Prekvapivo veľmi silný a realistický komiks zo života. Od Comics Centra nie som na takéto komiksy práve zvyknutý, ale o to je tá pestrosť krajšia. Scenár napísal Filipe Melo a kreslil Juan Cavia a s oboma sme sa mohli stretnúť pred pár mesiacmi v komikse práve od Comics Centra a to Podivuhodná dobrodružství Rafana Mendonçy a poslíčka s pizzou. Tam sa však jednalo o úplne iný žáner. Kým Rafan Mendonca bol dobrodružný humoristický horor, tak Balada pro Sofii je hudobná dráma zo života. Veľmi spokojný som bol už s predošlým komiksom, ktorý mi perfektne so svojou uvoľnenosťou sadol a veľmi ma bavil počas celej doby. Aj keď je Balada od tých istých autorov, nemal som pre istotu žiadne očakávania, lebo realistické príbehy zo života v komiksoch až tak nevyhľadávam. Som však znovu veľmi milo prekvapený.

Mladá novinárka navštívi zostarnutého svetovo známeho klaviristu, ktorý však už žije zatrpknutý opustený život a na klavír už vôbec nehráva. Zo začiatku má k novinárke odmietavý postoj, ona sa však nevzdáva, prespí na schodoch starcovho domu a ten sa jej potom rozhodne vyspovedať svoj príbeh. Volá sa Julien Dubois a zažil toho naozaj dosť. Príbeh sa odohráva v dvoch časových rovinách. V prítomnosti, v ktorej je už hudobný virtuóz na dôchodku a rozpráva sa s novinárkou a v minulosti, v ktorej sa odvíja jeho jedinečný príbeh.

Musím uznať, že je to možno jeden z najsilnejších civilných príbehov, aké som vôbec v komiksoch čítal. Naozaj je to emočne isté, silné a aj napriek naozaj dramatickému príbehu tomu nechýba ani nadhľad a humor. Páči sa mi, že tu nechýba jemná a vkusná erotika v podobe krásne nakreslených strán, nechýba tu jemný a milý humor a celé je to tak pútavo napísané, že ma naozaj veľmi zaujímalo, čo všetko klavirista Julien Dubois zažije a ako vlastne príbeh dopadne. Aj napriek tomu, že je komiks vlastne komiks primárne o hudbe na klavíri, ktorá mňa osobne nijak nefascinuje a v reálnom živote ju nesledujem a nepočúvam, tak tu sa Filipemu Melovi podarilo napísať perfektný scenár, ktorý má premyslenú gradáciu až do samotného záveru. Veľmi tomu skvelému zážitku pomáha aj krásna kresba od Juana Caviu, ktorá má svoj štýl a je často ladená do žltkastých a modrých farieb. Celkovo je to príbeh o človeku, ktorý bol unášaný životom často bez svojho pričinenia či rozhodovania, spravil množstvo chýb, ale stále ostal človekom so srdcom na správnom mieste aj napriek svojím pochybnostiam. Naozaj krásny príbeh a jeden z najlepších komiksov minulého roka. Jedná sa o kompletný príbeh na viac ako 300 stranách.

Počet strán: 320

Scenár: Filipe Melo

Kresba: Juan Cavia

Farby: Juan Cavia, Sandro Pacucci, Santiago Villa

Preklad: Ladislav Niklíček

Redakcia: Veronika Černá, Radek Chaloupka, Václav Dort, Tomáš Náprstek, Alexandra Niklíčková, Martin Trojan, Milena Vojtková

5

Veľké prekvapenie! Jeden z najlepších titulov minulého roka a celkovo možno najlepší dramatický komiks, aký som kedy čítal. Už komiks Podivuhodná dobrodružství Rafana Mendonçy a poslíčka s pizzou sa mi od týchto autorov veľmi páčil, ale nečakal som, že budem nadšený aj z komiksu o hudbe na klavíri. Veľmi silný príbeh plný emócií, štýlová kresba a celkovo krásny zážitok.