Fínske Remedy Entertainment funguje už od roku 1995 a za ten čas nám priniesli už hneď niekoľko nezabudnuteľných hier. Síce svoju púť začali malou indie hrou Death Rally už v roku 1996, naplno prerazili svojou druhou hrou, čo je už dnes kultový Max Payne z roku 2001, jedna z najlepších akčných hier všetkých čias. V roku 2003 prišlo pokračovanie, ktoré bolo snáď ešte prepracovanejšie a prinieslo ešte zaujímavejší príbeh. V roku 2010 vytvorili ďalší kult a to práve prvého Alana Wakea, ktorý patrí dodnes medzi tie najlepšie hororové hry, ktoré mali aj veľmi nápaditý príbeh, atmosférické lokácie a prepracovanú grafiku. Prvý Alan Wake je jednoducho už dnes legenda, hra dostala následne ešte príbehové DLCčka a potom sa Remedy venovali iným hrám. Až dnes, po 13 rokoch vychádza pokračovanie Alana Wakea, ktoré je znovu vysokorozpočtovým psychologickým hororom. Remedy tu finančne podporoval vydavateľ Epic Games, ktorý do nového Alana nalial nemalé peniaze a na hre to veľmi vidno. V podstate je Alan Wake 2 spolu so sériou Resident Evil asi jediné naozaj vysokorozpočtové horory v dnešnej dobe. Hneď na úvod sa vyjadrím, že ak máte radi naozaj prepracovanú hrateľnosť, skvelý dizajn úrovní, parádnu sychravú atmosféru jesenných lesov a celkovo ťažší horor, tak si budete chrochtať blahom. Nový Alan sa totiž vydaril a to veľmi.

Alan Wake je už 13 rokov uväznený v temnej realite, mimo náš svet, kde sa jeho nočné mory stávajú skutočnosťou. Aby dokázal ujsť, píše príbeh, ktorý ovplyvňuje temnú realitu naokolo, zatiaľ sa mu to ale nepodarilo a je z toho už poriadne zúfalý a má pocit, že mu už úplne začína preskakovať. Až vďaka FBI agentke Sage Andersonovej sa mu z temnej reality podarí dostať, nič tým však ešte nie je ani zďaleka vyhraté a Sagu a aj Alana ešte čaká tvrdý boj. Remedy si pre nás pripravilo prekvapenie a to dvoch hlavných hrdinov príbehu. Síce to už z videí pred vydaním hry bolo jasné, no je to zaujímavá novinka v hrateľnosti v tejto sérii. Kým FBI agentka Saga vyšetruje vyčíňanie nebezpečného kultu v mestečkách a v okolitých lesoch, Alan zasa bojuje hlavne v temnej realite. Ich príbeh je prepojený a neskôr si medzi ich príbehmi môžete behom hrania prepínať podľa toho, na čo máte viac chuť a ktorá príbehová linka vás viac zaujala. Je to fakt príjemné, lebo hlavne príbehová linka za Sagu ma naozaj neskutočne bavila a atmosféra sychravých lesov bola perfektná. Postava Sagy je celkovo založená na vyšetrovaní a dáva si dohromady jednotlivé prípady a súvislosti vo svojej pracovni, kde má veľkú tabuľu, kde si pripínate fotky a snažíte sa prísť na riešenia jednotlivých prípadov a ich prepojenie. Tam si môžete prehrávať aj záznamy, čítať stránky, ktoré napísal Alan Wake (ktoré ste našli), môžete si tu vylepšovať zbraň a podobne. Následne je potom Saga v akcii a do tejto pracovne môžete prepínať aj behom hrania. Alan je zasa spisovateľ a rieši hlavne to jeho prepojenie s celým príbehom a temnú realitu a možnosti, ako ju ovplyvniť. Kým Saga má vo výbave baterku a zbrane, Alan má zasa špeciálnu baterku, ktorá dokáže meniť prostredie naokolo a otvoriť si tak cestu aj tam, kde nebola. Následne podľa informácií, ktoré s amu podarí zistiť dokáže prepísať scenár a tiež sa tak mení svet naokolo a napríklad si tým otvoríte zavalený tunel. Hrateľnosť je celkovo za oboch dosť zaujímavá a pôsobí to celé naozaj sviežo.

Ak si pamätáte prvého Alana Wakea, viete, že hra obsahovala aj veľa súbojov s divnými posadnutými nepriateľmi, na ktorých ste museli svietiť baterkou a potom ich zabiť. Tu je to samozrejme podobne, ale súboje sú celkovo nápaditejšie a kým v prvom Alanovi ma postupne už tak nebavili, tu boli počas celej hry nerušivé. Robí to aj naozaj perfektne spracované prostredie, ktoré má nápaditý dizajn a veľa prekvapivých momentov. Grafické spracovanie je fenomenálne, úchvatné a hra jednoducho vypadá naozaj veľmi dobre. Jednotlivé prostredia si preto užijete a hlavne behanie po lesoch a malých mestečkách ma veľmi bavilo. Stretnete tu aj viacero výrazných postáv, s ktorými sú veľmi nápadité a často aj vtipné rozhovory. Zvuky sú tiež fenomenálne a viackrát ma správe znepokojovali. Vydarila sa aj hudba, ktorá dokáže navodiť nepríjemnú atmosféru, ale máme tu aj viacero vydarených piesní behom hrania. Celkovo veľmi nechcem nič prezrádzať z príbehu, lebo je to hlavný ťahúň spolu s atmosférou a grafikou a celkovo sa príbehové animácie veľmi vydarili a nápaditejšie po vyzuálnej stránke som už dávno v žiadnej hre nevidel. Celkovo je na nového Alana Wakea radosť pozerať, naozaj si tvorcovia dali na vizuálne záležať a síce napríklad na PC má kvôli Epicu hra exkluzivitu na Epic Store, bez tých peňazí od vydavateľa by nový Alan Wake takto fenomenálne asi nikdy nevypadal a možno by ani nevznikol. Ak hľadáte kvalitný psychologický horor, jednoznačne si to musíte zahrať.

Hra vyšla na: PlayStation 5, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows.

Žáner: Psychologický horor.

• 90%
    - 90%
90%

Alan Wake 2 je lepší ako som čakal a náramne sa tento psychologický horor vydaril ako po príbehovej stránke, tak aj po stránke hrateľnosti či fenomenálnej grafiky. Ak hľadáte perfektne vypadajúci horor so zaujímavým príbehom a skvelou sychravou jesennou atmosférou, budete nadšení! Vizuálne veľmi nápaditá hra, príbehom síce možno prekombinovaná, ale jednoznačne zaujímavá. Celkovo po všetkých stránkach kvalitné pokračovanie kultovej hry po 13 rokoch.