Francúzske štúdio DON’T NOD asi poznajú viacerí z vás, štúdio bolo založené v roku 2008 a síce ich prvá akčná sci-fi hra Remember Me (r. 2013) ešte nebola nejakým hitom, už tam ukázali, že sú to nadaní vývojári. Ich druhá hra s názvom Life Is Strange (r. 2015) však už veľkým hitom bola a toto štúdio ľudia poznajú hlavne kvôli tejto príbehovo veľmi silnej adventúre. Následne sa štúdio znovu pustilo do väčšej a ambicióznejšej akčnej hry s názvom Vampyr (r. 2018). Síce sa znovu nejednalo o nejaký veľký hit, ale náklady na hru boli pokryté a tak štúdio veselo tvorilo ďalej. Znovu sa vrátili k sérii Life Is Strange, no tentokrát už s novými postavami a celkovo s novým príbehom. Následne tvorili podobné príbehové adventúry ako Tell Me Why alebo Twin Mirror, ale už sa skôr jednalo o menšie prepadáky. Nová hra Banishers: Ghosts of New Eden je znovu ambicióznejší a výrazne väčší projekt, ktorý je v mnohých veciach podobný veľkému Sony hitu God Of War z roku 2018. Aj napriek tomu, že sa Banishers štúdio naozaj veľmi vydarili a patrí k tým najlepším hrám od týchto šikovných Francúzov, tak sa jedná o zatiaľ ich najväčší prepadák a štúdio sa pravdepodobne nevyhne prepúšťaniu.

Tentokrát sa znovu štúdio pustilo do akčnej hrateľnosti a síce sú tu výrazné adventúrne prvky a príbeh je v hre dôležitý, značnú časť hry tvoria aj súboje a preskúmavanie sveta. Hra sa odohráva koncom 17. storočia na Americkom kontinente počas jeho osídľovania a hlavnými postavami sú lovci duchov Antea Duarte a Red mac Raith. Sú spolupracovníci a aj milenci, no Antea po boji s nebezpečným duchom umiera a Red ju chce zachrániť a pomstiť. Stále je tu totiž malá šanca, že ju môže oživiť a záleží len na vás, či sa vám to podarí.

Hrateľnosťou sa teda jedná o akčnú RPG adventúru v ktorej budete ovládať dve postavy. Reda v reálnom svete a prepínať budete môcť aj do Antei, ktorá je už vo svete duchov, no vo veľa veciach vám vie pomôcť, či už v zbieraní predmetov, v nachádzaní nových ciest ale aj v boji. Hra je vďaka tomu dostatočne svieža, postupne dostávate nové schopnosti a zbrane a spoznávate nové postavy a časti sveta. Hra je príbehová a teda príbeh hrá naozaj dôležitú úlohu, vyšetrujete viaceré duchárske prípady, snažíte sa vypátrať duchov, zistiť, čo sa vlastne stalo a potom na konci takého prípadu urobíte neľahké rozhodnutie. Väčšinou tie rozhodnutia naozaj nebudú jednoduché, lebo ľudia a ich činy nie sú úplne čiernobiele. Ďalej tu máte otvorený svet, môžete ho preskúmavať, má viac rozličných častí a vizuálne je hra naozaj veľmi pekná a vidieť na nej, že to bol projekt, ktorý nestál málo peňazí. Naozaj mi to ako v hrateľnosti, tak aj svojou veľkolepou grafikou hra pripomínala God of War od Sony, čo však bol ohromný hit, čo bohužiaľ u Banishers neplatí aj napriek kvalitám hry. Hra je však naozaj veľmi chytľavá, svet je vizuálne veľmi pekne spravený, je to tak trochu hororové, súboje s duchmi sa striedajú s príbehovými pasážami. Boje sú tiež podobné už spomenutej hre, sú chytľavé a našťastie ich nie je až tak prehnane veľa. Postupne v hre získavate nové schopnosti či už bojové alebo iné, dostanete pušku na diaľku a podobne a naozaj som sa od hry ťažko vedel odtrhnúť.

Banishers: Ghosts of New Eden je prekvapivo veľmi kvalitná hra a ja len dúfam, že tie menšie predaje nebudú mať na toto šikovné štúdio devastačné účinky. Ak ste ešte Banishers nehrali, určite hru odporúčam a šírte o nej dobré reči čo najďalej, bola by totiž škoda, keby hra zapadla.

Hra vyšla na: PlayStation 5, Microsoft Windows, Xbox Series X a Series S.

Žáner: Akčná RPG adventúra.

• 85%
    - 85%
85%

Banishers: Ghosts of New Eden je prekvapivo veľmi vydarená akčná RPG adventúra. Hrateľnosť je chytľavá, boje správne dynamické, svet zaujímavý a vizuál veľmi pekný. Príbeh tiahne dopredu a jednotlivé duchárske príbehy, ktoré musíte vyšetriť ako lovci duchov sú tiež lepšie ako som si myslel. Celkovo je hra prekvapivo veľkolepá a podobá sa celkovo na God of War z roku 2018. Hru naozaj odporúčam a bola by škoda, keby neprávom zapadla.