Návrat švédskeho štúdia Frictional Games bol u fanúšikov žánru očakávaný. Predsa len nám toto štúdio prinieslo hneď niekoľko kvalitných hororových hier. Ich prvotinou bola hororová séria s názvom Penumbra, potom prinieslo štúdio zatiaľ svoj najznámejší a aj najslávnejší titul Amnesia: The Dark Descent, ktorej hororovú slávu už štúdio asi neprekoná a vytvorili aj podmorský horor SOMA. Po 5 rokoch sa štúdio vracia na scénu s oživením značky Amnesia.

Amnesia: Rebirth je síce novým dielom do série, ale príbeh ponúka nový a tak nie je potrebné mať odohraté staršie diely. Dej sa odohráva asi 100 rokov po udalostiach The Dark Descent. Hlavnou protagonistkou je Anastasia „Tasi“ Trianon, ktorá sa spoločne so svojím manželom Salim a ďalšími kolegami vyberie letecky na archeologické dobrodružstvo do rozpálenej Afriky. Po páde lietadla uviazne Tasi v alžírskej púšti a prebudí sa v lietadle so stratou pamäti. Manžel a aj ostatní členovia expedície už v lietadle nie sú a tak sa vydávate po ich stopách. Postupne sa hlavnej postave vynárajú desivé spomienky a prichádzate na to, že od havárie už nejaký ten čas uplynul. Stopy vedú do jaskyne, v ktorej prichádzate na to, že mali členovia posádky dočinenia s temnou potvorou.

Príbeh je hlavne zo začiatku vynikajúci a tvorcovia perfektne budujú napätie. Prostredie jaskýň, temnota a dusivá atmosféra pripomínajú vydarený filmový horor Descent, v ktorom sa partia žien stretla v jaskyni s ľudožravými obludami. Tu je to niečo podobné v prvých hodinách hry a atmosféra sa naozaj dá krájať. Je len škoda, že príbeh to celé začne veľmi kaziť a je podávaný až príliš chaoticky a prekombinovane. Okrem reálneho sveta je tu totiž aj iná dimenzia, ktorá vypadá ako nejaká iná planéta spolu s vesmírnou loďou. Kým v prvej polovici je ten príbeh ešte ako tak uveriteľný a ťahá vás dopredu, v tej druhej polke sa už odtrhne z reťaze a už je to celé veľmi divné. Hrateľnosťou je to veľmi podobné ako predošlé hry. Na veľa miestach sa povaľujú papiere, na ktorých nájdete opis udalostí z pohľadu iných postáv a hlavne vďaka tejto zastaralej hernej mechanike čítania si porozhadzovaných papierikov ako tak pochopíte príbeh hry, ak ich čítať nebudete, veľa spojitostí vám ujde. Kvôli všadeprítomnej temnote si musíte zapaľovať sviečky a fakle na stenách pomocou zápaliek alebo si nájsť olej do lampáša. Kým v starej Amnesii sa to ešte dalo chápať, lebo tam to bol nový prvok, tu už táto zastaralá herná mechanika bije veľmi do očí. Musíte hľadať schované zápalky a v každej zápalkovej krabičke sú maximálne 3 kusy. Ak vám zápalky dôjdu a nemáte ani lampáš, tak musíte blúdiť v tme, ktorá však pôsobí veľmi zle na psychiku hlavnej postavy a ak nenájde svetlejšiu miestnosť, tak je schopná na tmu aj umrieť. Vrátim sa ale k tým zápalkám, s ktorými si viete svietiť na cestu. Neviem čo je to za blbosť, lebo si zapaľujete po ceste veľké sviečky či fakle, ktoré by vydržali po zobratí omnoho dlhšie a bolo by to úplne logické ich zobrať, ale to nie, herná mechanika je tu vybudovaná na nosení a hľadaní zápaliek. Teda všetky fakle, sviečky a iné zdroje svetla musia ostať tam kde sú. Jednoducho je to smiešne.

Graficky je hra podarená hlavne v interiéroch, v ktorých sa odohráva skvelá hra svetla a tieňov. Vypadá to jednoducho dobre, tie vonkajšie priestory sú už na tom horšie. Zastaralosť grafického enginu je už na nich vidieť, ale nie je to nič hrozné a celkovo vyzerá hra dobre. Potešia aj zvuky, ktoré perfektne dotvárajú atmosféru. Samozrejme autori sú už v žánri herného hororu skúsení veteráni a atmosféru má hra naozaj veľmi dobrú hlavne v prvej polke, ktorá sa takmer celá odohráva v alžírskej púšti, jaskyniach a v podzemí. Hádanky sú vydarené hlavne v prvej polovici hry, kedy budete opravovať výťah, vyrábať náboj do dela, prebúravať podlahu či strieľať z kanóna. Popri týchto hádankách vás bude ohrozovať hnusné monštrum a tak je to naozaj adrenalínové. Ďalším prvkom je amulet, Naozaj veľká škoda z mojej strany tej druhej polovice hry, kedy sa už príbeh úplne zblázni a zmení sa výrazne aj prostredie hry.

Pre hororových fanúšikov a špeciálne pre fanúšikov kultového hororu Amnesia: The Dark Descent  je to samozrejme jasná kúpa, ale mňa návrat ku slávnej značke sklamal vo viacerých smeroch. Čakal som viac.

Hra zatiaľ vyšla na: PC a PS4.

Žáner: Horor.

Herná doba: Okolo 7 hodín.

Multiplayer: Nie.

Hru vytvorili:

  • 70%
    - 70%
70%

Hodnotenie

Amnesia: Rebirth má hlavne v prvej polovici skvelú tajomnú hororovú atmosféru a zaujme aj príbehom. Bohaté skúsenosti autorov s hororovým žánrom sú vidieť. Dejovo je to však stále viac chaotickejšie a prekombinované. Nie nadarmo sa hovorí, že v jednoduchosti je krása.

Autor – Rado