Scenárista Xavier Dorison je v súčasnosti asi najjagavejšia hviezda Európskeho komiksu a píše jeden zaujímavý hit za druhým. Jeho scenáre majú dobré nápady, pútavé dejové zasadenie a píše rôzne komiksové žánre. Veď napokon na našom trhu už tiež pár skvelých komiksov od tohto šikovného autora vyšlo. Jedná sa o perfektný dobrodružný vikingský survival Asgard, ktorý vyšiel ako druhý komiks v edícii ERB (rok 2018) od Vybírala a netrvalo dlho, aby sa celý vypredal (v roku 2022 vyšiel dotisk/2. vydanie). Pre veľký úspech následne ako 3. komiks v edícii ERB vyšiel historicko-dobrodružný Mistr meče, ktorý však až tak skvelú predajnosť nemal a ešte stále si ho máte možnosť kúpiť. Dotisky totiž nebudú po vypredaní u pána Vybírala pravidlom, tak neváhajte a ak Mistra meče ešte nemáte, určite komiks odporúčam. Práve Mistr meče, ktorý u nás vyšiel v roku 2019 bol až do teraz posledným komiksom od Xaviera Dorisona, ktorý u Vybírala vyšiel. U nakladateľstva Crew však toho vyšlo ešte viac v edícii Modrá Crew (škoda zmenšeného formátu) a nájdete tam skvelý western Hrobař (3 knihy obsahujú 6 dielov), pirátske dobrodružstvo Dlouhý John Silver (2 knihy, uzavreté) a historický Třetí zákon (2 knihy). Xavier Dorison je teda dostatočne známy aj u nás a jednoznačne jeho komiksy odporúčam! Patrí medzi mojich obľúbených autorov a na aktuálnu novinku Aristophania som bol naozaj zvedavý.

Žánrom sa tentokrát jedná znovu o niečo iné a komiks je výrazne odlišný od všetkých, ktoré u nás zatiaľ od Dorisona vyšli. Tentokrát je to čarodejnícke fantasy z prostredia Marseille (Francúzsko rok 1900), v ktorom proti sebe bojujú dvor kráľa Psance proti Azurovému dvoru. Členkou Azuru je aj Aristophania, na prvý pohľad neškodná babka, ktorá je však silná čarodejníčka. Tá sa rozhodla, že sa ujme troch sirôt, ktorým otca zabil lokaj kráľa Psance a ich matku uväznili. Chce z nich vychovať schopných čarodejníkov, no má na to len týždeň a zloduchovia sú im už na stope…Pozor! Aj napriek tomu, že sú tu hlavné postavy deti a čaruje sa tu, nie je to komiks pre deti.

Hlavnými postavami sú Victor, Basil a Calixte, čo sú traja súrodenci, o ktorých sa stará čarodejníčka Aristophania. Hlavní hrdinovia sú úplne odlišní, Victor je múdry knihomoľ a strachoput, Basil je makač a vodca a Calixte je snílek s veľmi dobrou intuíciou. Hrdinovia sú naozaj sympatickí a Xavierovi Dorisonovi sa podarilo stvoriť zaujímavé postavy, ktoré sa postupne vyvíjajú. Zasadil ich do pútavého sveta mágie a temného nebezpečenstva. Príbeh ide dopredu, odkrýva sa stále viac informácií z fungovania tohto sveta a postupne spoznávate nové postavy. Prvá polovica knihy je perfektná a má viacero silných scén a prekvapivo aj viac akcie, ako by som čakal. Veľmi ma to chytilo a vravel som si, že toto je od Dorisona znovu veľmi silná vec. Druhá polovica knihy je síce menej napínavá, ale zasa posúva hrdinov dopredu a vidíme tu ich vývoj. Ukážu sa tu aj nové zaujímavé postavy (hlavne zloduchov) a celé to je dostatočne príbehovo pútavé. Za kresbu je zodpovedný Joël Parnotte, ktorý už pre Dorisona kreslil spomenutý komiks Mistr meče a musím napísať, že sa vizuál komiksu Aristophania veľmi vydaril. Inak táto štvordielna séria je vo Francúzsku veľmi populárna a dobre predávaná. V roku 2019 vyšli prvé dva diely tejto série a obsadili v hlasovaní v TOP100 komiksoch za daný rok 17. (prvý diel) a 45. miesto (druhý diel). Skvelé umiestnenia a pevne dúfam, že sa táto séria bude dobre predávať aj u nás, aby tu od Dorisona vyšlo tých komiksov čo najviac.

Počet strán: 128

Scenár: Xavier Dorison

Kresba: Joël Parnotte

Preklad: Tomáš Božek

Redakcia: Josef Vybíral

5

Xavier Dorison sa vracia do edície ERB! Skvelá správa, keďže sa jedná posledné roky asi o najväčšiu komiksovú scenáristickú hviezdu Európy. Tento šikovný scenárista rád mení žánre a tentokrát tu máme po dobrodružnom survivale, westerne, pirátoch či histórii znovu niečo iné a to mágiu. Aristophania je čarodejnícke fantasy, ktoré má sympatických hrdinov a silný pútavý dej v peknej kresbe Joëla Parnotteho (komiks Mistr meče). Prvá polovica má veľa silných momentov a prekvapivo veľa akcie. Druhá polka je zasa pomalšia a zameriava sa viac na vývoj postáv. Séria je veľmi úspešná v rodnom Francúzsku, kde v hlasovaní v TOP100 komiksov za rok 2019 obsadil prvý diel skvelé 17. a druhý diel 45. miesto. Tak snáď sa bude sérii dariť aj u nás a postupne tu vyjdú aj iné komiksy od Dorisona.