Xavier Dorison je v súčasnosti asi najväčšia scenáristická hviezda Európskeho komiksu a píše jeden zaujímavý hit za druhým. Jeho scenáre majú dobré nápady, pútavé dejové zasadenie a píše rôzne komiksové žánre. Veď napokon na našom trhu už tiež pár skvelých komiksov od tohto šikovného autora vyšlo. Jedná sa o perfektný dobrodružný vikingský survival Asgard, ktorý vyšiel ako druhý komiks v edícii ERB (rok 2018) od Vybírala a netrvalo dlho, aby sa celý vypredal (v roku 2022 vyšiel dotisk/2. vydanie). Pre veľký úspech následne ako 3. komiks v edícii ERB vyšiel historicko-dobrodružný Mistr meče, ktorý však až tak skvelú predajnosť nemal a ešte stále si ho máte možnosť kúpiť. Dotisky totiž nebudú po vypredaní u pána Vybírala pravidlom, tak neváhajte a ak Mistra meče ešte nemáte, určite komiks odporúčam. U nakladateľstva Crew však toho vyšlo ešte viac v edícii Modrá Crew (škoda zmenšeného formátu) a nájdete tam skvelý western Hrobař, pirátske dobrodružstvo Dlouhý John Silver a historický Třetí zákon. Xavier Dorison je teda dostatočne známy aj u nás a snáď tu jeho komiksy budú vychádzať aj naďalej. Napísal aj urban fantasy sériu Aristophania, ktorá sa tešila vo Francúzsku dobrej predajnosti a aj nemalej popularite, veď v roku 2019 vyšli prvé dva diely tejto série a obsadili v hlasovaní v TOP100 komiksoch za daný rok 17. (prvý diel) a 45. miesto (druhý diel). Aktuálny 3. a 4. diel následne obsadili v roku 2020 42. miesto a finále série obsadilo skvelé 24. miesto.

Čarodejnícke fantasy z prostredia Marseille (Francúzsko rok 1900), v ktorom proti sebe bojujú dvor kráľa Psance proti Azurovému dvoru. Členkou Azuru je aj Aristophania, na prvý pohľad neškodná babka, ktorá je však silná čarodejnica. Tá sa rozhodla, že sa ujme troch sirôt, ktorým otca zabil lokaj kráľa Psance a ich matku uväznili. Chce z nich vychovať schopných čarodejníkov, aby jej pomohli nájsť zdroj Azuru, teda obrovskej čarodejníckej sily. Král Psanec naberá na sile a začína svoju vytúženú ničivú vzburu…

Aj keď je to čarodejnícke fantasy, nejedná sa o komiks pre deti. Je to prekvapivo drsné a aj úmrtia sú tu dosť zákerné. Vždy sa mi páčilo na scenáristovi Xavierovi Dorisonovi, že má vo svojom portfóliu naozaj rozličné komiksové žánre a nezameriava sa len na jeden či dva. Vždy mu išlo aj napísanie sympatických postáv a tu sú všetky kladné postavy naozaj sympatické, či už sa jedná o postavy detí, samotnú Aristophaniu alebo jej verného pomocníka v klobúku, budete týmto postavám fandiť. Podobne sa mu podarilo napísať aj podarených záporákov z ktorých hlavne Kráľ Psanec je veľmi výrazný a jeho scény sú na komikse to najlepšie. Dorisonovi sa podarilo vytvoriť aj zaujímavý svet, ktorého pravidlá dávajú zmysel a síce to nie je nijak originálne, no na pútavosti to nič neuberá. Sériu nakreslil šikovný Joël Parnotte, s ktorým už Dorison spolupracoval na dobrodružno-historickom komikse Mistr meče, ktorý si môžete ešte stále kúpiť u Vybírala a určite už veľa kusov neostáva. Vizuál komiksu perfektne dotvára takú špinavú a temnú atmosféru. Vydarilo sa aj samotné finále, ktoré bolo dokonca lepšie než som očakával. Jediná škoda je tá, že pán Vybíral nezvolil tú červenú obálku komiksu, ktorú nájdete pri poslednom diely v knihe, tá by bola výraznejšia a lepšie by pasovala aj k tej prvej zelenej. Inak však nemám čo komiksu vytknúť. Je to napínavé, zaujímavo vymyslené, dobre napísané a nakreslené, má to spád a skvelé finále.

Počet strán: 144

Scenár: Xavier Dorison

Kresba: Joël Parnotte

Preklad: Tomáš Božek

Redakcia: Josef Vybíral, Zbyněk Froněk

5

Finále série Aristophania je ešte lepšie ako som tajne dúfal. Vyvrcholenie komiksu je veľkolepé, napínavé a pútavo vymyslené. Hlavný záporák má samé silné a dobre napísané scény a je poriadne charizmatický a veľmi komiksu pomáha aj to, že kladné postavy sú všetky sympatické a fandíte im. Kresba od Joëla Parnotteho perfektne dotvára atmosféru a je veľmi kvalitná (kreslil aj vydarený dobrodružno-historický komiks Mistr meče). Vo Francúzsku sa jednalo o dobre predávanú sériu, ktorá obsadila v hlasovaní o TOP100 najlepších komiksov za daný rok 42. miesto (tretí diel) a 24. miesto (štvrtý diel). Určite odporúčam.