Edícia MDEK (Majstrovské diela európskeho komiksu) je tu s nami už neuveriteľných 12 rokov! Začalo sa to všetko v roku 2010 komiksom Výprava za ptákem času, pokračovalo Večnou válkou, Incalom, Arzachom, Blacksadom či Kastou metabarónov. Za 12 rokov v tejto edícii vyšlo už 30 komiksov. Všetky v dvojakej kvalite, v brožovanej a v tvrdej väzbe, ktorá je v obmedzenom množstve a po vypredaní sa už nedotiskuje. Crew tu vydala za tie roky naozaj kultové európske diela, ktoré ovplyvnili celý komiksový svet. Aj keď až 11 komiksov je od legendárneho scenáristu Alejandra Jodorowskeho a niektorí neprajníci hovoria až o príliš veľkom zameraní sa na komiksy od tohto autora. Samozrejme je u nás Jodorowsky obľúbený a keby sa jeho diela nepredávali dobre, pravdepodobne by tu toľko komiksov od neho ani nevyšlo. V každom prípade však v tejto edícii vyšli aj komiksy od takých slávnych autorov ako sú Milo Manara, Moebius, Serpieri, Pat Mills, Grzegorz Rosiński či Don Lawrence a to už je dosť slušný výber. Edícia MDEK tu postupne pomohla prebudiť opätovný záujem o európske komiksy a aj vďaka tejto úspešnej edícii tu vznikla európska Modrá Crew alebo iné európske komiksy od iných vydavateľstiev.

Scenárista Alejandro Jodorowsky má už 93 rokov a preslávil sa hlavne ako režisér a scenárista filmov a komiksov. Vytvoril veľké množstvo komiksov, z ktorých viaceré patria medzi dnes už kultové diela a všetky zásadnejšie už u nás na našom trhu vyšli. Príbeh najnovšieho komiksu sa vracia ešte pred udalosti z kultového diela Kasta metabaronů. Ako sa vlastne dostali na planétu Marmola? Aký pôvod majú ich kruté vojnové praktiky? Nový príspevok do edície MDEK pozostáva z dvoch príbehov. Prvým je Castaka, v ktorej sa dozviete viac o predkoch metabaronov, spoznáme tu ich domovskú planétu Ahúru a ukázaný je aj zrod ich bojového kódexu. Hlavnou postavou je Dayal, ktorý je predok slávneho klanu a celý tento príbeh je poriadne brutálny, krvavý a nebojí sa ani nahotiniek. Celkovo ide v tradícii série a za kresbu je zodpovedný španielsky výtvarník Das Pastoras, ktorý ide v šľapajách slávneho predchodcu Juana Giméneza, ktorý ilustroval Kastu metabaronov. Kresba má naozaj dobrú úroveň a páči sa mi, že sa autor snažil podobať výtvarnému štýlu Giméneza. Príbeh síce nemá takú silu, ale fanúšikov tohto brutálneho sveta určite poteší. Druhým príbehom v knihe sú Metabaronovy zbraně, v ktorých musí Metabaron splniť tri úlohy, aby bol nakoniec odmenený. Príjemne to rozširuje univerzum, znovu sa síce nejedná o nič zásadné, ale je to príjemné ako kresbou tak aj scenárom. Kresbu si tentokrát rozdelili dvaja autori a to kanadský autor Travis Charest, ktorý však nestihol prácu dokončiť a tak kreslil aj srbský autor Zoran Janjetov, ktorý už s Jodorowskym spolupracoval na viacerých komiksoch ako Před Incalem alebo Technokněží.

Ak máte radi toto drsné sci-fi univerzum, určite vás nové príbehy potešia. Nejedná sa síce o nič zásadné, ale fanúšikov to určite nesklame.

30. kniha v rade Mistrovská díla evropského komiksu (MDEK)

Počet strán: 200

Väzba: Mäkká/Tvrdá

Scenár: Alejandro Jodorowsky

Kresba: Travis Charest, Zoran Janjetov, Das Pastoras

4

Síce sa nejedná o nič zásadné a kultovému dielu Kasta metabaronů sa to nevyrovná, ale pre fanúšikov tohto drsného sci-fi univerza to ponúka zaujímavé príbehové rozšírenie. Hlavne Castaka je poriadne brutálna a krvavá a má aj vydarenú kresbu v štýle legendárneho Juana Giméneza.