok. Prvý diel obsadil 31. miesto v roku 2009, štvrtý diel obsadil v roku 2012 39. miesto (nechal za sebou napr. prvý Azimut), piaty diel v roku 2014 obsadil 35. miesto (nechal za sebou napr. tretie Ekho) a šiesty diel obsadil 33. miesto v roku 2015 (nechal za sebou napr. Ekho 4 alebo Conquistadora 4). U nás sa séria tiež našťastie uchytila a okrem obľúbenej edície ERB to vypadalo, že bude početná aj lacnejšia brožovaná edícia. Pán Vybíral sa však vyjadril, že brožované vydávanie už pokračovať nebude, dokončí ešte Čtyřku z Baker Street a nové diely westernu Lonesome a pravdepodobne už sa nových sérií nedočkáme. Som však veľmi rád, že séria u nás pokračuje a síce Čtyřka z Baker Street 7: Případ Morgan uzatvára príbeh, séria vo svete pokračuje ďalej. Zatiaľ posledný deviaty diel vyšiel v roku 2021. Dokopy, by mala mať séria Čtyřka z Baker Street 12 dielov, potešiteľné je, že si podľa zahraničných hodnotení zatiaľ drží svoju kvalitu. Kreslič David Etien má už tej roboty na komiksoch naozaj požehnane a okrem Čtyřky z Baker Street kreslí aj ďalšie série ako fantasy Výprava za ptákem času, kde kreslil posledné tri diely a okrem toho má aj rozbehnutú ďalšiu detektívnu sériu Champignac. Nečudujem sa, že je o jeho prácu taký záujem, predsa len kreslí naozaj veľmi dobre.

Čtyřka z Baker Street 6: Muž ze Scotland Yardu

Pokračuje tu rozbehnutá zápletka, aj keď tentokrát ubehol od posledných udalostí jeden celý rok. Sherlock Holmes sa stále drží v úzadí a je ešte stále vyhlásený za mŕtveho. Hrá však zo svojej skrýše nebezpečnú šachovú partiu, v ktorej figúrkami na šachovnici je príliš veľa osôb v Londýne. Jeho protivníkmi sú veľmi vplyvné dôležité osoby a to plukovník Moran, ktorý sa nebojí svojich nepriateľov odstrániť z loveckou puškou aj v meste a Blackstone, ktorý bol pridelený do Special Branch a má tak pod palcom políciu. Práve na jeho rozkaz je polícia v meste zmobilizovaná aby všetci príslušníci sliedili v meste po našej štvorke malých detektívov. Tí sú teda nútení sa schovať na veľmi nebezpečnom mieste…Príbeh je dobre vymyslený a celá tá zápletka je zaujímavá. Znovu pôjde naším hrdinom o život a udalosti v šiestom diely znovu dokazujú, že sa tu aj umiera a je to teda znovu o niečo dospelejšie. Celá séria je však napísaná takým štýlom, že určite dokáže zaujať ako mladšie publikum (tak zhruba od 12 rokov), tak aj to dospelé.

Čtyřka z Baker Street 7: Případ Morgan

Ubehol ďalší rok a Sherlock Holmes stále čaká v tieni na chybu svojho súpera plukovníka Morana. Ten ju však spraví a Sherlock Holmes sa tak vrhá do akcie, aby svojho protivníka konečne porazil. Moran však má okolo seba partičku nebezpečných grázlov, ktorí majú za úlohu zlikvidovať našich malých detektívov….Znovu dobre vymyslené a ako vždy aj pekne nakreslené. Nechcem z deja viac vyzrádzať, aby ste neprišli o prekvapenia. Síce sú u mňa aj naďalej najlepšími dielmi v sérii ten prvý, tretí a štvrtý, no aj tieto posledné sú veľmi fajn čítanie. Príbeh sa tu uzatvorí a som veľmi zvedavý, kam bude v ďalšom diely smerovať, predsa len sú už naši hrdinovia väčší a už sú to takmer rovnocenní súperi dospelým. Pevne verím, že sa na túto príjemnú detektívnu sériu postupne nabaľuje stále viac čitateľov a tak sa tu dočkáme aj ďalších dielov. Ak je však pravda, že má mať séria 12 dielov, tak to ešte chvíľu potrvá a so Štvorkou z Baker Street sa ešte nejaký čas budeme stretávať.

Počet strán: 56

Väzba: Brožovaná

Scenár: Jean-Blaise Djian, Olivier Legrand

Kresba: David Etien

Preklad: Jitka Musilová

Redakcia: Zbyněk Froněk, Josef Vybíral

4

Čtyřka z Baker Street si naďalej udržuje svoju vysoko nastavenú kvalitu. Tentokrát sa jedná o príbehy na pokračovanie, v ktorých je Sherlock Holmes ešte stále vyhlásený za mŕtveho a zo svojej skrýše hrá šachovú partiu s veľmi nebezpečnými súpermi. Naši malí detektívi sa dostávajú do centra diania, pátra po nich polícia po celom meste a po krkoch im pôjdu najväčší gangstri Londýna. Príjemné čítanie a ak ste ešte do série nenaskočili, určite to skúste.