Brazílske štúdio Pulsatrix vydalo v roku 2022 svoju hororovú prvotinu Fobia – St. Dinfna Hotel, ktorá bola očividne inšpirovaná sériou Resident Evil. Hra síce dieru do sveta neurobila a skôr tento horor zapadol, no v recenziách si odniesol v priemere 74%, čo rozhodne nebolo zlé. Tentokrát sa Brazílske štúdio znovu vracia k hororu, no teraz ako keby sa nevedeli dohodnúť, kam zasadia svoju ďalšiu hru a tak priniesli ako keby viac hier v jednej. V recenzii vysvetlím, o čo vlastne ide.

Umelá inteligencia je teraz v kurze a tak tu máme horor, v ktorom je to dosť zásadná téma. Tu sa to spája s virtuálnou realitou. Hráte tu za herného testera Samuela, ktorý je za to testovanie veľmi dobre platený a žije v krásnom priestrannom byte. Dej sa odohráva v budúcnosti a zásielky jedla vám už nenosí kuriér na bicykli ale rovno lietajúci dron. Jedlo vám nechá na balkóne, vy to klikom potvrdíte, zaplatíte a dron odlieta zasa preč. Samuel takto žije s kocúrom, o ktorého sa stará sám v byte a dôjde mu nová testovačka. Tentokrát je to tiež špeciálna virtuálna realita a to umelá inteligencia A.I.L.A.. Tá má za úlohu vytvárať pre hráčov pohlcujúce a intenzívne herné zážitky. Učí sa zo strachu, z reakcií, z pocitov a vytvára tak špeciálne dynamické zážitky. Dá sa povedať, že hra sa skladá z dvoch častí a to hororové testovačky a potom blúdenie po byte, kde vás čaká viacero úloh. Musíte opraviť výpadok elektriny, niečo zostrojiť, nakŕmiť kocúra, ísť si po jedlo, vyhodiť odpadky a tak podobne. Stále sa to takto strieda a tak po každej hororovej testovačke budete pár minút chodiť po svojom tmavom byte. Zo začiatku je pre vás váš byt ako keby bezpečným domovom a prestávkou medzi tým všetkým napätím, no to sa postupne mení a už nebude úplne príjemne ani vo vašom byte.

Samotné testovacie prostredia sú rôzne a hlavne tu sa dostaví pocit, že chceli vývojári vytvoriť viacero hier a každý mal nejaké nápady a keďže sa na prostredí ich nasledujúcej hry nevedeli dohodnúť, tak ich všetky dali do jednej. Je to taký mix medzi hororovými hrami ako Resident Evil alebo Layers of Fear. Hlavne prvá časť, čo je vlastne ako taký úvod po vašom byte je ako keby to vypadlo z layers of Fear. Ste stále na tom istom mieste, v nejakom bunkry, no prepínaním tlačidla sa okolie jemne mení a aj behom vášho hrania sa to potom vizuálne okolo mení, či už sú inde dvere alebo figuríny a podobne. Je to dosť na psychiku. Ďalej sa to potom mení tiež. Potom tu máme cestu autom v noci po vidieku, kde sa pravdepodobne niečo zrútilo z vesmíru a máme tu vlastne mimozemšťanov. Ďalej je to stredovek a vy máte zbrane ako kuša či meč. Potom strašidelný les v noci a tak ďalej. Prostredí je viac, hrateľnosť je v podstate taká istá a len sa menia zbrane, nepriatelia, prostredie. Je to tak trochu ako taká hororová verzia zabudnutej hry od Johna Romera Daikatana. Určite ju veľa z vás poznať nebude a ešte menej z vás ju hralo či dohralo. V každom prípade to však bola rozhodne zaujímavá hra a aj A.I.L.A. je zaujímavým hororom. Dokáže vystrašiť, dokáže byť nepríjemný, no po technickej stránke by ešte potreboval doladiť. Graficky to nevypadá zle, no nebeží všetko tak, ako by si človek predstavoval. Inak však zaujímavý horor s AI.

Oficiálna stránka hry.

Hra vyšla na: PlayStation 5, Xbox Series X a Series S, Microsoft Windows.

Žáner: Horor. 

Multiplayer: Nie.

  • 75%
    - 75%
75%

Hodnotenie

A.I.L.A. je intenzívny horor, ktorý je inšpirovaný takými klasikami žánru ako Resident Evil (dokonca nájdete aj čip Leona z RE) či Layers of Fear. Je tu viacero prostredí, ako keby sa nevedeli tvorcovia dohodnúť, kde sa má ich hra odohrávať. Tak tu máme psychedelické meniace sa prostredie, potom tu máme sci-fi Vojnu svetov, ďalej stredovek či desivý nočný les. Je to taká hororová verzia zabudnutej FPS hry Daikatana od Johna Romera. Pá to atmosféru, no aj viaceré technické problémy.

Autor – Rado