Známa hororová séria sa vracia po troch rokoch a ja som veľmi rád, že Švédsky tím Frictional Games v sérii pokračuje ďalej. Prvú Amnesiu a aj najslávnejšiu s podtitulom The Dark Descent stvorili ešte v roku 2010, predtým vytvorili trilógiu hier zo série Penumbra, ktorá mala podobné herné mechaniky a už tam vytvorili veľmi kvalitné hororové hry. Najväčšiu slávu si však užili práve vďaka prvej Amnesii a v roku 2015 vytvorili úplne inú hru pod značkou SOMA, čo bolo kvalitné hororové podmorské sci-fi. Následne sa však vrátili znovu v roku 2020 k Amnesii a v nej pokračujú aj teraz. Neopakujú sa a vždy prichádzajú s niečím novým, nové prostredia, nové príbehy, postavy, monštrá, ale aj trochu iné mechaniky.

Amnesia: The Bunker teraz vyšla, ale napríklad na Steame na PC ju hrá momentálne len niečo cez 2000 hráčov naraz, čo mi teda na známu hororovú sériu príde naozaj málo, ale možno sa to ešte rozbehne a pomôžu tomu aj recenzie, či vystrašené videá od streamerov. Nová Amnesia sa totiž vydarila a je poriadne desivá! Ja osobne som si pri nej prežil poriadne šoky a podobne ako pri prvom diely som sa naozaj bál a viackrát mi bolo nepríjemne. Hra funguje veľmi podobne ako prvý diel zmiešaný s vydareným sci-fi hororom Alien: Isolation, len miesto Votrelca vás bude v tmavých tuneloch loviť iné desivé monštrum. Príbeh sa tentokrát odohráva počas 1. svetovej vojny a hlavnou postavou príbehu je francúzsky vojak Henri Clément, ktorý sa po akčnejšom úvode v zákopoch zobudí opustený v tmavom bunkri, ktorý je plný tmavých rozpadajúcich sa tunelov a miestností. Postupne nachádzate iné postavy či mŕtvoly a prichádzate na to, ako sa z tunelu dostať a čo na to všetko potrebujete. Hra je hororovou adventúrou z pohľadu prvej osoby podobne ako tomu v sérii stále bolo. Čakajú na vás teda hádanky, nástrahy, ale aj akčnejšie pasáže. Ako sa postupne dozvedáte, v bunkri nie ste sami a nachádza sa tam nebezpečné monštrum, ktoré loví ľudí a ide aj po vás. Podobne ako v hre Alien: Isolation aj tu ak vás monštrum chytí, tak ste pravdepodobne skončili a začínate od poslednej uloženej hry. Musíte spĺňať rôzne úlohy ako nakopnúť generátor, nájsť dôležité predmety pre útek z bunkru a rôzne iné. Bunker je veľký a je zložený z rôznych miestností a chodieb a verte tomu, že ho postupne znenávidíte. Je plný pascí (granáty, svetlice na zapálenie požiaru či smrtiaci plyn), hladných obrovských krýs, mŕtvol, tmy a hnusného monštra, ktoré vám bude v pätách. Musíte si dávať pozor na hluk, lebo to ho vždy vyláka na lov a vždy aj vidíte jeho diery, z ktorých potom vylezie na lov a viete mu tam pripraviť nejaké to nemilé prekvapenie v podobe výbušného sudu, čo ho však aj tak nezabije, ale na nejaký čas ho spomalí či odoženie.

Vo svojej výbave máte viacero vecí a rôzne nachádzate aj pri prehľadávaní miestností a chodieb. Máte obmedzený inventár a preto musíte porozmýšľať čo a ako si práve zoberiete a čo si odložíte na neskôr. Vo svojej skrýši budete mať truhlicu na uskladňovanie predmetov, ale verte tomu, že sa vám to tam aj tak všetko nezmestí. Budete totiž nachádzať rôzne predmety na crafting, granáty, svetlice, bandasky do generátora, náboje a rôzne iné veci. Vo svojej výbave máte baterku, ktorú však musíte nabíjať vytáčaním a to robí hluk, tak to všade praktizovať neviete a svieti len obmedzenú dobu a v generátore sa zasa míňa palivo dosť rýchlo a tak budete musieť väčšinu hry byť vo veľkej tme a nebudete poriadne vidieť na cestu. Okrem toho máte ešte vo výbave napríklad aj zbrane ako napríklad revolver a iné užitočné predmety. Atmosféra hry je veľmi dobrá a naozaj som bol počas hrania v noci vystrašený a to už za sebou mám desiatky iných herných hororových titulov a stovky filmových. Ak tak som mal občas poriadne zimomriavky a vždy keď na scénu prišlo monštrum a ja som sa nemal poriadne kde schovať, mal som pri sebe veľa užitočných vecí bez uloženia hry tak som mal riadne bobky. Zvuky a hudba sú hororovo prvotriedne a síce to po grafickej stránke nijak výrazne neoslní, vizuál sa mi celkovo páčil. Ak máte radi túto sériu alebo len máte chuť na prvotriedny herný horor, tak si novú Amnesiu určite dajte. Je to kvalita a síce nie je veľmi dlhá a do pár hodín máte hotovo, no je dosť intenzívna.

Hra vyšla na: Xbox One, PlayStation 4, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows.

Žáner: Horor.

• 90%
    - 90%
90%

Nová Amnesia sa vydarila a prináša prvotriedny desivý horor v štýle prvého a aj najslávnejšieho dielu série Amnesia: The Dark Descent a vydareného Alien: Isolation. Bál som sa a to už mám za sebou prosím pekne desiatky herných a stovky filmových hororov. Páčili sa mi však aj herné mechaniky, hnusné monštrum a tmavý bunker plný temných tunelov bol perfektným hororovým prostredím. Ak máte túto sériu radi alebo ste fanúšikom hororov, určite si to zahrajte!